اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

کرونا و اقتصاد مریض لرستان/ دولت حمایت نکند، شرایط بدتر می‌شود

لرستان که در آمارهای رسمی با توجه به نرخ بیکاری و تورم بالا، در رتبه نخست جدول موسوم به «نرخ فلاکت‌» قرار گرفته، با شیوع کرونا وضعیتش وخیم‌تر از گذشته شده و نیازمند مدیریت قوی جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های متنوع استان در بخش‌های مختلف است.

کرونا و اقتصاد مریض لرستان/ دولت حمایت نکند، شرایط بدتر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، اقتصاد بخش‌های مختلف نیز تحت تاثیر قرار گرفت، از بسته شدن مرزهای داخلی و خارجی و رکود صنعت توریسم و گردشگری گرفته تا بیکاری و تعطیلی کامل یا بخشی از صنایع بزرگ تولیدی و در نهایت کاهش صادرات.

تردیدی نیست که اختلال در صادرات داخلی و خارجی به دلیل بسته‌ شدن مرزها، اجرای سیاست‌‌‌های ناخواسته همچون قرنطینه و سپس فاصله‌گذاری اجتماعی، رکود اقتصادی و بیکاری‌ ناشی از آن و تعطیلی کامل یا موقت واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک همگی چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای را برای آینده می‌تواند رقم بزند.

گسترش اپیدمی کرونا در ایران آن هم در کشوری که طی سال‌های اخیر سخت‌ترین تحریم‌ها را متحمل شده، می‌تواند سرآغاز یک رکود فراگیر اقتصادی شود، با این وجود و با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در مناطق مختلف این کشور وجود دارد، می‌توان ریسک پیامدهای کرونا را تا بخش قابل ملاحظه‌ای تقلیل داد، همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز بر روند جهش تولید طی سال جاری تاکید داشتند و نقش همه را از مسوولین و فعالین اقتصادی در  تحقق این مهم موثر دانستند.

 

اگرچه لرستان به واسطه منابع‌طبیعی و مواهب خدادادی در حوزه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و به‌نوعی استان صنعتی محسوب نمی‌شود، اما اغلب شهروندان لرستانی در حوزه صنایع کوچک و کسب‌وکارهای محلی فعالیت دارند و شیوع کرونا موجب بروز اختلال در روند کاری بسیاری از واحدهای تولیدی و همچنین اصناف شد.

لرستان که در آمارهای رسمی با نرخ تورم بالا، در رتبه نخست نرخ معروف به فلاکت‌ در میان استان‌های کشور قرار گرفته، با شیوع کرونا وضعیتش وخیم‌تر از گذشته شده و بدون شک خروج از وضعیت قرمز فلاکت تنها در گرو برنامه‌ریزی درست به همراه مدیریت قوی جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های متنوع استان در بخش‌های مختلف است.

همچنان‌که در ماه‌های اخیر بسیاری از واحدهای راکد استان برای تامین نیازمندی‌های شهروندان به ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده جان دوباره گرفته و با راه‌اندازی خطوط تولید، بخشی از رکود اقتصادی استان را جبران کردند.

ظرفیتی که می‌توان آن را از جمله فرصت‌های کرونا برای لرستان دانست، چرا که فعالان اقتصادی استان ثابت کردند که اگر حمایت لازم از آن‌ها شامل ایجاد بسترهای مناسب وهمچنین شناسایی بازار فروش صورت پذیرد، قادر به تولید محصولات متنوع هستند و در تحقق شعار سال می‌توانند بسیار نقش‌آفرین شوند.

 

تولید روزانه بیش از 16 هزار لیتر الکل در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت لرستان در تشریح برخی فعالیت‌های این دستگاه در راستای تأمین نیازهای شهروندان در شرایط کرونایی، به فارس گفت: در استان سه واحد تولید الکل اتیلیک وجود دارد که با تمام توان به تولید حتی در روزهای تعطیل مبادرت می‌کنند، به گونه‌ای که حجم تولید واحدها روزانه بیش از 16 هزار لیتر است.

محمدرضا صفی‌خانی بیان داشت: از آنجا که یکی از نیازمندی‌های مردم در زمان شیوع این بیماری محلول ضدعفونی و ژل بهداشتی است، از این‌رو سازمان صمت استان با همکاری معاونت غذا و دانشگاه علوم‌پزشکی تعداد 10 واحد از واحدهای تولیدی با تغییر تولید محصولات اقدام به تولید ژل و محلول ضدعفونی‌کننده کردند.

وی ادامه داد: همچنین مقرر گردید شرکت‌های تولیدکننده گونه‌هایی که بیشتر از تقاضای مردم بوده و حتی برخی داروخانه‌ها از خرید آن امتناع می‌ورزند، بدون واسطه و تحت نظارت سازمان اقدام به عرضه محصولات و مازاد تولید به سایر استان‌ها نمایند.

رئیس سازمان صمت لرستان تصریح کرد: از آنجا که آب ژاول یک محصول فراورده جانبی صنایع پتروشیمی است و با قیمت بسیار ارزان می‌توان آن را تامین کرد، بنابراین با هماهنگی پتروشیمی کارون اقدام به دریافت 120 هزار لیتر حواله برای استان کردیم که این میزان پس از خریداری در اختیار ادارات و ارگان‌ها با قیمت دولتی قرار گرفت.

 

تولید روزانه 50 هزار ماسک توسط واحدهای تولیدی

صفی‌خانی در خصوص تولید ماسک نیز افزود: واحدهای تولیدی که امکان تولید ماسک را داشتند از جمله شرکت‌های نساجی بروجرد و زاگرس پوش و چندین شرکت دیگر که مجوزهای غذا و دارو را گرفته بودند، به همراه 20 واحد دیگر که عمدتا واحدهای زیرمجموعه قرارگاه صاحب‌الامر بودند با تشکیل کارگروه ساماندهی و اکنون روزانه بالغ بر 50 هزار ماسک در سطح استان تولید می‌شود.

وی، بیشترین خسارت کرونا را بر مجموعه اصناف عنوان وبیان کرد: برخی اصناف به دلیل شیوع کرونا از یک ماه قبل یا کاملا تعطیل شده و یا صرفا با کمترین میزان فروش فعالیت داشته‌اند که از جمله این مشاغل می‌توان به تالارها، هتل‌ها، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌‌ها، سالن‌های آرایش زنانه، قنادی‌ها و ... اشاره کرد.

رئیس سازمان صمت لرستان خاطرنشان کرد: از طرفی به دلیل شیوع این ویروس مشاغل دیگر به ویژه در ایام پایانی سال دچار افت شدیدی شده‌اند.

تعطیلی بیش از 40 هزار واحد صنفی به دلیل کرونا

صفی‌خانی ادامه داد: از مجموع 55 هزار واحد صنفی استان بیش از 40 هزار واحد تعطیل و از 20 الی 100 درصد در طی هفته‌های گذشته متحمل ضرر ناشی از عدم فروش در روزهای پایانی سال شدند که جمع کل خسارت وارده با توجه به میانگین فروش 100 میلیون تومانی و درصد سود 10 تا 15 درصد با محاسبه میانگین ماهانه در طی 40 روز گذشته این رقم بالغ بر 4000 میلیارد ریال است و در صورت ادامه این روند ماهیانه رقمی معادل 50 درصد این مقدار یعنی 2000 میلیارد ریال خسارت خواهند داشت.

وی با اشاره به تعطیل شدن بخش‌هایی از خطوط تولید استان، گفت: در حوزه صنعت نیز به دلیل کاهش تعداد نفرات شاغل در واحدهای تولیدی به منظور رعایت فواصل مورد تائید وزارت بهداشت و درمان، اغلب واحدهای تولیدی به جز واحدهای تولیدکننده محلول‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده اقدام به تعطیل نمودن بخش‌هایی از خطوط تولید کردند.

رئیس سازمان صمت لرستان بیان داشت: از طرفی با کاهش تقاضا به جز در بخش صنایع غذایی ضروری همچون لبنیات و صنایع دارویی سبب شده است که این واحدها خصوصا صنایع ساختمانی دچار افت شدید تولید و فروش شوند که با وجود بیش از 600 واحد صنعتی در رسته صنایع آسیب‌پذیر و کاهش اشتغال موقت این صنایع طی ماه‌های اخیر میزان خسارت وارده به این صنایع در طی 40 روز گذشته بالغ بر 100 میلیارد تومان است و طی سه ماه بالغ بر  300 میلیارد تومان.

صفی‌خانی افزود: در بخش حمل‌ونقل درون و برون شهری و باربری‌ها به استثنای تعداد محدودی همگی فاقد فعالیت بودند، همچنین آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و سرویس مدارس نیز کلا تعطیل و یا فاقد مسافر بوده‌اند.

 

وی ادامه داد: با توجه به اشتغال بالای 150 هزار نفری در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت استان و در صورت ادامه‌ روند کنونی، بخش زیادی از واحدهای اقتصادی به ویژه واحدهای صنفی و صنعتی کوچک به دلیل عدم کفاف هزینه‌ها و بازپرداخت اقساط بانکی و تعطیلی واحدهای بزرگ و متوسط به دلیل کاهش حجم تقاضا و عدم فروش ضمن تحمل خسارت عمده، بالغ بر 30 هزار نفر با شرایط حاد اشتغال مواجه و نیز بیشتر از 10 هزار نفر کار خود را از دست می‌دهند.

خسارت 700 میلیارد تومانی کرونا به واحدهای اقتصادی استان

رئیس سازمان صمت لرستان ارزش افزوده سالانه استان در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت را بالغ بر 3 هزار و 500 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در صورت تعطیلی 3 ماهه و با حداقل فعالیت اقتصادی 20 درصد صورت گیرد رقمی معادل ناخالص 700 میلیارد تومان خسارت به واحدهای اقتصادی استان وارد خواهد شد.

صفی‌خانی با تأکید بر ظرفیت‌های استان در راستای تولید محصولات متنوع، بیان داشت: کرونا اگرچه تهدیدی جدی برای اقتصاد استان محسوب می‌شود، اما فرصت خوبی برای احیای برخی واحدهای راکد و همچنین شناسایی ظرفیت‌های استان در راستای تولید محصولات متنوع است.

انتقاد از بی توجهی برای عدم جبران خسارت‌ها

وی از تلاش‌ها برای ایجاد زنجیره تولید تا مصرف برای برخی محصولات در استان خبر داد و گفت: درصدد هستیم برای محصولات باکیفیتی که در حال حاضر برند آن‌ها در بازار تثبیت شده، بازار فروش ایجاد کنیم.

رئیس سازمان صمت لرستان با بیان اینکه تاکنون اقدام خاصی برای جبران خسارت واحدهای تولیدی از سوی دولت صورت نگرفته، افزود: این در حالی است که ادامه روند فعلی می‌تواند رکود شدید اقتصادی و در نهایت بالارفتن نرخ بیکاری را در استان منجر شود و لذا در این خصوص نیازمند تدابیر لازم جهت تسریع در جبران خسارت‌ها هستیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول