اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

همزمانی «تورم و بیکاری» نفس کرمانشاه را تنگ کرده است

بر اساس آمارها، شاخص «فلاکت» در کرمانشاه در سال 98 بالاتر از میانگین کشوری بوده است؛ این شاخص که از حاصل جمع تورم و بیکاری به دست می‌آید وضعیت رفاهی مردم را نشان می‌دهد.

همزمانی «تورم و بیکاری» نفس کرمانشاه را تنگ کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، نرخ تورم و بیکاری دو شاخص بسیار مهم در اقتصاد هستند، وقتی مردم از وضعیت بد اقتصادی می‌گویند، معمولاً به این دو نرخ اقتصادی بیش از سایر نرخ‌ها اشاره دارند؛ آنچه روشن است اینکه، افزایش نرخ بیکاری و نرخ تورم، تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را برای یک جامعه به همراه خواهد داشت.  

اهمیت نرخ تورم و بیکاری آن قدر زیاد بود که در ابتدای دهه 70 میلادی، «آرتور اوکان» سعی کرد با جمع‌زدن این دو نرخ اقتصادی، شاخصی به نام «شاخص فلاکت» را خلق کند؛ این شاخص همان‌گونه که از نام و روش محاسبه‌اش پیداست، بیانگر اتفاقات مثبت و امیدوارکننده در اقتصاد نیست.

از آنجایی که با افزایش میزان «شاخص فلاکت»، رفاه جامعه مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌گیرد بنابراین، می‌توان این شاخص را یکی از مهمترین معیار‌های سنجش عملکرد دولت‌ها دانست؛ هرچه این شاخص کمتر باشد، رفاه مردم بیشتر است و این موضوع طبیعتاً نشان‌دهنده عملکرد مناسب دولت‌ است.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از نرخ تورم و بیکاری در بین استان‌های کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ فلاکت در استان کرمانشاه بعداز  استان لرستان و کردستان و چهار محال بختیاری رتبه چهارم کشور را دارد.

 

بر اساس آخرین آمارها، استان کرمانشاه با در سال 98 با شاخص 48/7 درصد در رده چهارم از نظر شاخص فلاکت در کشور قرار دارد. شاخص کلی فلاکت در کشور نیز 48/4 دهم درصد است که شاخص استان، بالاتر از میانگین کشوری است.

پیش از این نیز استان کرمانشاه وضعیت مطلوبی در این زمینه نداشته است. طبق آمار بانک مرکزی، شاخص فلاکت در استان در سال 97 نیز 30/5 بوده و پس از چهارمحال و بختیاری در رده دوم کشور قرار داشته است. 

در سال گذشته شاخص فلاکت در کشور افزایش پیدا کرده و استان لرستان با داشتن آمار 53 درصدی، بدترین وضعیت را در این بین داراست.

شاخص فلاکت که از حاصل جمع تورم و بیکاری به دست می‌آید وضعیت رفاهی مردم را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ح/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول