اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اُفت 88 درصدی گیشه آسیا/سقوط 97 درصدی گیشه چین

ماه ها تعطیلی سینما در آسیا، بزرگترین بازار سینمای جهان، باعث سقوط درآمد گیشه به پایین ترین نرخ بی سابقه منتهی شد. در حالی که چین به تنهایی 97 درصد در مقایسه با سال گذشته با افت آفیس افت کرده است.

اُفت 88 درصدی گیشه آسیا/سقوط 97 درصدی گیشه چین

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما ـ علیرضا سپهوند: ماهها تعطیلی سینما در آسیا، بزرگترین بازار سینمای جهان، باعث سقوط درآمد گیشه به پایین ترین نرخ بی سابقه در تاریخ این صنعت منتهی شد. در همین حال چین در مقایسه با سال گذشته با سقوط ۹۷ درصدی در باکس آفیس مواجه شده است.

 

به نقل از هالیوود ریپورتر، یک گزارش جدید نشان می دهد که بحران ویروس کرونا باعث سقوط حیرت انگیز ۸۸ درصدی درآمد گیشه سینماها در آسیا و اقیانوسیه در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی شده است.

مرکز تحقیقات و سنجش اطلاعات «S&P Intelligence Market Market» کل فروش بلیط فیلم در قاره آسیا و اقیانوسیه از ژانویه تا مارس را تنها ۵۲۸ میلیون دلار برآورد کرده است.

 ژاپن در جایگاه سوم و کره جنوبی در جایگاه چهارم  رده بندی پرفروش ترین های سینما قرار دارند. استرالیا و نیوزیلند نیز از گیشه های پردرآمد و پایدار درآمد جهانی سینما هستند

 

از زمانیکه سینماها از اوایل ژانویه تعطیل شده اند، چین بزرگترین عامل اُفت این بازار بوده است. میزان فروش بلیط این کشور در مقایسه با سال گذشته ۹۷.۴ درصد کاهش یافته است.

مجموعه محدودی از سالن های سینما در اواسط ماه مارس به صورت آزمایشی بازگشایی شدند اما خیلی زود مجبور به تعطیلی مجدد شدند.

 

«جنگ ستارگان: ظهور اسکای واکر» آخرین فیلم هالیوودی عمده ای بوده که در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در سینماهای چین اکران شده است.

منطقه آسیا و اُقیانوسیه سهم اعظم درآمد سینمای جهان را شامل می شوند و چین در این سهم درآمدی در مکان دوم بالاترین گیشه فروش جهانی قرار دارد. ژاپن در جایگاه سوم و کره جنوبی در جایگاه چهارم  رده بندی پرفروش ترین های سینما قرار دارند. استرالیا و نیوزیلند نیز از گیشه های پردرآمد و پایدار درآمد جهانی سینما هستند و کشور اندونزی هم طی سال های اخیر به عنوان یکی از گیشه های قدرتمند و نوظهور درآمد سینمای جهان تبدیل شده است. و همین نشان از جایگاه برتر آسیا در درآمد صنعت سینمای جهان دارد.

 

سرنوشت انفرادی هر بازار نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی متفاوت بوده و منعکس کننده سیاست های مهار ویروس کرونا در سراسر منطقه است اما روند قابل ملاحظه مارکت سینما در آسیا شاهد سیر و روندی نزولی بوده است.

کره جنوبی که در مراحل ابتدایی همه گیری ویروس کرونا تلاش مهارکننده و عمدتاً موفقیت آمیزی از خود به نمایش گذاشت، از دستور و اجبار بر سینماهای سراسر کشورش برای تعطیل شدن  خودداری کرد، درعوض به شرکت های سینمایی این امکان را داد که حتی در بدترین مناطق تحت تأثیر کرونا در کشور و در بدترین وضعیت متاثر از شیوع و ابتلا به بیماری کووید ۱۹، خود در مورد باز یا بسته بودن سالن های سینما تصمیم بگیرند. گیشه این کشور در سه ماهه اول سال ۱۳۹.۵ میلیون دلار درآمد داشته که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۶۵.۳ درصدی بوده است.

 

ژاپن با کاهش میزان درآمد ۴۶.۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۹۰.۳ میلیون دلار رسیده است. این کشور برای مقابله با بیماری همه گیر ویروس کرونا دیر اقدام کرد و از اواسط ماه آوریل وضعیت اضطراری اعلام کرد. با این حال، مردم ژاپن برای ماه ها نسبت به تجمع در اماکن عمومی احتیاط می کردند و از اواسط ماه فوریه گیشه سینمای این کشور شروع به کم رنگ شدن کرد.

در استرالیا نیز سینماها  از اواسط ماه مارس مجبور به تعطیلی شدند و گیشه سرزمین کانگوروها با اُفت ۳۱.۵ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل به ۱۱۰.۳ میلیون دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ رسید.

 

ورایتی: آسیا خانه پنج بازار از ده بازار برتر سینمای جهان در خارج از آمریکای شمالی است. براساس داده های «MPAA»(انجمن سینمای آمریکا)، چین ، ژاپن و کره جنوبی سه قلمرو بزرگ بین المللی سینما در سال ۲۰۱۹ بودند. هند در رتبه ششم و استرالیا در رتبه دهم قرار گرفت.


نمودار اُفت درآمد گیشه سینمای آسیا در دو ماه آغازین شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰

 

آمار و ارقام مربوط به اطلاعات بازار جهانی S&P و «OPUSData» فقط مربوط به ماه های ژانویه و فوریه است. دوره ای که آسیا برای اولین بار تاثیر بیماری کووید ۱۹ را احساس کرد. آمارهای محلی اما نشان می دهند که ماه مارس شرایط بدتری را تجربه کرد. S&P می گوید که چین بیشترین ضربه را متحمل شده و این میزان در مقایسه با سال گذشته در ماه های ژانویه و فوریه ۹۶ درصد کاهش داشته است. این سقوط به این دلیل است که ۷۰ هزار سینمای کشور چین از اواخر ماه ژانویه تعطیل شدند و پر درآمدترین دوره سینما یعنی ده روز تعطیلات سال نو چینی برگزار نشد. براساس داده های S&P، در این دو ماه  تنها ۲۴ عنوان فیلم جدید در ژانویه و فوریه اکران شده است.

داده های منتشر شده در روز چهارشنبه توسط شورای فیلم کره (KOFIC) نشان می دهد درآمد ماه مارس گیشه سینماهای کره جنوبی به پایین ترین میزان خود طی ۱۴ سال گذشته رسیده است.

 

تعطیلی سینما ها در کره جنوبی از ماه فوریه  آغاز شد، و طبق گزارش ها منجر به افزایش درآمد سینماهای سواره(ماشین رو) شد. گیشه این کشور در ژانویه و فوریه ۱۲۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده است که نسبت به سال گذشته ۵۹ درصد کاهش یافته و تعداد اکران فیلم های جدید در همین بازه زمانی ۲۹ درصد کاهش یافت. داده های منتشر شده در روز چهارشنبه توسط شورای فیلم کره (KOFIC) نشان می دهد درآمد ماه مارس گیشه سینماهای کره جنوبی به پایین ترین میزان خود طی ۱۴ سال گذشته رسیده است.

براساس گزارش S&P، ژاپن در دو ماه ژانویه و فوریه ۱۲۶ میلیون دلار درآمد از گیشه داشته که با افت ۴۱ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ روبرو شده است. 

 

«هیرو اوتاکا» تحلیلگر گیشه سینمای ژاپن برآورد کرده که ژاپن در ماه مارس ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته اُفت داشته است. این ماه از سال به دلیل تعطیلات بهار در ژاپن اوج درآمد گیشه سرزمین آفتاب تابان محسوب می شود. 

در آن سو، درآمد گیشه در آمریکای شمالی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با ۲۵ درصد کاهش نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ و با کسری ۶۰۰ میلیون دلاری مواجه شد.

 

 سینماهای ایالات متحده فقط از اواخر ماه مارس شروع به تعطیلی کردند، ازینرو انتظار می رود در میزان درآمد سه ماهه دوم شاهد اُفت شدیدتری نسبت به سه ماهه اول باشیم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول