اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات مشکلات صادرکنندگان/ نقل و انتقالات مالی هزینه‌بر است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با ا شاره به مشکلات صادرکنندگان گفت:‌ نقل و انتقالات مالی هزینه مضاعفی را بر صادرکنندگان تحمیل کرده است و با این روش ادامه تجارت برای فعالان اقتصادی بسیار غیرقابل تحمل است.

جزئیات مشکلات صادرکنندگان/ نقل و انتقالات مالی هزینه‌بر است

هرویک یاری‌جانیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به مشکلات صادرکنندگان گفت: مسأله باز و بسته شدن مرزها طی ماه‌های اخیر، در اثر شیوع ویروس کرونا امری موقت و گذراست اما موضوع اصلی صادرکنندگان شرایط سختی است که به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها در امر تجارت با آن مواجهند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با اشاره به مشکل نقل و انتقالات مالی تجار افزود: این موضوع یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان است زیرا امکان نقل و انتقالات مالی از طریق سیستم بانکی برای تجار و صادرکنندگان وجود ندارد و این موضوع تجارت را بسیار سخت و هزینه‌بر کرده است.

وی با انتقاد از تجارت چمدانی اظهار داشت: نقل و انتقال مالی از طریق صرافی‌ها و پرداخت کارمزد برای نقل و انتقالات مالی با سود محدود صادرات تطابق ندارد.

یاری‌جانیان با بیان اینکه صادرات با شرایط فعلی توفیق چندانی نخواهد داشت، گفت: حتی این موضوع برای طرف‌های تجاری ما نیز مسأله‌ساز شده به طوری که ترجیح می‌دهند روابط تجاری را با کشورهایی برقرار کنند که مشکلات نقل و انتقال مالی نداشته باشند و به عبارتی وضعیت تجارت روان‌تری داشته باشند.

وی افزود: البته پس از اجرای موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد ایران و اوراسیا صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا رشد یافته است و حتی صادرات کالاهای ایران به اوراسیا آسان‌تر از صادرات ترکیه به این کشورها است، اما باز هم به علت عدم امکان نقل و انتقالات مالی از طریق سیستم بانکی مشکلات زیادی بر سر راه توسعه صادرات این بخش وجود دارد که اگر این مسأله نبود قطعاً از زمان انعقاد قرارداد تا کنون شرایط بهتری را تجربه می‌کردیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با اشاره به اینکه حجم تجارت بین ایران و ارمنستان حدود 500 میلیون دلار است بیان داشت:‌ اگر امکان نقل و انتقالات مالی از طریق سیستم بانکی فراهم شود، قطعا حجم تجارت بین دو کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت زیرا فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه تجارت بین دو کشور وجود دارد

وی با اشاره به تجارت 5 میلیارد دلاری بین دو کشور گرجستان و ارمنستان گفت: این حجم از تجارت در حالی است که گرجستان دارای 5 میلیون نفر جمعیت و ارمنستان دارای سه میلیون نفر جمعیت است.

وی افزود: بنابراین با توجه به جمعیت 80 میلیونی کشورمان می‌توان نتیجه گرفت در توسعه روابط تجاری با ارمنستان ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و می‌توان مبادلات تجاری بین دو کشور را به رقمی بسیار بیشتر از 500 میلیون دلار رساند.

وی با اشاره به مشکلات تخصیص ارز بیان داشت: بیش از 90 روز است که موفق به دریافت ارز برای واردات نشده در حالی که بانک مرکزی به شدت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به فعالان اقتصادی فشار می‌آورد اما برای تأمین ارز این اتفاق نمی‌افتد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول