اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تب تند رانندگان تاکسی‌ سنندج از آغاز اجرای پیاده‌راه فردوسی

رانندگان تاکسی سنندج نسبت به انسداد خیابان فردوسی و آغاز اجرای پیاده‌راه در این خیابان در قالب تجمعی مسالمت‌آمیز اعتراض کردند.

تب تند رانندگان تاکسی‌ سنندج از آغاز اجرای پیاده‌راه فردوسی

خبرگزاری فارس استان کردستان/میلاد مرادی، حمل و نقل در هر زمان از تاریخ نقش بسیار موثری در پیشرفت جوامع و کمک به تسهیل زندگی بشر کرده است.

در شهر‌ها جابه‌جایی مسافر بر عهده قشر راننده تاکسی است، سنندج با دارابودن بیش از 3 هزار و 600 تاکسی، به شهر تاکسی معروف است و این به دلیل نبود کارخانه‌های و مراکز تولیدی با اشتغال بالاست که اکثر جویندگان کار به مسافرکشی روی آورده‌اند.

هر چند اجرای پیاده‌راه فرودسی برای مبلمان شهری ضروری است و حتی تا حدود زیادی موجب ساماندهی دست‌فروشان می‌شود، اما با آغاز فاز نخست آن، عده‌ای از رانندگان تاکسی به اجرای این طرح معترضند و می‌گویند؛ در این ایام که همه اقشار به نوعی حمایت شدند، رانندگان مورد حمایت هیچ ارگان و یا مسوولی قرار نگرفتند.

احمدی که حدود 15 سال راننده تاکسی است، گفت: در شهر سنندج تنها خیابان فردوسی برای رانندگان تاکسی ارزش دارد که آن را بستند آخر در کدام شهر خیابان را بر روی تاکسی‌ها و خودرو‌های عمومی بسته‌اند که این کار در سنندج اتفاق افتاده است.

وی افزود: من به عنوان سرپرست خانواده چهار نفره با یک پیکان مدل پایین فرسوده که به زور راه می‌رود چطوری می‌توانم با این تصمیم هزینه‌های زندگی‌ام را تامین کنم.

احمدی اضافه کرد: راهنمایی و رانندگی استان نیز هیچ‌گونه همکاری با ما نداشته است به نحوی که بارها تاکسی‌های گردشی را جریمه ‌کرده‌اند فقط بخاطر اینکه کار ما صرفا در جهت خدمت‌رسانی به همشهریان است.

وی افزود: با این تصمیم و کرایه پایین در برابر هزینه‌‌های مصرفی خودروها دیگر نمی‌توان حتی با تاکسی کار کرد چون دیگر سودی برای ما نمی‌ماند و همین است که همه جوانان ما به شهرهای بزرگ برای کار مهاجرت می‌کنند.

خود را جمشید معرفی می‌کند و می‌گوید: از ساعت پنج صبح تا الان با این وضعیت تنها 20 هزار تومان کار کرده‌ام و این در حالی است که شاید رانندگان خودرو‌های شخصی بیشتر از من راننده تاکسی کار کرده باشند.

وی ادامه داد: تاکسی‌داران شهر سنندج حمایت نمی‌شوند، چرا باید بین تاکسی‌های گردشی و خط ویژه تفاوت وجود داشته باشد؟ چرا باید مامور راهنمایی و رانندگی با کوچکترین توقف راننده تاکسی او را جریمه کند؟ این‌ها همه سوالاتی است که ذهن رانندگان تاکسی سنندج را درگیر کرده است و اگر امروز شاهد این تجمع مسالمت‌‌آمیز هستیم تنها به دلیل رسیدن به این جواب‌ها است.

شاه‌ویسی نیز به عنوان یکی دیگر از رانندگان تاکسی گردشی سنندج اظهار کرد: تنها درخواست ما این است که فکری به حال رانندگان تاکسی با این وضع معیشتی مردم بشود.

وی افزود: بارها پیش آمده که بر سر یک مسافر با دیگر رانندگان درگیری لفظی پیش آمده است چرا باید بین تاکسی‌های گردشی و ویژه تمایز وجود داشته باشد تا باعث درگیری شود؟ حتما باید راهکاری برای این رانندگان تاکسی معترض و درخواست‌های آنها اندیشیده شود چراکه شریان‌های حمل و نقل شهری برعهده رانندگان تاکسی است.

طرح پیاده‌راه فردوسی سنندج مصوبه شورای عالی ترافیک کشور است

حشمت صیدی شهردار سنندج در جمع رانندگان معترض گفت: ما می‌دانیم که رانندگان تاکسی قشر زحمت‌کش جامعه شهری هستند به همین دلیل به شخصه از کمیته انطباق شهرداری خواهش کرده‌ام که نرخ افزایش کرایه‌های تاکسی رد نشود.

وی افزود: طرح جامع حمل و نقل شهر سنندج در سال 92 در شورای عالی ترافیک کشور ثبت شده است و طبق این طرح پیاده‌راه در مرکز شهر پیش‌بینی شده است و اگر تا به حال این طرح در سنندج اجرا نشده است همین دغدغه‌های رانندگان تاکسی، اتوبوس و دست‌فروشان بوده است چراکه ما به عنوان مسئول نمی‌توانیم نسبت به اقشار مختلف جامعه بی‌تفاوت باشیم.

صیدی در ادامه تصریح کرد: با توجه به قدمت تاسیسات زیربنایی در این خیابان و با توجه به اینکه برخی تاسیسات این معبر اعم از لوله‌های آب مربوط به دهه چهل است ادارات مربوطه مرتب درخواست حفاری در این خیابان مهم که مرکز ثقل شهر سنندج نیز به حساب می‌آید، ترمیم تاسیسات این خیابان تصمیم کلان مدیریتی است.

شهردار سنندج خاطرنشان کرد: در همین باره تصمیم به احداث پیاده‌راه نیز گرفته شد که اگر بامشکل برخورد کنیم در این مورد روال عادی خیابان فردوسی سنندج مانند گذشته خواهد شد.

وی افزود: سنگ‌فرش این خیابان به گونه‌ای احداث خواهد شد که خودرو‌های امدادی بتوانند عبور کنند چراکه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

صیدی تصریح کرد: طرح‌های مختلفی مانند طرح زوج و فرد و احداث دوربین‌های ثبت تخلف در خیابان‌های منتهی به میدان آزادی و انقلاب در نظر گرفته شده است تا رانندگان تاکسی بتوانند به راحتی در این معابر عبور کنند.

وی ادامه داد: بحث مهم دیگر خدمت‌رسانی ما مانند شما به مردم است چراکه هدف ما از اجرای این طرح اولا تعمیر تاسیسات و ثانیا کمک به رفت و آمد مردم است.

شهردار سنندج اظهار داشت: اگر بدانیم که پیاده‌راه به مردم ضرر می‌رساند و باعث ایجاد اختلال در شهر می‌شود آن را منحل می‌کنیم.

طرح تردد زوج و فرد را اجرا می‌کنیم

برزو مرادی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان نیز خطاب به رانندگان تاکسی گفت: فعلا اجازه بدهید این طرح در یک دو هفته آینده اجرا شود اگر به نفع شما نبود و به شما ضرر وارد کرد طرح‌های دیگری مانند طرح زوج و فرد را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: تمام دغدغه‌ شما رانندگان تاکسی در جلسات شورای ترافیک بارها مطرح شده است و البته ما نیز از شما حمایت می‌کنیم منتها شیوه کار شما نیز در حال حاضر درست نیست.

مرادی خاطرنشان کرد: یکی دو ماه وقت لازم دارد که دوربین‌ها سطح شهر راه‌اندازی شوند تا اینکه متخلفان و مسافرکشان شخصی جریمه شوند و این امر کاملا به نفع رانندگان تاکسی است.

وی ادامه داد: باید از این موقعیت استفاده کنیم تا طرح زوج و فرد را در ورودی میدان آزادی و انقلاب بگیریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان خطاب به رانندگان تاکسی گفت: چند روز با این شرایط فعالیت داشته باشید تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

مخالف اجرای طرح پیاده‌راه فردوسی هستیم

در ادامه جمشیدنژاد رئیس سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری سنندج نیز گفت: با مسدود شدن خیابان فردوسی تاکسیرانی به عنوان نماینده تاکسی‌داران شهر سنندج مخالفت خود را اعلام کرده است.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که اگر اقداماتی مانند طرح زوج و فرد باعث کاهش تردد اتومبیل‌های تک‌سرنشین به هسته مرکزی شهر شود و این طرح جدی پیگیری شود شاید به نفع تاکسی‌رانی تمام شود.

جمشیدنژاد گفت: برخورد امروز رانندگان تاکسی بیشتر احساسی ناشی از تغییر بود و فعلا این طرح بیشتر بنا به تعمیر تاسیسات خیابان فردوسی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما همیشه به فکر منفعت رانندگان تاکسی‌ شهر سنندج بوده‌ایم و همیشه در صدد کمک به آنها هستیم.

انتهای پیام/79/2330

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول