اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

پیش بینی تبعات کرونا با سامانه ساهوپ دانشگاه علم و صنعت

سامانه سیاست گذاری هوشمند بحران های اپیدمیک (ساهوپ) دانشگاه علم و صنعت ایران، امروز شنبه 13 اردیبهشت ماه در این دانشگاه رونمایی شد.

پیش بینی تبعات کرونا با سامانه ساهوپ دانشگاه علم و صنعت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در این مراسم مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، مفتاحی رئیس اندیشگاه بسیج اساتید کشور، ایلخان رئیس بسیج مهندسین عمران و معماری کشور و نیز جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه علم و صنعت حضور داشتند.

درابتدای این جلسه میرسامان پیشوایی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع و مسئول بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و خیرمقدم به حضار، طراحی سامانه ساهوپ را حاصل همکاری اندیشکده حکمرانی باز بسیج اساتید دانشگاه با دانشکده های مهندسی پیشرفت و مهندسی صنایع دانست و در تشریح ضرورت عرضه آن گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی اکنون در مرحله دولت سازی است. از سوی دیگر دولت ها بدون سیاست گذاری های هوشمندانه و مبتنی بر شواهد علمی هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کنند. اجرای طرح ساهوپ به اصلاح و ارتقای سبک حکمرانی در ایران کمک می کند، زیرا ابزار سیاست گذاری هوشمند را در اختیار دولت می گذارد.

مدیر پروژه ساهوپ افزود: در دانشگاه علم و صنعت ایران تخصص های متنوع علوم انسانی و فنی در کنار یکدیگر وجود دارند و این یک مزیت رقابتی برای دانشگاه محسوب می شود.

پیشوایی رصد پیامد سیاست ها، افزایش سرعت و دقت سیاست گذاری، تبدیل تصمیم های سیاسی به امری کارشناسی، امکان شبیه سازی بحران هایی مانند کرونا، تست انواع سیاست های کنترلی تحت دوزهای مختلف با زمان های اعمال متفاوت را از جمله مزایای سامانه ساهوپ دانست و گفت: این سامانه توسط گروه ده نفره بین رشته ‌ای با تخصص های مهندسی سیستم، سیاست گذاری و اپیدمولوژِی مبتنی بر متدولوژی پویایی شناسی سیستم ها و مدل اپیدمی اصلاح شده SEIR طی مدت دو ماه کار فشرده طراحی و پیاده سازی شده است.

وی در ادامه به تشریح معماری و نحوه عملکرد این سامانه و تشریح محیط کاربری آن پرداخت و تاکید کرد: افراد عادی بدون بهره مندی از دانش تخصصی می توانند از سامانه یادشده بهره بگیرند وما می توانیم در صورت حمایت کافی در آینده ماژول بهینه سازی را برای پیشنهاد سیاست های اعمالی بهنیه به آن اضافه کنیم. افزایش دقت پارامترهای فنی با استفاده از تکنیکهای یادگیری و تجربیات خبرگان اپیدمولوژی نیز ممکن است.

پیشوایی در پایان پیشنهاد راه اندازی مرکز حکمرانی هوشمند در دانشگاه علم و صنعت ایران را برای خدمت رسانی به بخش های مختلف حاکمیتی مطرح کرد و توسعه سامانه های حکمرانی هوشمند در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی را با توجه به نیازهای دستگاه های حاکمیتی و نیز اتصال سیستم های اطلاعاتی به این سامانه ها برای افزایش دقت آنها را یک ضرورت دانست.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور: ایران در مدیریت کرونا موفق تر از اروپا بوده

در ادامه، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، ضمن اظهار خرسندی از رابطه بسیار خوب و مناسب دانشگاه علم و صنعت ایران و نهاد بسیج، آن را ناشی از روحیه تعهد و علاقمندی این دانشگاه به پیشبرد امور نظام جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف دانست و گفت:در اینده جنگ با ایران در حوزه های زیستی و شناختی است و دشمن می داند که قادر به حمله نظامی به ما نیست. لذا تشکیل قرارگاه ها و سامانه ها در آینده باید بر همین اساس صورت بگیرد.

وی افزود: ما با تمام قوا از این سامانه پشتیبانی می کنیم و باید برای ارائه رسمی آن به نهادهای دولتی و حاکمیتی از سوی خود دانشگاه اقدام شود و دولت برای رشد آن حمایت مادی و معنوی به عمل آرد.

زارعی گفت: ما در دوران مواجهه با کرونا به تجربه معرفتی تازه ای رسیده ایم و آنهایی که خدا را کشته بودند و دنبال نظم معرفی تازه ای مبتنی بر راهبری علم بودند، متنبه شدند. رسانه های فارسی زبان زیر نظر پنتاگون تنها به سطح سیاسی این موضوع توجه می کنند. ولی ما باید به سطح معرفی آن هم توجه کنیم. یورگن هابرماس فیلسوف مشهور آلمانی که قبلا می گفت مدرنیته آشوب ها را به طور خودسامان اداره می کند، هم اکنون می گوید باید از نئولیبرالیسم عبور کنیم، زیرا در ایام کرونا به درد ما نخورد.

 

سطح دوم بحث بعد از سطح معرفتی، سطح فلسفی است و آنهایی که علم را به جای خدا نشاندند نتیجه عمل خود را دیدند. سطح سوم بحث هم سطح حکمرانی است. جمهوری اسلامی در این سه سطح با توجه به امکانات و محدودیت هایی که داشته درست عمل کرده و در حوزه حکمرانی نسبت به کشورهای اروپایی عملکرد بهتری داشته است.

در پایان این جلسه جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن تقدیر از بسیج اساتید دانشگاه و دست اندرکاران طراحی سامانه ساهوپ گفت: در دو سال گذشته تلاش کرده ایم ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه فناوری محور و نه صرفا مقاله محور باشد و البته این موضوع به معنای بی توجهی به آیین نامه ها نیست. ما به آیین نامه ها توجه داریم، ولی فعالیت در مراکز فناوری و نوآوری هم مهم است. در این زمینه به مراکز فناوری و نوآوری هم پیشنهاداتی داده ایم.

وی افزود: حرکت به سمت راه اندازی گرایش های میان رشته ای، رمز موفقیت دانشگاه ها در حوزه های آموزشی و پژوهشی است. تمرکز صرف بر آموزش های کلاسیک کافی نیست و خوشبختانه دانشکده های مختلف دانشگاه با همکاری یکدیگر گرایش های کاربردی و موثری ایجاد گرده اند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن اشاره به دستاورد دانشگاه در تولید الکل در یک آزمایشگاه ظرف مدت ده روز از 28 اسفند تا هشت فروردین آن را ناشی از روحیه جهادی دانشگاهیان دانست و افزود: اگر چه وظیفه دانشگاه ها تولید الکل نیست، ولی وقتی رابطه عرضه و تقاضا بر هم خورده، دانشگاه علم و صنعت ایران برای رفع نیاز مردم وارد عمل شده و الکل تولید می کند. الان بهترین فرصت برای نقش آفرینی کشور در زمینه صادرات مرتبط با بیماری کرونا است. ما باید به شرایط پساکرونا در جهان ونیازهای جدید توجه داشته باشیم و از فرصت ها و ظرفیت های ایجاد شده استفاده کنیم. راه اندازی مرکز نوآوری جدید دانشگاه هم به این امر کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول