اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

میراث هزار ساله قزوین مستند شد/ حضور «بهار می‌آید» در جشنواره‌های جهانی

مراحل ساخت مستند سینمایی «ماریان» با موضوع تاریخچه و تهدیدات باغستان سنتی قزوین به کارگردانی حامد کلجه‌ای آغاز شد.

میراث هزار ساله قزوین مستند شد/ حضور «بهار می‌آید» در جشنواره‌های جهانی

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، باغستا‌ن‌های سنتی قزوین در گذشته با چهار هزار و 200 هکتار وسعت گرداگرد این شهر را فراگرفته بود و در واقع قزوین شهری بوده که در میان باغ ها قرار داشته است. 
از این باغستان ها، امروزه به دلایل مختلف تنها 2 هزار و 500 هکتار باقی مانده و  این مجموعه باغ‌ها اکنون به سه بخش سبز، نیمه سبز و خشک تقسیم می شوند و بخش های عمده سرسبز آنها در نقاط جنوبی شهر قزوین قرار گرفته و بقیه به سوی خشکی و نابودی پیش می‌روند. 
باغستان‌های سنتی قزوین بیش از یک هزار سال قدمت دارند و وصف آنها در کتاب سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی چنین آمده است: 'باغستان بسیار داشت، بی دیوار و خار و هیچ مانعی از دخول در باغات نبود'. 
در گذشته این باغها به وسیله آب پنج رودخانه به نام‌های ارنزک، دیزج، وشته، دلی چای و زویار آبیاری می‌شدند ولی اکنون به علت توسعه شهر و برداشت آب این رودخانه‌ها، باغستان‌های سنتی قزوین با مشکل کم‌آبی و نابودی رو به رو هستند.
باغستان مهم‌ترین و وسیع‌ترین ظرفیت اکولوژیک استان و منطقه و ریه‌های تنفسی شهر قزوین است که محصولات محلی و سنتی قزوین، شامل بادام و پسته و انگور را در خود جای داده است و از مرغوب‌ترین انواع جهانی است و با توجه به شیوه «داشت»، محصول سالم محسوب می‌شود.
«ماریان»؛ نام یکی از محل‌های باغستان سنتی قزوین است که اینک از بین رفته است؛ و مستند «ماریان» در قالب یک مستند بلند و یک مجموعه مستند تلویزیونی تا اواسط سال ۱۳۹۹ تولید خواهد شد.
مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

* حضور «بهار می‌آید» در سه جشنواره جهانی

فیلم کوتاه «بهار می‌آید» به کارگردانی سعید بهمن در جشنواره بین‌المللی آنلاین Covid ۱۹ Film Festival، جزو ۲۲ فیلم برتر قرار گرفت. همچنین بخش‌هایی از این فیلم در برنامه «داستان‌های انسانیت» Stories of Humanity در کانال مدیا وان کانادا به نمایش درآمد.

«بهار می‌آید» فردی کلافه از شرایط پاندمی و قرنطینه را به تصویر می‌کشد که با درختی که به تازگی شکوفه داده رو به رو می‌شود و ... .

این فیلم کوتاه هم‌اکنون به ۲ جشنواره آنلاین ENFOQUE Unidos Short Film پورتوریکو و جشنواره آنلاین ماهیانه Berlin Flash Film Festival آلمان راه یافته است و همچنین در پویش فیلمسازی با موضوع مقابله با کرونا انجمن سینمای جوانان ایران حضور دارد.

عوامل «بهار می‌آید» عبارتند از نویسنده، کارگردان، تصویربردار و تدوین: سعید بهمن، بازیگر: کسری زاگرس.

* جایزه جشنواره سیدنی به «درد از آن من است» رسید

جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره جهانی فیلم سیدنی به فیلم  «درد از آن من است» ساخته فرشید اخلاقی محصول استرالیا اهدا شد.

این فیلم یک سکانس‌پلان است که به روایت زندگی‌ زنی می‌پردازد که مدت زیادی به قرص‌های‌ تسکین درد اعتیاد داشته است.

ششمین جشنواره جهانی فیلم سیدنی استرالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، فیلم‌ها را برای عموم به نمایش نگذاشت و صرفا هیات داوران آثار را داوری کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول