اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سریال جولان سگ‌های بدون صاحب در دماوند/ سگ‌ها امان مردم را بریدند!

سگ‌های بدون‌ صاحب که به معضلی حل ناشدنی در دماوند تبدیل شده، با وجود تدابیر دستگاه‌های متولی همچنان سریال جولان این موجودات حتی به صورت گله‌ای در این شهرستان ادامه دارد و امان مردم را بریدند.

سریال جولان سگ‌های بدون صاحب در دماوند/ سگ‌ها امان مردم را بریدند!

خبرگزاری فارس از دماوند: چند سالی است که زاد و ولد و رشد صعودی جمعیت سگ‌های بدون صاحب به معضلی لاینحل در شهرها و روستاهای دماوند به ویژه در مرکز این شهرستان تبدیل شده است؛ وجود متعدد سگ‌های بدون صاحب نه تنها باعث بروز پیامدهای بهداشتی می‌شود، بلکه ایجاد رعب و وحشت از انتقال بیماری‌های انگلی و گازگرفتگی را نیز به همراه دارد.

جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در سال‌های گذشته به روش اتلاف با اسلحه و کشتار در دستور کار شهرداری‌ها بوده اما پس از تغییر رویکرد مدیریتی توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها از ابتدای بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ روش زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب جایگزین روش اتلاف با اسلحه شد.

در این راستا با استفاده از ظرفیت بخش مردمی و سمن‌ها برای عملیات زنده‌گیری بهره گرفته‌شده تا حیوانات شهری را بدون خشونت مدیریت کند.

در این روش، زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب انجام می‌شود و پس‌ از آن سگ‌ها برای درمان و عقیم‌سازی، واگذاری به سازمان‌ها، رهاسازی در طبیعت و یا مرگ با ترحم تقسیم‌بندی می‌شوند اما کمتر از سوی مسؤولان امر این قانون به مرحله اجرا گذاشته‌شده و تنها به‌صورت چکشی و مقطعی این قانون رعایت می‌شود.

دماوند که در کنار پایتخت ایران قرار دارد به عنوان یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور به شمار می‌رود اما تردد گاه و بی‌گاه و گله‌ای سگ‌های رنگارنگ چهره زیبا و طبیعت بکر این شهرستان را خدشه‌دار کرده است.

 

سگ‌های بلاصاحب امنیت روانی مردم را به خطر انداختند

مهدی حیدری سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دماوند در این خصوص اظهار کرد: وجود حیواناتی از قبیل سگ در شهرستان دماوند امری طبیعی است و اعتقاد داریم که آفریده خداوند بوده و دارای وظیفه‌ای هستند و خلقت‌شان بی‌حکمت نیست.

وی افزود: از طرف دیگر حضور سگ‌های بلاصاحب در محل سکونت‌گاه مردم به صورت تجمعی سلامت جامعه و امنیت روانی مردم را به خطر انداخته و زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی شده و آسیب‌های جبران ناپذیری به وجود می‌آورد.

راه‌اندازی مرکز نگهداری سگ‌های بدون صاحب در منطقه گندک دماوند

پس از آن که اتلاف سگ‌های بدون صاحب طبق قانون ممنوع شد، شهرداری‌ دماوند با واگذاری اختیارات لازم به شرکت مدیریت پسماند شهرستان‌های دماوند و پردیس در منطقه گندک نسبت به احداث مرکز نگهداری سگ‌های بدون صاحب اقدام کرد و این مرکز در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

با وجود اینکه مسؤولان از جمع‌آوری بیش از یک‌هزار قلاده سگ بدون صاحب از سطح شهر دماوند خبر می‌دادند، اما همچنان این موجودات در معابر و خیابان‌های شهر جولان می‌دهند!

جمع‌‌آوری بیش از یک‌هزار قلاده سگ‌ بلاصاحب در دماوند

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند در خصوص آخرین وضع جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در این شهرستان اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون طرح جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب با رعایت چهارچوب و مقررات لازم و بر اساس پروتکل‌های وزارت کشور در شهر و روستا توسط دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفت.

حیدری تأکید کرد: به دنبال ایجاد هماهنگی و آماده‌سازی امکانات به منظور اجرای هرچه بهتر این طرح هستیم تا علاوه بر حفظ سلامت و امنیت مردم چرخه حضور این حیوانات در کنار جوامع انسانی بدون هیچ مشکلی برقرار باشد.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب به دور از حیوان‌آزاری در دستور کار عوامل اجرایی این طرح قرار دارد، گفت: باید با هماهنگی اداره دامپزشکی این طرح انجام و پس از زنده‌گیری و رعایت قوانین عقیم‌سازی از افزایش آن‌ها جلوگیری به عمل آمده و به آغوش طبیعت بازگردانده شوند.

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند با اشاره به آخرین میزان جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان ابراز داشت: تاکنون از ابتدای سال جاری بیش از یک هزار قلاده سگ بلاصاحب در شهرها و روستاهای این شهرستان جمع‌آوری و عقیم‌ سازی شد.

گلایه‌های شهروندان از جولان سگ‌ها در معابر شهری

«محمدی» یکی از شهروندان دماوندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: وجود سگ‌ها باعث رعب و وحشت فرزندان ما شده و حتی خود ما نیز گاهی از وحشت این حیوانات به راحتی نمی‌توانیم از درب منزل خارج شویم.

«آقایی» شهروند دیگری نیز تصریح کرد: سگ‌های بدون صاحب به قدری تعدادشان در شهر زیاد شده که بعضی مواقع باید چند دقیقه یا حتی ساعتی صبر کنیم که گله سگ‌ها از ما دور شود تا بتوانیم به مسیر خود ادامه دهیم.

«اصغری» از دیگر شهروندان ساکن در منطقه گیلاوند نیز معتقد است: دستورالعمل‌های زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب به خوبی بیان شده است، اما شهرداری‌ها در اجرای این دستورالعمل‌ها آنچه باید عمل نکرده‌اند و امروز شاهد حرکت گله‌ای این حیوانات در معابر شهر هستیم.

دفع حیوانات بدون صاحب نیازمند حمایت سازمان‌های دولتی

جلوگیری از شیوع امراض ساریه حیوانی در شهر و اعلام آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفع حیوانات بلاصاحب و مضر که در شهر پرسه می‌زنند، یکی از وظایفی است که قانون‌گذار برعهده شهرداری‌ها قرار داده است.

اما اجرای این دستورالعمل هر چند حاوی نکات قابل توجه در رعایت حقوق حیوانات است، اما نیازمند تمهیدات، امکانات و منابعی است که در شهرداری‌ها کمی دشوار است و نیازمند حمایت سازمان‌های دولتی ذیربط هم است.

بر اساس ابلاغ استانداری اتلاف سگ‌های ولگرد، بلاصاحب و مضر در شهر ممنوع است و در صورتی که شهرداری به دفع حیوانات ناقل بیماری با سلاح گرم مبادرت کند پیگیرد قانونی داشته و شهردار آن شهر باید پاسخ‌گو باشد.

حامیان حیوانات؛ مانع اجرای اقدامات می‌شوند

عباس صفری شهردار دماوند در گفت‌وگویی در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب اظهار کرد: مدتی شاهد افزایش تعداد سگ‌ها در منطقه بودیم که علاوه بر ایجاد خلل در تردد شهروندان، از نظر بهداشتی نیز نیازمند توجه بود.

وی اضافه کرد: با وجود مشکلات ایجاد شده از سوی انجمن حامیان محیط زیست، جمع‌آوری در دستور کار قرار گرفت و اکنون شاهد کم شدن تعداد آن‌ها هستیم.

شهردار دماوند در ادامه با اشاره به موانع ایجاد شده از حامیان حیوانات گفت: افرادی که تحت لوای انجمن حمایت از حیوانات فعالیت می‌کنند،‌ گاهی مشکل‌ساز می‌شوند به طور مثال در جایی با اکیپ زنده‌‍‌گیری شهرداری زد و خورد کرده و در قفس را باز می‌کنند که درگیری ایجاد شده و کار به سخنان نادرست و ناروا می‌رسد.

صفری عنوان کرد: انجمنی‌ها تا گندک می‌روند و کار به جایی می‌رسد که همکار ما را وادار می‌کنند که در نقاهتگاه را باز کرده و حیوانات را در فضای بیرون آزاد کند، با این کار دوباره سر پله اول برمی‌گردیم.

وی ادامه داد: در منطقه گندک به‌جز جمع‌آوری سگ‌ها، واکسینه و قرنطینه و دیگر اقدامات نیز توسط شهرداری صورت می‌گیرد، حیوانات خوراک نیز لازم دارند، همچنین دامپزشک در حال استقرار در آن مکان است که همه این اقدامات هزینه دارند.

شهردار دماوند خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری آماج انتقادات برخی افراد شده و هر کسی به گونه‌ای معترض بوده و شهرداری از سویی آماج اعتراضات مردمی است که از آسیب‌ها و ترس از سگ گله‌مند هستند و از سوی دیگر با انجمن‌ها مشکل پیدا کرده است.

بی‌توجهی به طرح پیشنهادی انجمن محیط زیست دماوند

پس از اظهار نظر شهردار دماوند در خصوص موانع ایجاد شده از سوی انجمن حامیان محیط زیست، این انجمن بیانیه‌ای را صادر کرد که در این بیانیه می‌خوانیم:

در خصوص کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب علی‌رغم ابلاغ دستورالعمل ویژه وزارت کشور به شهرداری دماوند و متأسفانه استمرار روند کشتار این حیوانات با سلاح گرم و نیز متعاقب شکایت احدی از همشهریان در سال 1394 به دادسرای دماوند مبنی بر لزوم توقف معدوم‌سازی سگ‌ها با استفاده از تفنگ ساچمه‌ای در گیلاوند که به اعتقاد وی ضمن ایجاد مرگی دردناک و توأم با زجر برای سگ‌ها احتمال بروز خطر برای ساکنان را نیز می‌توانست به بدنبال داشته باشد موضوع حذف و کشتار سگ‌ها پس از صدور حکم دادگاه متوقف شد و تا این زمان این انجمن در فرآیند مذکور هیچگونه نقش و ورودی نداشت.

انجمن عمران محیط زیست دماوند در بیانه خود ادامه داده است: پس از این امر بنا به درخواست اعضای این سمن، هیئت مدیره انجمن یکی از اعضای متخصص (دامپزشک) را مأمور بررسی موضوع و ارائه راه حل کارشناسانه کرد و سرانجام طرح پیشنهادی این انجمن تهیه و تقدیم فرمانداری و شهرداری شد.

در این طرح به مواردی چون جمع‌آوری، درمان، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و غیره سگ‌های بدون صاحب پرداخته شده بود.

در ادامه این جوابیه آمده است: این انجمن نه تنها مخالفتی با کاهش جمعیت این حیوانات نداشته، بلکه صرفاً در حمایت از دستور‌العمل وزارت کشور و متابعت از شیوه‌های انسانی حذف و کنترل این موجودات مبادرت به ارائه راه حل و طرح پیشنهادی کرده است.

انجمن عمران محیط زیست دماوند تأکید کرده است: روند فزآینده جمعیت سگ‌های بدون صاحب ناشی از عدم توجه شهرداری دماوند به طرح پیشنهادی این انجمن، دستورالعمل وزارت کشور و اصرار آن نهاد به شیوه‌های منسوخ اتلاف با سلاح گرم است.

در پایان این انجمن مجددأ از کلیه مسؤولان ذیربط و به‌طور خاص شهردار دماوند درخواست کرده که دستور دهد تا طرح فوق الذکر مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفته و در صورت امکان مورد اجرا قرار گیرد، چرا که این انجمن به‌واقع خواهان برخورد علمی، انسانی و البته مؤثر با مسأله جمع‌آوری و کنترل سگ‌های بلاصاحب است.

مانع فعالیت گروه‌ها و انجمن‌ها نخواهیم بود

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند هم با اشاره به نقش انجمن‌ها و گروه‌های حامی حیوانات و محیط زیست تصریح کرد: وجود چنین انجمن‌هایی در سطح شهرستان یک مزیت به حساب می‌آید و پیگیری این گروه‌ها در این امر قابل تقدیر است.

حیدری افزود: به هیچ وجه مانع فعالیت این گروه‌ها و انجمن‌ها نخواهیم بود و قرار گرفتن آن‌ها در کنار عوامل اجرایی این طرح می‌تواند ما را در تحقق هرچه زودتر اهدافمان کمک کند.

وی یادآور شد: شرایط باید به گونه‌ای باشد تا هم اهداف عالیه این انجمن‌ها تحقق یابد و هم مشکلی در خصوص نحوه اجرای طرح به وجود نیاید.

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند با اشاره به یکی از مزیت‌های قرار گرفتن گروه‌ها و انجمن‌های حامی محیط زیست و حیوانات در کنار عوامل اجرایی طرح جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب گفت: این گرو‌ه‌ها می‌توانند بر روی نحوه عملکرد عوامل اجرای طرح نظارت داشته و در صورتی که موضوعی با حقوق حیوانات منافات داشت، ضمن ارائه مستندات آن موضوع و با اشراف کامل راهکارها و پیشنهادات خود را بیان کنند.

حیدری اضافه کرد: جمع آوری سگ‌ها در هر شهر و روستا توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به صورت مستقل انجام می‌شود، اما تجمیع و عقیم‌سازی آن‌ها به صورت یک‌جا و در یک محل صورت می‌گیرد.

آسایش و امنیت شهروندان در اولویت و توجه جدی قرار گیرد

با توجه به اینکه جاذبه‌های گردشگری و طبیعی دماوند همواره مورد توجه هموطنان ایرانی و توریست‌های خارجی قرار دارد، می‌طلبد که نگاه ویژه‌ای به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در این شهرستان شود.

لازم است تا دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری‌ها طبق پروتکل وزارت کشور و استانداری عمل کند تا ضمن رعایت حقوق حیوانات و قوانین مربوطه، شهروندان نیز از وجود متعدد گله‌های سگ در آسایش و امنیت قرار داشته باشند.

امید می‌رود با همت مدیران شهری و شهرستانی هرچه زودتر شاهد کاهش چشم‌گیر حیوانات و سگ‌های بدون صاحب در شهرستان دماوند باشیم و این معضل چند ساله پایان یابد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول