اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

شایعات مرتبط با «کیم» و خبری که «لیندسی گراهام» را شوکه کرد

حضور رهبر کره شمالی در انظار عمومی پس از هفته‌ها شایعات درباره وضع سلامتی وی، یک بار دیگر صحت ادعاهای رسانه‌ها و مقامات آمریکایی را زیر سوال برد.

شایعات مرتبط با «کیم» و خبری که «لیندسی گراهام» را شوکه کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رهبر کره ‌شمالی سرانجام دیروز بعد از غیبتی سه هفته‌ای، با حضور در یک مکان عمومی به شایعات مقامات و رسانه‌های آمریکایی پیرامون وضع سلامت خود پایان داد.

آغاز شایعات درباره وضع سلامت کیم جونگ اون

گمانه‌زنی‌ها درباره وضع سلامت رهبر کره شمالی با شایعه‌پراکنی شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در روز دوشنبه اول اردیبهشت داغ شد. خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد: «آمریکا اطلاعاتی را زیرنظر دارد مبنی بر اینکه رهبر کره شمالی، "کیم جونگ اون"، بعد از یک عمل جراحی در معرض خطر بسیار جدی قرار دارد».

منشا این شایعه گزارش روزنامه «ان کی» چاپ سئول بود که ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) از «عمل جراحی قلبی-عروقی» کیم خبر داده بود.

پیش از گزارش سی‌ان‌ان، رسانه‌های آمریکایی دیگر از جمله «بلومبرگ» و «واشنگتن‌تایمز» هم شایعاتی را در خصوص وخامت حال رهبر کره شمالی منتشر کرده بودند. روزنامه آمریکایی «نیویورک پست» نیز گزارش داده بود کیم درگذشته است.

به دنبال این شایعات «گِنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه با حضور در نشستی خبری به برخی گزارش‌ها درباره حال کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی پرداخت. شوانگ گفت پکن از گزارش‌ها درباره وضعیت رهبر کره شمالی مطلع است اما منبع این گزارش‌ها را نمی‌داند.

یک روز بعد یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ گفت که وضعیت جسمانی رهبر کره شمالی وخیم است. چند روز بعد هم «جیونگ کیونگ‌دو» وزیر دفاع کره جنوبی، کشور متحد آمریکا در آسیای شرقی مدعی شد که تحرکات نیروی هوایی ارتش کره شمالی به شکلی «غیرعادی» افزایش یافته است.

عدم حضور کیم جونگ اون در جلسه سالانه مجمع عالی خلق کره شمالی در ۱۲ آوریل (۲۵ فروردین) و همچنین در مراسم بزرگداشت تولد پدربزرگش، «کیم ایل سونگ»، بنیان‌گذار این کشور در ۱۵ آوریل (۲۸ فروردین) شایعات غرب درباره بیماری و حتی درگذشت او را پررنگ‌تر می‌کرد.

شایعات، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را هم به واکنش واداشت و وی گزارش سی‌ان‌ان را درباره وضع سلامت رهبر کره شمالی جعلی خواند.

 

 

در ادامه، گزارش‌هایی درباره عدم حضور رهبر کره شمالی در پایتخت و حضورش در شهر ساحلی «وونسان» در استان «کانگوون» در شمال شرق کره شمالی منتشر شد.

در بحبوحه بازار داغ شایعات درباره سلامت رهبر کره شمالی، گفته شد که چین تیمی از کارشناسان، از جمله متخصصان پزشکی را روانه کره شمالی کرده است. خبرگزاری رویترز این مطلب را به نقل از سه منبع که اشاره‌ای به نام آنها نشد نقل کرد و نوشت سفر این تیم در بحبوحه انتشار گزارش‌های ضد و نقیض درباره سلامت رهبر کره شمالی صورت گرفته است. 

آمریکایی‌ها سپس در روزهای بعد از تحرکات موشکی کره شمالی خبر دادند. به گفته آنها، سکوی پرتاب موشک کره شمالی در منطقه «سونداک» در شرق این کشور مستقر شد، خبری که هیچ منبع موثقی صحت آن را تایید نکرد.

رسانه‌های ژاپنی نیز شنبه ۶ اردیبهشت با دامن زدن به شایعات، مدعی ناموفق بودن عمل اولیه جراحی رهبر کره شمالی شدند.  این منابع در آن زمان مدعی شدند «رهبر کره شمالی کماکان زنده است اما مغز وی فعالیتی نشان نمی‌دهد.»

در ادامۀ اخباری که هر روز ادعایی را در خصوص حال جسمانی رهبر کره شمالی مطرح می‌کرد، «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه و جنگ‌طلب آمریکایی که به اظهارات مداخله‌گرایانه‌اش معروف است ۸ اردیبهشت در واکنش گفت که اگر رهبر کره شمالی زنده باشد شوکه خواهد شد! 

انتشار اخباری حاکی از سلامت رهبر کره شمالی

این در حالی بود که پیش از آن رئیس اتحادیه دوستی کره که مورد تایید دولت کره ‌شمالی است گزارش‌ها درباره وخیم‌ بودن اوضاع جسمانی رهبر کره ‌شمالی را غلط و ناصحیح توصیف کرده بود.

«کازبک تایسائف» قانون‌گذار روس هم پس از گفت‌وگو با سفیر کره شمالی در مسکو اعلام کرده بود گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت «کیم‌ جونگ اون» رهبر کره شمالی قابل تأیید نیست.

در بحبوحه این شایعات، رسانه رسمی کره شمالی نامه جدیدی از کیم جونگ اون، رهبر این کشور به رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی منتشر کرد. طبق گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم در این نامه به تاریخ ۸ اردیبهشت/۲۷ آوریل «روز آزادی» آفریقای جنوبی را به رئیس‌جمهور این کشور تبریک گفته بود. پس از آن هم پیامها و نامه‌های دیگری از وی منتشر شد. 

در ادامه، بروز شواهدی دیگر مانند تصاویر ماهواره‌ای جدید از تردد قایقهای مورد استفاده کیم جونگ اون و همراهانش در نزدیکی شهر وونسان در کره شمالی، ادعاهای مقامات و رسانه‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنها را بیشتر زیر سوال برد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یک شبکه رادیویی با اشاره به شایعات پیرامون وضعیت سلامتی رهبر کره شمالی گفت که آمریکا برای هرگونه تحولات در خصوص کره شمالی آماده است و این کشور را از نزدیک زیر نظر دارد.

حضور کیم در انظار عمومی و پایان شایعات 

سرانجام دیروز رهبر کره شمالی در مقابل دوربین‌ها ظاهر شد و خط بطلانی به ادعاهای مطرح شده درباره وضع سلامت خود کشید. تصاویر بازدید او از یک کارخانه تولید کود شمیایی در «سانچون» در جنوب استان پیونگ‌یانگ وی را در وضعیت همیشگی نشان می‌داد.

 

 

با وجود حضور رهبر کره شمالی در مقابل دوربین‌ها پس از شایعاتی که تا ادعای مرگ وی پیش رفت و توجه جهان را به خود جلب کرد، همچنان رسانه‌های غربی مانند همیشه کوتاه نیامده و این بار دستاویز دیگری یافته‌اند تا ادعاهای اخیر خود را درست جلوه دهند. 

همان دیروز «وویل ریپلِی»، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان با انتشار تصاویر حضور رهبر کره شمالی، نوشت وجود لکه سیاه در دستِ کیم ‌جونگ ‌اون نشان می‌دهد وی اخیراً تحت عمل جراحی قرار گرفته است. به دنبال آن برخی رسانه‌ها نیز این ادعا را تکرار کردند.

این ادعا در حالی مطرح شد که یک مقام ارشد دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد، ارزیابی سئول این است که کیم عمل جراحی نداشته است.

یک جراح اهل کره جنوبی هم گفت، به نظر می‌رسد که نقطه روی مچ دست کیم به خاطر یک فرایند درمانی یا چکاپ مرتبط با قلب باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول