اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

چرا وزارت جهاد کشاورزی چابک سازی را از تحقیقات آغاز کرد؟

اعضای هیات علمی پژوهشکده حفاظت خاک به ادغام دو بخش تحقیقاتی وزارت جهاد اعتراض کردند.

چرا وزارت جهاد کشاورزی چابک سازی را از تحقیقات آغاز کرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جمعی از اعضای هیات علمی پژوهشکده حفاظت خاک به ادغام اخیر پژوهشکده حفاظت خاک اعتراض کردند.

آنها در نامه‌ای از وزیر جهاد کشاورزی پرسیدند چرا وزارت جهاد کشاورزی چابک سازی وزارتخانه را از بخش تحقیقات شروع کرده است؟

متن نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر کاظم خاوازی
وزیر محترم جهاد کشاورزی

با سلام و دعای خیر،

با احترام، انتصاب شایسته جنابعالی را به عنوان پیشکسوت، استاد و محقق آب و خاک در منصب وزیر جهادکشاورزی را صمیمانه تبریک عرض می نماییم. اینجانبان اعضای هیأت علمی شاغل و بازنشسته پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری به عنوان همکاران شما در مجموعه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، چند روزی است که خبر تلخ و ناگوار تصمیم سازمان جهت ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور را در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع که هر کدام خود تشکیلات کلیدی و موثر در مدیریت منابع طبیعی  می باشند را شنیدیم.

  اگرچه الزامات قانون در جهت چابک سازی و کوچک سازی بدنه فربه و ناکارآمد را در برخی از تشکیلات دولت قبول داریم، ولی سئوال اینجاست که آیا عدم درک صحیح نظام برنامه ریزی کشور و عدم توجه به دستاوردهای تحقیقاتی موجب نگردیده است که این چابک سازی را از بدنه تحقیقات آغاز نمایند؟  آیا به شرط ضرورت، شروع حرکت از تحقیقات در شرایطی که رشد جمعیت، توسعه بهره برداری مدیریت نشده از منابع گسترده طبیعی که در جنگل و مرتع خلاصه نشده، استمرار روشهای سنتی و ناکارآمد در مدیریت آب کشور، حفاظت منابع ارزشمند خاک و ... منابع طبیعی را با چالش­های مهمی نظیر، خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب ها، تخریب محیط زیست، تخریب و خشکیدگی آبخوانها به عنوان پایه و اساس تولیدات کشاورزی،  افزایش وقوع تناوبی از سیلهای مخرب و خانمان سوز و خشکسالیهای پیاپی، توسعه منشاء و تشدید طوفانهای گرد و غبار، رانش زمین، نابودی جنگل ها و تخریب مراتع، و... مواجه ساخته است، به ناگاه فرآیند چابک سازی باید از حیاتی ترین و توانمندترین تشکیلات تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری با کوچکترین و چابکترین سطح تشکیلاتی نسبت به مؤسسات تحقیقاتی موجود، آغاز شود؟

تشکیلاتی که تشابه کاری آن با جنگل و مرتع مشابه زراعت و باغبانی، دامپروری، شهرسازی و ...است، به شرط ادغام این پژوهشکده در موسسه ای دیگر به دلیل چالش­های فوق­الاشاره نه تنها امکان حذف بخشهای حیاتی تحقیقاتی آن را میتوان تصور نمود، بلکه باید به تقویت و توسعه آن اهتمام ورزید و اجرای این مصوبه نه تنها اهداف هیچگونه چابک‌سازی را در پی نداشته بلکه با ایجاد یک بدنه فربه قطعا در کاهش انگیزه هیات علمی و کاهش توانمندی پژوهشکده‌ای فعال بسیار اثر گذار خواهد بود.

مضاف بر اینکه این ادغام بدون هرگونه کار کارشناسی و با توجه به دیدگاههای منفی مدیران قبلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت متبوع بوده و در صورت تحقق آن، خسرانی بزرگ و راه غیر قابل بازگشتی خواهد بود.

لذا اینجانبان کلیه اعضای هیات علمی پژوهشکده از جانب خود و جمع کثیری از محققان حوزه منابع طبیعی در استان های کشور استدعا داریم دستور فرمایید اقدامات مقتضی در جهت توقف اجرای مصوبه و جلوگیری از این خسران عظیم نظیر بسیاری دیگر از مصوبات شورای عالی اداری(انحلال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و تشکیل پژوهشگاه تحقیقات کشاورزی در سنوات قبلی و یا مصوبه 23/3/1390 برای ادغام بسیاری از موسسات تحقیقات کشاورزی در دانشگاهها که با تلاش مسئولین وقت، شورای عالی اداری از اجرای آن منصرف شد) معمول و متقابلا در سالی که به فرمایش رهبری سال جهش تولید نامیده شده است و منابع طبیعی مستحکم ترین پشتوانه تحقق جهش تولید و کشاورزی پایدار است، نسبت به تقویت ساختار و تشکیلات این پژوهشکده به سطح پژوهشگاه در برنامه معاونت محترم تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت متبوع قرار گیرد. 

 اعضاء هیات علمی این پژوهشکده ضمن تقاضا از جنابعالی در صدور اوامری مقتضی در توقف اقدام، آمادگی خود را جهت مشارکت در برنامه های وزارت خانه و مشارکت در تدوین برنامه های کوتاه و دراز مدت همچون گذشته درخشان خود اعلام می‌دارند.

با تشکر
اعضای هیأت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول