اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

نوسانات ارزی سبب دو برابر شدن قیمت کالاها شده است/ مشکلات زنبورداری خوزستان متاثر از کمبود شکر است

معاون اقتصادی صمت خوزستان گفت: قیمت کالاهای اساسی تابعی از نوسانات ارزی است و با توجه به اینکه بسیاری از کالاهای اساسی از ارز 4200 تومانی خارج شدند، قیمت آنها در بازار دو برابر شده است.

نوسانات ارزی سبب دو برابر شدن قیمت کالاها شده است/ مشکلات زنبورداری خوزستان متاثر از کمبود شکر است

رحمان ناصریان معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت خوزستان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در خصوص نوسانات قیمت برخی از کالا در بازار اظهار کرد: بسیاری از کالاهای اساسی ما از، ارز 4 هزارو 200 خارج و وارد ارز نیمایی یا آزاد شدند  همین تغییر نرخ ارزی سبب شد دو برابر افزایش قیمت داشته باشیم.

وی در رابطه با مطرح شدن قیمت قدیم و جدید از سوی برخی فروشنده‌ها در بازار گفت: خرید برخی از کالاها مربوط به بهمن ماه سال گذشته ویا پایان سال 98 است به همین دلیل قیمت آن‌ها کمتر از قیمت فعلی است.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره کالای اساسی ما متناسب است، عنوان کرد: حدود 4 میلیون نهاده اساسی در بنادر داریم و به لحاظ میزان کالای اساسی که باید در شبکه توزیع شود مشکل آنچنانی نداریم اما برخی اقلام مانند برنج که با تغییر ارز و کاهش واردات مواجه شدیم  ممکن است زمانی که وارد  شبکه توزیع شود با میزان مصرف متناسب نباشد.

علت افزایش قیمت حبوبات

ناصریان در رابطه با دلیل افزایش قیمت حبوبات در بازار، گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت حبوبات  تغییر نرخ ارز است از طرفی سالانه در برخی فصول، که فصل برداشت حبوبات است قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علت افزایش قیمت کالاها مانند شکر، میوه و... که در داخل استان تولید می‌شوند چیست، بیان کرد: ما میوه‌ای تحت عنوان میوه تولید استان نداریم و بیشتر میوه‌جات ما از خارج از استان وارد می‌شود فقط پرتقال دزفول است که تولید آن در حد اشباع بازار هم نیست.

ناصریان افزود: در بحث شکر، خوزستان تولیدکننده است و  تا زمانی که شکر  از ارز دولتی خارج نشده بود سهمیه‌ای را به مصرف خانوار و صنعت و اصناف اختصاص می‌دادیم اما از اواخر سال گذشته و اوایل امسال با وجود مکاتبات صورت گرفته و حواله‌جات صادر شده کارخانه‌جات استان سهیمه شکری را به ما تحویل ندادند.

تفاوت قیمت کالاها در مناطق مختلف تخلف است

وی با بیان اینکه به تناسب مصرف نتوانستیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم، گفت: کمبود شکر مشکلات زیادی را در صنعت زنبورداری و صنایع به وجود آورده است، با توجه به بحث رقابت تغییر نرخ شکر از 4 هزار و 50 تومان به 6 هزارو 300 تومان هزینه گزافی است و ضمن نبود شکر برای صنایع و اصناف ناچار هستند خط تولید خود را تعطیل کنند که این عامل سبب بیکاری تعداد زیادی می‌شود.

ناصریان در رابطه با اختلاف قیمت برخی کالاها در مناطق مختلف شهر اهواز، بیان کرد: به لحاظ قانونی مخالف تفاوت قیمت کالا در مناطق مختلف هستم، قیمت کالا در همه مناطق  باید واحد باشد و منکر تخلف در این قضیه نیستم.

وی عنوان کرد: 70 درصد تفاوت قیمت کالاها مربوط به ادعاهایی است که فروشندگان در خصوص هزینه اجاره بهای متفاوت در مناطق مطرح می‌کنند اما برای معاونت بازرسی فرقی ندارد که واحد فروش در کدام منطقه است و برخورد با آن‌ها یکسان است.

وی افزود: در برخورد با این گونه تخلفات ابتدا برای شخص فروشنده پرونده تشکیل و به اداره تعزیرات ارجاع می‌شود دیگر اینکه طبق مصوبه شورای تامین استان به ویژه در شرایط حاد فعلی می‌توانیم واحدهای فروش متخلف را پلمب کنیم.

تغییر قیمت کالاهای اساسی

ناصریان در رابطه با کافی بودن کالاهای اساسی در بازار گفت: بر اساس نیاز مصارف خانوار به اندازه کافی کالا اساسی در بازار وجود دارد، حدود 6 هزار تن برنج وارد شد و 4 هزار تن شکر بسته‌بندی شده خانوار نیز وارد بازار کردیم.

وی در خصوص نوسانات قیمت اجناس در بازار به ویژه کالاهای اساسی عنوان کرد: کالای اساسی که مورد مصرف خانوار هستند مورد مصرف صنف و صنعت نیز هستند و اگر کالای مورد نیاز بخش صنایع مانند شکر تامین نشود قطعاً صاحبان صنایع  از طرق مختلف سعی می‌کنند به شکر خانوار دسترسی پیدا کنند.

ناصریان در رابطه با افزایش قیمت چای در بازار، گفت: قیمت چای نیز تابع تغییرات ارزی است و  کشورهایی که این کالا را به ما می‌دهند نرخ چای را خود نیز تغییر دادند از طرفی واردات ما قطره‌چکانی و  مرزها بسته است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول