اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

3 هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری اصلاح شد

رئیس اداره فنی مرتع منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته در حدود 3 هزار هکتار از مراتع استان به منظور بهبود پوشش گیاهی تحت عملیات اصلاح و احیا قرار گرفت.

3 هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری اصلاح شد

فرامرز مردانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه سال گذشته در حدود 3 هزار هکتار از مراتع استان به منظور بهبود پوشش گیاهی، تحت عملیات اصلاح و احیا قرار گرفت، گفت: این  عملیات در 30 سامان عرفی و با مشارکت 60 بهره‌بردار انجام شد.

رئیس اداره فنی مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هدف از تولید بذرهای مرتعی حفظ و احیای گونه‌های مرتعی است و این کار از طریق جمع‌آوری و تولید بذر انجام می‌شود، ادامه داد: بذرهای مرتعی به دو روش تولید و به دست مرتع‌دار می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در شیوه نخست بذرهای مرتعی از طریق ایستگاه تولید بذر جمع‌آوری می‌شود و بذرهای که امکان کشت به این طریق را ندارد از طریق مراتع تأمین می‌شود، افزود: مناطقی که این بذرهای مرتعی را دارد شناسایی و منطقه مورد نظر قرق و بذر از طریق دامدار و یا شرکت‌های تعاونی فراگیر وابسته به منابع‌طبیعی جمع‌آوری می‌شود.

قرق دو ساله مراتع هدف برای کشت بذر

مردانی با اشاره به اینکه بذور از دامدار و یا شرکت‌های تعاونی فراگیر وابسته به منابع‌طبیعی خریداری می‌شود، اضافه کرد: بذور در فصل مناسب که عموما اوایل تا اواسط پاییز است در قالب پروژه‌های امانی، پیمانی و تلفیقی از هر دو تحویل مرتع‌دار و بهره‌بردار می‌شود.

وی توضیح داد: مکان مورد نظر برای کشت بذور توسط اداره‌کل منابع‌طبیعی مشخص می‌شود که در راستای اجرایی شدن اهداف طرح‌های مرتع‌داری و به منظور بهبود و اصلاح مراتع پس از انجام عملیات بیولوژیک به مدت 2 سال قرق خواهد شد.

رئیس اداره فنی مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طرح تولید و جمع‌آوری بذور مرتعی سابقه قدیمی دارد و از اواخر دهه 60 تاکنون در استان اجرا می‌شود، گفت: سال گذشته 13 تا 14 تن بذور مرتعی از مراتع استان جمع‌آوری، خریداری و توزیع شد.

وی اضافه کرد: عملیات اصلاح و احیا در مراتعی که پوشش گیاهی آن بر اثر چرای مفرط، وجود دام مازاد بر ظرفیت، عدم رعایت تقویم چرایی یعنی حضور دام پیش و پس از موعد مقرر در مرتع و... از بین رفته باشد اجرا می‌شود.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول