اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

۲۳ هزار کردستانی قرنطینه خانگی شده‌اند/ غربالگری ۹۱ درصد جمعیت کردستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۳ هزار نفر از جمعیت استان قرنطینه خانگی شده‌اند که ۱۰ درصد آنها علامت‌دار بودند.

۲۳ هزار کردستانی قرنطینه خانگی شده‌اند/ غربالگری ۹۱ درصد جمعیت کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزین رضاعی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: قرارگاه درمان و بهداشت در دانشگاه از اواخر اسفند تشکیل شد.

وی تصریح کرد: همه بیمارستان‌های استان قبل از ورود ویروس کرونا به استان مورد بازدید قرار گرفت و امکانات و تعمیرات لازم در مراکز بهداشتی و بیمارستانی انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اذعان کرد: بخش کرونا در تمام بیمارستان‌های سطح استان فعال است و بخشی از بیمارستان بعثت سنندج برای درمان کودکان مبتلا به کرونا اختصاص داده‌ایم.

وی به کمبود مواد ضدعفونی و ماسک و تجهیزات در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در کردستان گریزی زد و گفت: با کمک وزارت بهداشت و خیرین تجهیزات لازم تهیه و در اختیار کادر درمانی برای خدمت به مردم قرار گرفت.

رضاعی اضافه کرد: با وجود اینکه ما جز استان‌های اول در شیوع این ویروس بودیم اما میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس به مراتب کمتر از استان‌های مشابه بوده است.

وی تصریح کرد: کمبود شوینده‌ها و الکل از دیگر مشکلات بود در شرایطی قرار داشتیم که حتی حواله تحویل الکل را به ما نمی‌دادند اما با کمک صنعت، معدن و تجارت چهار واحد با تغییر خط تولید به تولید مواد ضدعفونی ورود کردند و مشکلات موجود در این حوزه رفع شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: کردستان در زمینه راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا، استان یازدهم کشور بود و نظارت و بازرسی به صورت میدانی و گسترده انجام شده است.

وی ادامه داد: پشتیبان بهداشتی جبهه سلامت هم در استان فعال شد و تعداد 2 هزار نفر از پرسنل بهداشتی حتی در روزهای تعطیل عید در میدان خدمت حاضر شدند.

رضاعی گفت: با کمک این عزیزان 91 درصد از جمعیت استان معادل یک‌میلیون و 490 هزار نفر غربالگری شدند.

وی تصریح کرد: با این اقدام یک بیماریابی انجام شد که نتیجه آن 23 هزار نفر در استان که به نوعی با بیماران کرونایی ارتباط داشتند، شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در اپیدمی‌ها، بیماریابی فعال و مشاوره‌های لازم به افرادی که در معرض خطر بوده‌اند یکی از اصول و بناهای جلوگیری از پیشرفت بیماری است.

وی اضافه کرد: از 23 هزار نفری که در قرنطینه بودند، 10 درصد علامت‌دار و 150 نفر به دلیل علائم حاد در بیمارستان بستری شدند.

رضاعی با بیان اینکه 70 درصد از افرادی که در قرنطینه خانوادگی قرار داشتند نکات لازم را در بحث فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت کردند، گفت: تعطیل کردن یک‌هزار و 264 واحد صنفی و اماکن شامل آرایشگاه، هتل و غیره، 515 مورد مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، یک‌هزار 415 مورد گندزدایی آمبولانس انتقال بیمار و اجساد کرونایی، یک‌هزار و 31 مورد بازدید از مراکز عرضه قلیان و پلمپ 346 مورد قلیان سرا، بیش از 7 هزار بازدید از اماکن عمومی، 203 مورد نظارت بر دفن، مبتلایان مثبت و مشکوک به کرونا، 37 هزار نظارت بر مراکز تهیه و طبخ مواد غذایی از دیگر اقدامات انجام شده دانشگاه علوم پزشکی از آغاز شیوع کرونا ویروس در استان بوده است.

رضاعی از فعال‌سازی 11 مرکز 16 ساعته و 6 مرکز 24 ساعته برای غربالگری مردم در بحث کرونا ویروس و انجام 5 هزار خدمت در این مدت در این مراکز خبر داد و خاطرنشان کرد: در بحث آزمایش کووید 19 کردستان جزء استان‌های پیشتاز کشور هستیم و طی روزهای اخیر ظرفیت را 2 برابر کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در این مدت هیچ بیماری نبوده که از امکانات پزشکی بهره‌مند نشده باشد و یا امکانات لازم تنفسی را به دلیل کمبود تجهیزات نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت امروز کردستان در زمینه کرونا ویروس باثبات است البته این ثبات به معنی رفع خطر نیست.

رضاعی اذعان داشت: برای جلوگیری از پیک دوم و سوم این ویروس مردم نکات بهداشتی فردی را حتما رعایت و فاصله‌گذاری اجتماعی را در نشست و برخواست‌ها مد نظر قرار دهند.

وی در پایان از تلاش‌ رسانه‌ها در این مدت تقدیر کرد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول