اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

۷۳۲ ماما در بخش‌‌های بهداشتی و درمانی کردستان فعالیت دارند

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان گفت: تعداد ۷۳۲ ماما در بخش‌‌های بهداشتی و درمانی کردستان فعالیت دارند.

۷۳۲ ماما در بخش‌‌های بهداشتی و درمانی کردستان فعالیت دارند

روناک شاهویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج، با اشاره به روز جهانی ماما اظهار کرد: از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی پنجم ماه‌ می مصادف با ۱۵  اردیبهشت به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است تا فرصتی برای قدردانی از خدمات و زحمات این عزیزان فراهم شود‌.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به پاندمی کووید 19 شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم، افزود: در حال حاضر همکاران ماما نیز هم‌دوش سایر گروه‌های پزشکی درگیر با مشکلات ناشی از بیماری کرونا هستند و در مراکز بهداشتی و بخش‌های زایمان در خط مقدم پیشگیری و کنترل این بیماری در حوزه سلامت زنان، مادران باردار و نوزادان قرار دارند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان گفت: در استان ۲۹۴ نفر ماما در بخش بهداشت مشغول به خدمت هستند که تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۳ مادر باردار هم اکنون در سطح استان در مراکز بهداشتی زیرپوشش مراقبتی این همکاران قرار دارند.

شاهویی عنوان کرد: در بخش درمان نیز ۴۳۸ نفر همکار ماما ارائه خدمت می‌نمایند که از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا پایان فروردین امسال، تعداد چهار هزار و ۴ تولد صورت گرفته که از این تعداد ۲ هزار و ۵۲۷  مورد بصورت زایمان طبیعی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: از تعداد ۲ هزار و ۵۲۷ زایمان صورت گرفته در استان در مدت زمان یادشده، ۲ هزار و ۱۳۹ مورد آن توسط ماماها انجام شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد ۶ هزار و ۷۳۰ مادر باردار توسط همکاران بخش درمان در بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار گرفته‌اند، ادامه داد: در بخش آموزش ۱۴ نفر از همکاران هیئت علمی و آموزشی مشغول به تربیت ۱۴۴ نفر از  دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی هستند که در فروردین‌ماه امسال بصورت مشاوره تلفنی به ارائه خدمات مشاوره‌ایی به زنان و مادران استان اقدام نمودند. 

شاهویی بیان کرد: ماماها، قبل، حین بارداری، حین زایمان و پس از زایمان با مادر ارتباط دارند و می‌توان گفت در همه دوران زندگی زنان همراه او بوده و با ارائه خدمات گوناگون بسیاری از مشکلات آن‌ها را برطرف و از بروز مشکلات ویژه زنان می‌توانند جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت: ماماها با یک برنامه منظم و تدوین شده مراقبت‌های قبل و حین بارداری را برای بارداری‌های بی‌خطر ارائه می‌دهند و در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری داشته و این نقش‌ها با توجه به کوریکولوم تحصیلی آنان در تمام دنیا پذیرفته شده است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان گفت: متأسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلات فارغ‌التحصیلان مامایی در کشور ما و به تبع در استان کردستان، کمبود استخدامی است که علیرغم هزینه چهار سال آموزش، این عزیزان بعد از گذراندن دو سال طرح، در یک بیمارستان یا مرکز بهداشتی بدلیل خاتمه طرح کنار گذاشته و فارغ‌التحصیلان جدید وارد بخش‌های مربوطه می‌شوند.

شاهویی با اشاره به اینکه مدام نیروهای مامایی تا تجربه‌ایی کسب می‌کنند از چرخه بهداشت و درمان خارج شده و چون استخدامی وجود ندارد هر روز بر خیل عظیم بیکاران این قشر افزوه می‌شود، اضافه کرد: این امر نشان‌دهنده بروز مشکلات جایگاه این حرفه و عدم توجه به این مهم است که می‌تواند حرفه مامایی را در میان کار پزشکی و نقش ماما را در میان زنان، به حاشیه بکشاند. 

وی با اشاره به دیگر مشکلات حوزه مامایی افزود: به دلیل عدم تیمی کارکردن گروه‌های پزشکی در کشور، عدم شفافیت حیطه‌های کاری و تعارض در منافع، متأسفانه نقش و رسالت واقعی ماماها که ارائه مراقبت‌ها و مشاوره به خانم‌ها در سنین مختلف، مراقبت در دوران قبل و حین بارداری، انجام زایمان‌های طبیعی و مراقبت‌های پس از زایمان است، در حال کمرنگ شدن و منجر به خدشه‌دار شدن جایگاه حرفه‌ای این فارغ‌التحصیلان می‌شود.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: امید است با توجه به اعلام سال 2020 به عنوان سال پرستار و ماما و تأکید بر اهمیت جایگاه و نقش این عزیزان در ارائه خدمات سلامت به دختران، مادران و نوزادان کشور عزیزمان مسئولین برای رفع این مشکلات تدابیری بیندیشند.

شاهویی در پایان اظهار داشت: از همه سبزپوشان سبزدل که در این روزهای مبارزه با بیماری کرونا با ایثار، فداکاری،عشق، دانش و مهارت به مراقبت از مادران و نوزادان مشغول هستند قدردانی می‌نمایم و از خداوند منان برای این عزیزان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون در ایفای وظایف حرفه مقدس مامایی را مسئلت دارم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول