اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

جهش ۲۲ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس تهران/ هیچ سهمی در بازار روی دست نمی‌ماند

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه با جهش 22 هزار و 902 واحد به رقم 979 هزار و 103 واحد رسید.

جهش ۲۲ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس تهران/ هیچ سهمی در بازار روی دست نمی‌ماند

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها که حضور در بورس اوراق بهادار تهران اصطلاحاً در بورس قرار گرفته و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از گزینه‌های مردم شده است، امروز هم بورس اوراق بهادار تهران روند روبه افزایش در پیش گرفت و شاخص کل با افزایش 22 هزار و 002 واحد به رقم 979 هزار و 103 واحد رسید. 

به گفته کارشناسان، عمده ترین دلیل رشد بی‌سابقه بورس تهران و رکوردشکنی پیاپی آن، هجوم نقدینگی سرگردان در بازار و افزایش یکباره تقاضا برای حضور در بازار سرمایه است، به گونه‌ای که به گفته رئیس سازمان بورس روزانه 1500 میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سرمایه می‌شود. 

همچنین ارزش معاملات بورسو فرابورس ایران امروز به حدود 21 هزار میلیارد تومان رسید و این رقم در تاریخ 52 ساله بورس تهران و تاریخ 7، 8 ساله فرابورس ایران بی‌سابقه است. 

از طرفی دولت به خاطر کاهش درآمد نفتی و براساس تکلیف قانون بودجه 99 قصد دارد از محل و اگذاری سهام خود از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی یا اصطلاحاً صندوق واسطه‌گری مالی به تأمین مالی بپردازد و از سوی دیگر، پولهای سرگردان و سرمایه‌های خرد مردمی که امکان حضور در بازارهای دیگر مانند مسکن و ملک، طلا و ارز و سکه را ندارد، حتی بازار خودرو گرچه بازار جذابی است، اما به خاطر دلال‌بازی عده‌ای افراد امکان ثبت‌نام پیش‌فروش خودرو برای مردم به سختی وجود دارد. بنابراین حضور در بازار سرمایه که به هر میزان سرمایه می‌توان انجام داد،  گزینه مناسبی برای خانوارهای ایرانی شده است. 

از طرفی کاهش نرخ سود سپرده بانکی باعث آزاد شدن سپرده‌های مردمی در بانک شده و از سوی دیگر، کاهش نرخ ذخایر قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی باعث آزاد شدن منابع قابل توجه بانک‌ها و افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها شده است که همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا هجوم مردم به بازار سرمایه هر روز بیشتر شود. 


روند رو به رشد شاخص بورس تهران در یکسال

عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های ارزنده مانند شستا، صبا تأمین و پتروشیمی تندگویان نیز مزید بر علت شده است. 

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 10 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.6 میلیون نوبت معامله و به ارزش 14 هزار و 333 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

ارزش بازار بورس تهران به بیش از 3 هزار و 676 تریلیون تومان رسیده است. 

امروز شاخص قیمت در بورس با معیار وزنی - ارزشی با افزایش 6 هزار و 92 واحد به رقم 260 هزار و 459 واحد رسید. 

همچنین شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 1366 واحد به رقم 207 هزار و 171 واحد رسید. 

شاخص آزاد شناور با افزایش 27 هزار و 127 واحد به رقم یک میلیون و 234 هزار و 125 واحد رسید. 

شاخص بازار اول بورس 2.9 درصد رشد کرده و 19 هزار و 811 واحد افزایش یافت. 

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی انجام می‌شود، با 1.6 درصد رشد امروز 33 هزار و 635 واحد افزایش یافت. 

نمادهای تأثیرگذار در تقویت شاخص بورس شامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، صنعتی گلگهر، بانک ملت، چادرملو بوده‌اند. 

امروز نمادهای پربیننده و مورد اقبال معامله‌گران شامل بانک ملت، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، ملی مس ایران، بانک تجارت، بانک صادرات و گلوکوزان بوده است. 

امروز در فرابورس ایران در پایان معاملات 143 واحد رشد کرده و به رقم 11 هزار و 228 واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 707 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 3.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 791 هزار معامله و به ارزش 6 هزار و 472 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماهای پربیننده در فرابورس شامل پگاه گیلان، مادیران، سیمان لار سبزه‌وار، ‌پتروشیمی زاگرس، توسعه و عمران استان کرمان، کارخانجات صنعتی تبرک، آسیاسیر ارس، نیروی برق دماوند و توسعه و عمران استان کرمان بوده است. 

امروز همچنین نمادهای هلدینگ میدکو، صباتأمین، پتروشیمی تندگویان، فولاد ارفع، فولاد هرمزگان و فرابورس همگی در تقویت شاخص کل بازار فرابورس مؤثر بوده‌اند و نماد تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول