اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

مردم اهواز پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند / کاهش درصد مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا

استاندار خوزستان با هشدار نسبت به ضرورت توجه بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی، گفت: در 10 روز اخیر بسیاری از اهوازی‌ها به ویژه قشر جوان توصیه‌های بهداشتی خود مراقبتی را کنار گذاشتند.

مردم اهواز پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند / کاهش درصد مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، غلامرضا شریعتی دقایقی قبل در ششمین گفتگوی تلوزیونی با مردم با بیان اینکه بیماریابی ما تقویت شده است، اظهار کرد:  قبلاً  فقط از موارد بستری مبتلا به ویروس کرونا تست می‌گرفتیم اما  اکنون از بیماران سرپایی که مشکوک هستند نیز تست گرفته می‌شود.

وی با اشاره به فعال بودن آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در شهرهای آبادان ، دزفول و اهواز و راه‌اندازی آزمایشگاه سوم در اهواز، افزود: در طول یک هفته گذشته موارد سرپایی افزایش و موارد بستری ما کاهش پیدا کرده است که این نشان می‌دهد بیمار یابی و آزمابشگاهی ما بیشتر شده است.

استاندار خوزستان گفت: با توجه به تشخیص بیماری در حالت سرپایی، افرادی که دو، سه روز آلوده شده اند به سرعت از بین جامعه جدا می‌شوند و نمی‌گذاریم بقیه را آلوده کنند.

شریعتی عنوان کرد: قدرت آزمایش گرفتن ما از بیماران مبتلا به کرونا در مراکز آزمایشگاهی بیشتر شده و این قدرت و توان دانشگاه علوم پزشکی را نشان می‌دهد تا بتوانیم افراد آلوده را از افراد سالم جدا کنیم.

وی با بیان اینکه از هفته ششم تا 12 اردیبهشت 930 مورد مثبت و 182 مورد بستری هستند، گفت: این نشان می دهد موارد بستری ما کاهش یافته است و در منزل هستند و مشکل خاصی ندارند.

شریعتی با تاکید بر اینکه میزان بیماران بهبود یافته ما در حال افزایش هستند، عنوان کرد:  تا کنون موارد مثبت در استان خوزستان 3 هزارو 776 نفر بوده و اطرافیان آن‌ها که سرپایی تست شدند 2 هزار و 68 نفر بودند و تعداد 638 نفر از این اطرافیان تست آن‌ها مثبت شد.

وی افزود: این افراد از بقیه جدا شدند و تعدادی از آن‌ها در منزل قرنطینه شدند و تعدادی که نیاز به بستری داشتند در بیمارستان بستری شدند.

شریعتی با بیان اینکه روند رشد بیماری در اهواز بالا است، گفت: آمار ابتلا به کرونا در شهرستان رامشیر بالا است اگر چه در روزهای اخیر با اقدمات صورت گرفته کنترل شد؛ بعد از رامشیر شهرستان هویزه و سپس شهرستان هفتکل به دلیل عدم‌خودمراقبتی و رفتار پر خطر شهروندان، این شهرهای کوچک درگیر شدند اما شهرهای خرمشهر، اندیمشک و ماهشهر وضعیت آن‌ها بهتر شده است.

وی بیان کرد: رشد بیماری ویروس کرونا در اهواز نشان می‌دهد مردم اهواز کمتر مراقبت می‌کنند، در 10 روز اخیر بسیاری از اهوازی ها به ویژه قشر جوان توصیه‌های بهداشتی  خود مراقبتی را کنار گذاشتند که این عامل سبب شده متوسط مرگ میر در زیر ۶۰ سال افزایش پیدا کرده است.

شریعتی با بیان اینکه آمار رشد بیماری ویروس کرونا  از 10 و 14 به 85 نفر در شبانه روز رسیده است، گفت: البته افزایش آمار ابتلا به بیماری کرونا به دلیل  بیمار‌یابی دقیق ما هم است که  بیماران را  سریع تشخیص و دستور قرنطینه آن‌ها  در منزل داده شد.

وی با انتقاد از عدم توجه برخی جوانان به پروتکل‌های بهداشتی و بی توجه‌های به توصیه‌های خودمراقبتی، افزود: افزایش بیماری در سنین پایین نگران کننده است و سبب می‌شود آمار مرگ و میر در بین  نیروی انسانی جوان و مفید کشور بالا  برود.

شریعتی بیان کرد: درصد کشندگی به دلیل بیماری کرونا در هفته های اول بالا بوده اما از 26 فروردین تا اوایل اردیبهشت 2.8 بوده است  و میزان کشندگی تا به امروز 7.85 است که نسبت به هفته‌های گذشته 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به بالا رفتن میزان مرگ و میر و ابتلا در زنان، گفت: این آمار نشان می‌دهد زنان به توصیه‌های خود مراقبتی توجه نداشته و خروج آنان از منزل حتی در مواقع غیر ضروری است.

شریعتی با بیان اینکه میانگین سنی مرگ و میر همچنان 64.5 است که نسبت به هفته های قبل تقریبا ثابت بوده، گفت: مبتلا شدن افراد مسن توسط جوانان افزایش پیدا کرده و  انتظار می‌رود جوانان  اگر به والدین خود علاقه دارند مراقبت های خود را افزایش دهند.

وی بیان کرد: 75 درصد موارد فوت مربوط به کسانی است که بیماری زمینه‌ای دارند و 25 درصد مربوط به کسانی است که بیماری زمینه‌ای ندارند.

شریعتی با تاکید بر اینکه بیشترین موارد فوت در بیماری قلبی، دیابتی، فشارخون و  ریوی است، گفت: کسانی که این بیماری ‌ها را دارند چه کارکنان دولتی، اصناف و  بخش خصوصی سرکار  نروند.

وی گفت: خوزستان در پیک فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی است و اقتصاد به دلیل کرونا نباید متوقف شود. اگر بنا باشد روند بی‌تفاوتی شهروندان سلامت آنها را به خطر بیاندازد ممکن است مجبور شویم مجدد محدودیت‌های جدی اعمال کنیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: اگر مجبور به انتخاب شویم، سلامت مردم را اولویت خواهیم داد و دیگر جای گله نخواهد بود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول