اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

برپایی نشست خبری المپیاد سواد رسانه‌ای در فضای مجازی/ برگزاری المپیاد در موبایل!

نشست خبری چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای در لایو اینستاگرام برگزار شد.

برپایی نشست خبری المپیاد سواد رسانه‌ای در فضای مجازی/ برگزاری المپیاد در موبایل!

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، نشست خبری چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای با حضور سید بشیر حسینی رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد سواد رسانه ای و محمد صادق باطنی دبیر المپیاد سواد رسانه ای در لایو اینستاگرام برگزار شد.

سید بشیر حسینی در ابتدای این نشست گفت: آنچه که از بچه های دهه هشتادی متوجه شدم این است که از امتحان بدشان می آید و دوست دارند دو سویه تعامل کنند و نمی خواهند کسی آنها را نصیحت کند. حالا برای اولین بار یک المپیاد برگزار می شود که لازم است شرکت کننده ها در آن موبایل با خود به همراه داشته باشند چون که باید کار کردن با موبایل را یاد بگیرند.

باطنی نیز در ادامه افزود: امسال المپیاد سواد رسانه‌ای در موبایل برگزار می‌شود. اولین المپیاد آنلاین و کتاب باز کشور را می‌خواهیم برگزار کنیم و امسال مسئله ممنوع بودن موبایل دیگر وجود ندارد.

حسینی در ادامه افزود: این المپیاد اولین المپیاد کشوری است که در موبایل برگزار می‌شود و حوزه امتحانی خانه‌های بچه ها است. اگر بچه ها در خانه باشند می توانند تقلب کنند اما این دیگر تقلب نیست، بلکه بخشی از توانایی شماست که بتوانید سوال و جواب درست را از هم تشخیص بدهید. ما طوری سوال طراحی کردیم که شما برای پاسخ دادن به آنها به تکاپو بیفتید.

وی ادامه داد: اما در مرحله سوم که به صورت حضوری برگزار می شود شما باید در دل رسانه ها بیایید. بچه‌های دوره اول انواع فضاها را تجربه کردند آن زمان برنامه خندوانه ضبط می‌شد که یادم است یک روز کامل به استودیوی خندوانه رفتند و بچه‌های دوره بعدی سال گذشته به عصر جدید آمدند و کل فضای آنجا را آنالیز کردند. خودشان پشت دوربین قرار گرفتند مجری شدند بازی کردند و این می‌شود المپیاد ما

حسینی افزود: ببخشید که المپیاد ما حفظی نیست، موبایل آزاد است و باید در آن بازی کنید! اگر دنبال المپیادی می گردید که در آن موبایل ممنوع است اینجا جای خوبی برای آن نیست. المپیاد ما کمی عجیب تر است و به روز تر و در طراحی سوال هم فضا باز است. همه چیز در المپیاد ما برعکس است!

باطنی در ادامه افزود: یکی از دوستان از من پرسید که می‌شود در این امتحان تقلب کرد؟ گفتم بله و بچه ها خودشان می‌توانند طراح سوال های المپیاد باشند. هر سال نیمی از ۵۰ سوال مرحله اول را به بچه‌ها می‌سپاریم که طراحی کنند. معیار پاسخ دادن به سوالات ما توان تفکر، تجربه و زیستن است  و کسی در این آزمون موفق می‌شود که بهتر فکر کند اگر چه نکاتی و تدابیری اندیشیده ایم که بچه ها نتوانند زیاد تقلب کنند.

حسینی گفت: المپیادی که در سال ۲۰۲۰ برگزار می شود باید شایسته نوجوان امروزی باشد.

باطنی با بیان مزیت های این المپیاد افزود: از روز اول نگاه‌مان جهانی بود و ایرانی‌ها تا به حال تجربه تاسیس المپیاد را داشتند. در مرحله دوم المپیاد با عمان طرف شدیم که در این مرحله کرونا آمد و فعلا متوقف است و احتمالا اواسط تابستان دومین مرحله اول المپیاد برگزار می شود. بنا داشتیم اسفندماه با مخاطبان جهانی با بنگلادشی ها و عمانی ها که هماهنگ شده بود المپیاد سواد رسانه‌ای را در مرحله بین المللی برگزار کنیم و اگر کرونا نبود امسال دوره بین‌المللی سواد رسانه‌ای در عمان برگزار می شد.

وی با اشاره به زمان دقیق برگزاری چهارمین دوره از این المپیاد گفت: ۵ تیرماه اولین المپیاد ما در روز پنج شنبه ساعت ۱۰ شب برگزار می شود.

بشیر حسینی نیز گفت:ساعت و روز و زمان این المپیاد هم مثل سایر المپیادها نیست.

باطنی افزود: بچه ها تا ۲۵ خرداد فرصت دارند تا در سایت http://avini.irib.ir/ ثبت نام کنند و اطلاعات لازم را می‌توانند در سایت سواد رسانه‌ای کسب کنند. در ادامه اپلیکیشنی در اختیارشان قرار داده می شود. بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر برای دور دوم پذیرفته می‌شوند مرحله دوم آزمون تحلیلی تر است و ۴۲ نفر در آن انتخاب می شوند. مرحله ۳ هفته اول مرداد و یا شهریور برگزار می شود. مرحله سوم اردو هست و بچه ها در اردوی عملی و بر اساس موقعیت طراحی شده در آنجا حضور پیدا می‌کند و در نهایت مدال طلا و برنز جایزه می گیرند.

وی در ادامه نیز بیان داشت: این المپیاد چهار مرحله دارد مرحله ۲ این المپیاد تشریحی تر است و برنده ها در آنجا می توانند فیلم ببینند و بازی کنند تا برای مرحله بعدی آماده شوند. مرحله ۳ اردو المپیاد است که یک هفته زمان برگزاری آن طول می کشد. در آنجا بچه ها مواجهه با آدم های حرفه‌ای رسانه‌ها را خواهند داشت و یک هفته زیست رسانه‌ای دارند و در آخر به افراد برنده مدال اهدا می‌شود.در مرحله ۴ که بخش بین‌المللی است نفرهای خاص به مرحله جهانی راه پیدا می کنند.

وی با اشاره به منابعی که لازم است برای شرکت در این آزمون شرکت کننده ها آن را مطالعه کنند نیز گفت: در مرحله اول کتاب تفکر و سواد رسانه ای (کتاب درسی بچه‌های پایه ۱۰ و ۱۱ ) یکی از منابع شرکت  کننده ها در این آزمون است و المپیاد بر اساس سر فصل های این کتاب طراحی شده اما مهمترین منابع بچه ها تجربه زیسته اطرافیان خودشان است.

باطنی در ادامه افزود: برای مثال از اتفاق های مهم در حال حاضر رسانه‌ای در کشور سوال هایی می‌آید مثل کرونا زلزله سیل انتخابات مجلس و رئیس جمهور و ...

حسینی افزود: المپیاد زندگی باید زنده باشد و مباحث آن هم باید به‌روز و زنده باشد از جمله لایو اینستاگرام، سهم رسانه‌ها، فالووینگ، ممبر و ... که در سایت imlc.ir منابع قرار دارد. این المپیاد پیش از این که محفوظات محور باشد سوال هایش باید جذاب تر و مفیدتر باشد.

وی افزود برخی بچه ها به بهانه سواد رسانه‌ای وارد هر لایوی می‌شوند و می‌گویند که شما گفتید منابع آزاد است! اولین بحث مخاطب فعال در سواد رسانه‌ای این است که گزینش گر باشد و بهترین مطالب را خودش انتخاب کند.

باطنی در ادامه این نشست بیان داشت: در مورد آیفون سوال پرسیدند باید بگویم که این اپلیکیشن تنها روی گوشی های با سیستم عامل اندروید فعال است و با گوشی آیفون نمی شود در این آزمون شرکت کرد.

وی با اشاره به نسبت المپیاد سواد رسانه‌ای با آموزش و پرورش نیز گفت: بچه‌های همه رشته های ریاضی تجربی انسانی و ... می توانند در این المپیاد شرکت کنند. ما با آموزش و پرورش تعامل داریم اما مهمترین بخشی که با آنها در تعامل هستیم سازمان صدا و سیماست و باشگاه آوینی بسیج. بچه ها بعد از المپیاد می ‌توانند به بخش‌هایی راه پیدا کنند و در آنجا حمایت مادی و معنوی از پژوهش‌هایشان خواهیم کرد.
باطنی ادامه داد: برای بچه ها دوره های نوجوان خلاق در صدا و سیما را داریم و حتی می‌توانند در بلند مدت کسب و کار و فعالیت های خودشان را بیاورند انجام دهند. بچه های برگزیده المپیاد نیز می توانند از تسهیلات تحصیلی و بورسیه و معافیت مصاحبه علمی برای ورود به دانشگاه صدا و سیما برخوردار شوند و در رشته‌های هنری روزنامه‌نگاری و ... شرکت کنند. علاقه‌مندان می‌توانند در سایت http://avini.irib.ir/ ثبت نام کنند و یک هفته مانده به برگزاری المپیاد لینک اپلیکیشن برای آن ها ارسال می شود.
باطنی ادامه داد حتی اگر سوال این دیده یا کتابی نخوانده باشید باز هم می توانید با استفاده از زیستگاه پیرامونتان به سوالات این آزمون پاسخ دهید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول