اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آغاز سال زراعی جدید و چشم امید شالی‌کاران به محصولی پر برکت

سال زراعی جدید در استان گیلان به دلیل شیوع کرونا کمی با تأخیر آغازشده است که این امر باعث شد کشاورزان با مشکلاتی نظیر تهیه کود، نبود نیروی مناسب در کشت سنتی و تولید و آماده‌سازی شالیزار برای نشا روبه‌رو شوند ولی به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی در حال حاضر بیش ۱۰۰ بانک نشاء در استان فعال است.

آغاز سال زراعی جدید و چشم  امید شالی‌کاران به محصولی پر برکت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هرساله و با آغاز فصل بهار کشاورزان و شالی‌کاران سال زراعی خود را به امید کسب رزق و روزی بیشتر آغاز کرده و برای امرارمعاش خانواده خود پا در مزرعه پر از گل‌ولای شالی می‌نهند.

استان گیلان به لحاظ شرایط جغرافیایی و داشتن خاکی حاصل خیز دارای ظرفیت خوبی در حوزه کشاورزی و شالی‌کاری است.

گیلان استانی است که اقتصادش بر مبنای کشاورزی و شالی‌کاری بناشده به‌طوری‌که بیش از ۲۸ درصد اقتصاد این استان وابسته به کشاورزی و شالی‌کاری و بیش از ۴۰ درصد اقتصاد استان وابسته به فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی در استان گیلان بیش از ۷۰ نوع محصول استراتژیک کشت می‌شد؛ دو محصول چای و برنج مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان هستند و تمامی جهانیان استان گیلان را با این دو محصول می‌شناسند که بنا بر گفته متولی حوزه کشاورزی در استان گیلان در خصوص محصول استراتژیک چای اقدامات خوبی در استان ازجمله تجهیز و نوسازی باغات چای انجام‌شده است.

 

یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی گیلان که اقتصاد بسیاری از خانوارها به آن وابسته است برنج است و شالی‌کاران گیلانی از اوایل بهار و‌ به امید کشت محصولی پر برکت به شالیزارهای خود رفته و کار نشای برنج را آغاز می‌کنند.

در استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار برنج وجود دارد که هرساله بیش از ۹۵ درصد آن زیر کشت این محصول می‌رود اما امسال با شیوع کرونا مشکلاتی برای شالی‌کاران ایجاد و سبب شد این افراد کار کشت و نشای برنج خود را با چند روز تأخیر آغاز کنند.

تأخیر در آغاز فرآیند کشت برنج به دلیل کرونا مشکلاتی را برای شالی‌کاران ازجمله تهیه کود، نبود نیروی مناسب در کشت سنتی و تولید و آماده‌سازی شالیزار برای نشا ایجاد کرده است که به گفته علی درجانی در حال حاضر بیش ۱۰۰ بانک نشا در استان فعال است و بیش از ۳۰ درصد از مزارع و شالیزارهای استان امکان استفاده از بانک نشا را دارند.

یکی از مشکلاتی که شالی‌کاران به آن اذعان دارند عدم توزیع بذر و کود شیمایی توسط جهاد کشاورزی بوده است، طبق گفته‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون هزار و ۷۰۰ تن بذر گواهی‌شده و ۳۵ هزار تن کود شیمیایی هم تهیه و در بین شالی‌کاران توزیع‌شده است.

به گفته درجانی خزانه گیری شالیزارهای گیلان تقریباً به اتمام رسیده و کار نشا در شالیزارها توسط ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه نشاکار آغازشده است.

مسؤولان جهاد کشاورزی استان تأکید ویژه‌ای به کشت مکانیزاسیون شالیزارهای کشاورزی دارند زیرا این امر منجر به افزایش بهره‌وری، در حفظ سلامتی کشاورزان و رعایت نکات بهداشتی می‌شود و بسیار امیدوارند ۶۷ درصد تولید برنج گیلان معادل ۱۵۷ هزار هکتار از شالیزارهای استان به‌صورت مکانیزه انجام شود.

 

 

انجام کشت مکانیزه برنج برای کشاورزان به همین راحتی هم مقدور نیست و این افراد نسبت به سود و میزان مدت پرداخت تسهیلات اعتراضاتی دارند اما نظر متولیان جهاد کشاورزی برخلاف این مسئله است زیرا علی درجانی اعتقاد معتقد است امسال درمجموع هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی با بازپرداخت پنج‌ساله و سود ۱۵ درصد برای خرید تجهیزات مکانیزاسیون به کشاورزان و شالی‌کاران داده‌شده است و این امر سبب شد تا سه هزار و‌ ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات داشت و برداشت نیز آماده کار و فعالیت کنند.

به هر صورت با توجه به صحبت‌های شالی‌کاران و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در شرایط فعلی نشا مکانیزه برنج می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کرده و باعث کاهش هزینه کاشت و برداشت شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول