اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانش‌بنیان‌ها‌ فناوری‌های پیشرفته را به صنعت هوایی تزریق می‌کنند

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سال‌ها با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ فعال در حوزه هوایی و هوانوردی تلاش کرده که سطح فناوری بومی در این صنعت را ارتقاء داده و کسب‌و‌کارهای جدید دانش‌بنیان ایجاد کند.

دانش‌بنیان‌ها‌ فناوری‌های پیشرفته را به صنعت هوایی تزریق می‌کنند

 به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستیابی به فناوری‌های هوایی برای کشورهای در حال گذار، سخت و پیچیده است و این کشورها ترجیح می‌دهند بیشتر یک واردکننده فناوری باشند تا تولیدکننده و منشا اثر. ایران هم تا پیش از انقلاب تنها با واردات نیازهای خود را رفع می‌کرد؛ اما اکنون در این عرصه علمی حرفی برای گفتن دارد و گلیم خود را تا حد مقبولی از آب بیرون کشیده است.

این کار با شناسایی نیازهای صنعت هوایی کشور و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز و با تولید و بومی سازی برخی از قطعات و فناوری‌های مورد نیاز تکمیل شد. تعمیر قطعات هواپیما، تامین فناوری‌های مورد نیاز طراحی و ساخت هواپیما، بومی‌سازی تجهیزات فرودگاهی، ناوبری و کمک‌ناوبری، تولید قطعات کاربردی در هواپیماها و غیره از جمله اقداماتی است که با تلاش شرکت‌های دانش بنیان‌ کشور محقق شده است.

هرچند که دست یابی به این فناوری ها سخت بود و دشوار اما با ظرفیت دانشی که در زیست‌بوم فناوری و نوآوری ذخیره کرده بودیم توانستیم به این فناوری‌ها دست یابیم و از پیچ سخت و دشوار تحریم‌ها گذر کنیم. البته که هنوز در این حوزه حرف های ناگفته زیادی هست و راه طولانی برای خوداتکایی مانده است؛ اما همین طی مسیر هم برایمان یک افتخار ملی و جهانی است. 

 ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سال‌ها با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ فعال در حوزه هوایی و هوانوردی تلاش کرده که سطح فناوری بومی در صنعت هوایی و هوانوردی را ارتقا داده و کسب‌و‌کارهای جدید دانش‌بنیان ایجاد کند.

این هدف که در ستاد برای سال ۹۸ و ۹۹ تعریف شده است با برنامه هایی در حوزه بومی‌سازی برخی قطعات هواپیما، تجهیزات فرودگاهی، راداری، ناوبری و کمک ناوبری،  توسعه خدمات هوانوردی عمومی، توسعه محصولات و خدمات پهپادهای تجاری و اخذ گواهی انطباق محصولات شرکت های دانش بنیان پیگیری و اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول