اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رونمایی کرونا از بحران عدالت در غرب

استاد کابریلو کالج کالیفرنیا گفت: شیوع ویروس کرونا جهان غرب را به شدت گرفتار کرده است. این بحران همه زخم‌های باز و چالش‌های مربوط به بحران سرمایه داری را افشا کرده است. همه نابرابری‌ها و بی عدالتی‌های موجود در جوامع غربی در معرض دید همگان قرار گرفته است.

رونمایی کرونا از بحران عدالت در غرب

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، «دنیس اتلر» تحلیلگر آمریکایی و استاد کابریلو کالج کالیفرنیا در خصوص اوضاع این روزهای غرب گفت: شیوع ویروس کرونا جهان غرب را به شدت گرفتار کرده است. این بحران همه زخم‌های باز و چالش‌های مربوط به بحران سرمایه داری را افشا کرده است. همه نابرابری‌ها و بی عدالتی‌های موجود در جوامع غربی در معرض دید همگان قرار گرفته است. دیگر نمی‌توان از این تناقضات چشم پوشی کرد. انتقال قدرت از غرب به شرق اجتناب ناپذیر خواهد بود. مراکز جدید قدرت در حال شکل گیری و پیشرفت است و شرق آسیا به قطب نوآوری فنی و تکنولوژیک و تحولات اجتماعی تبدیل شده است. کسی نمی‌تواند چرخ تاریخ را از حرکت به سمت جلو بازدارد.

وی افزود: زمانی که ویروس کرونا در زمستان 2019-2020 چین را هدف قرار داد، دولت ترامپ در حال چرت زدن بود. آنها تعطیلی ووهان و خاموش شدن چراغ اقتصاد چین را یک مزیت و منفعت برای خود می‌دانستند و امیدوار بودند که این بحران منافع اقتصادی زیادی برای ایالات متحده داشته باشد آن هم به قیمت لطمه وارد شدن به اقتصاد چین. اواخر ژانویه زمانی که چین در حال مقابله با شیوع ویروس کرونا در ووهان بود، ویلبر راس وزیر تجارت و بازرگانی آمریکا تاکید کرد که ویروس کرونا می‌تواند فرصت‌های شغلی را به ایالات متحده بازگرداند و چرخه جهانی تولید را از چین دور کند. در طول ژانویه و فوریه و مارس، ایالات متحد و متحدان غربی آن تهدید ناشی از ویروس کرونا را برای کشورهای خودشان دستکم گرفته و آن را کم اهمیت ارزیابی کردند و حاضر به اتخاذ تدابیر لازم برای آمادگی مقابله با این بحران نشدند، چرا که تصور می‌کردند به نوعی از تاثیرات و تبعات این ویروس در امان خواهند بود.

استاد کابریلو کالج کالیفرنیا ادامه داد: ولی این مساله برای آنها مایه تاسف است که این ویروس به مرزهای ملی احترام نمی‌گذارد و ویروس کرونا موظف بود تا دیر یا زود آنها را نیز آلوده کند. با این حال، چین از طریق تلاش فراوان برای مهار و کنترل ویروس در داخل مرزهای خود، موفق به شکست دادن این ویروس شد و مسیر خود به سوی رونق و بهبودی را آغاز کرد. جالب اینجاست که آمریکا، انگلیس و اروپا نیز اکنون در آن مسیر قرار دارند.

اتلر با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا آمریکا را در یک وضعیت غیرقابل توصیف قرار داده است، تصریح کرد: آمریکا که به خوبی برای مقابله با این بحران آماده نشده بود، با سونامی شدید پزشکی و اقتصادی روبرو شده است. ده‌ها هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند و اقتصاد با افزایش چشمگیر نرخ بیکاری و ورشکستگی میلیون‌ها کسب و کار کوچک عملا به زانو درآمده است. دولت آمریکا مجبور شده است برای تامین منابع مالی شرکت‌های بحران زده، به ویژه بخش گردشگری و صنعت نفت، تریلیون‌ها دلار هزینه کند.

وی ادامه داد: تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت آمریکا تاکنون موجب شده است تا شهروندان متوسط آمریکایی بتوانند وضعیت فعلی را تحمل کنند ولی میلیون‌ها نفر در معرض از دست دادن همه چیزهایی هستند که تاکنون بدست آورده‌اند. تنها امید بیشتر مردم آمریکا از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی است، اما این مساله می‌تواند موجب آغاز موج جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا و خسارات اقتصادی بیشتر شود. شاید رکود اقتصادی آمریکا ماه‌ها و سال‌ها ادامه یابد و چشم انداز روشنی برای بهبود و رونق سریع اقتصادی ایالات متحده وجود ندارد. علاوه بر این، سیاست خارجی ترامپ موجب انزوای ایالات متحده از سایر مناطق جهان شده است.

دنیس اتلر با انتقاد از سیاست‌های خارجی دولت ترامپ تأکید کرد: سیاست دولت ترامپ موجب شده است تا آمریکا تقریبا از همه نهادهای بین‌المللی که واشنگتن نقش مهمی در تشکیل آنها پس از جنگ جهانی دوم داشته، خارج شود، همین طور دولت ترامپ از بسیاری از توافقنامه‌ها و پیمان‌هایی که قبلا امضا کرده، خارج شده و این اقدام یک خلا بزرگ را در عرضه رهبری و مدیریت بین‌المللی ایجاد کرده است. چیزی که از ایالات متحده باقی مانده چیزی جز ارتش متورم، ناکارآمد، و بیمار نیست، یک دلار فرسوده که در حال بی ارزش شدن است. از سوی دیگر، چین قصد دارد نقش مهمتری را در عرصه بین‌‍المللی بر عهده بگیرد، آن هم با ارائه یک مسیر زندگی جدید برای کشورهایی که با مشکل روبرو هستند، عرضه و تامین کمک‌های اقتصادی و پزشکی درمانی به ده‌ها کشور جهان. چین به دنبال ایفای نقش رهبری در بسیاری از نهادها مثل سازمان بهداشت جهانی است که آمریکا منابع مالی آن را قطع کرده است. در حالی که اقتصاد چین رو به بهبود و رونق است، این کشور اقداماتی را که قبلا انجام می‌داده، ادامه خواهد داد. با این حال آمریکا در وضعیت بسیار بدتری برای به چالش کشیدن ظهور قدرت چین قرار خواهد داشت چرا که با سقوط و افول طولانی مدت اقتصادی روبر می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول