اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آیا حمله تروریستی «درعا» به معنای بازگشت سوریه به نقطه صفر بحران است؟

حمله روز دوشنبه دردرعا سکانسی از سناریو محورغربی-عبری و عربی است که با وجود تحمل شکست‌های پیاپی در سوریه همچنان به سوریه‌ای بدون نظام قانونی فعلی چشم دوخته است.

آیا حمله تروریستی «درعا» به معنای بازگشت سوریه به نقطه صفر بحران است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزارت کشور سوریه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ نفر از نیروهای پلیس استان «درعا»(جنوب سوریه) در ناحیه «المزیریب» در حالی که مشغول کار خود بودند مورد حمله یک گروه تروریستی قرار گرفته و کشته شدند و اجساد آنها به بیمارستان دولتی در درعا منتقل شده است.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که این حمله را «محمد قاسم الصبیحی» معروف به «ابوطارق» در ساعت هشت و نیم صبح روز دوشنبه به همراه گروه بزرگی از تروریست‌های مسلح انجام داد که به مقر نیروهای امنیتی در ناحیه المزیریب در  درعا حمله کردند و 9 نفر از این نیروها را ربودند و به منزل صبیحی بودند.

در آنجا این نیروهای امنیتی ربوده شده را به ضرب گلوله به ناحیه سر و بدنشان کشتند و اجسادشان را در نزدیکی میدان الغبشه المزیریب رها کردند. گفته شده است که ابوطارق به این بهانه دست به قتل عام مذکور زده که فرزندانش چند روزی ربوده شده و از آنها خبری نیست.

اما آیا عملیات تروریستی روز دوشنبه در درعا به معنای بازگشت سوریه به نقطه صفر بحران در سوریه است؟

در سال 2011 بحران سوریه از درعا در جنوب سوریه شروع شد و به دیگر مناطق این کشور گسترش پیدا کرد. این منطقه از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است، زیرا منبع قابل اتکای اقتصاد سوریه است و از سوی دیگر جاده بین المللی که دمشق را به بیروت و امان متصل می‌کند از اینجا می‌گذرد، از همین رو اهمیتی استراتژیک برای سوریه داد.

به گزارش پایگاه خبری العالم، درعا  هنگامی که در سال 2018 از دست تروریست‌ها آزاد شد، آزادسازی آن اساسی‌ترین ضربه را به گروه‌های تروریستی داخلی و گردانندگان خارجی آنها وارد کرد. به نظر می‌رسد احیای گروه‌های تروریستی و اعمال فشار حداکثری اقتصادی برنظام سوریه در شرایط کنونی از جمله مهم ترین دلیل حمله تروریستی روز دوشنبه در درعا بوده باشد.

اگرچه برخی منابع از طریق معرفی ابوطارق به عنوان فرمانده عملیات روز دوشنبه در درعا تلاش کردند تا این این عملیات را یک تسویه حساب داخلی در سوریه و یک نوع انتقام از سیاست‌های دولت سوریه در درعا معرفی کنند، اما کاملا روشن است که مسئولیت مبارزه با عناصر مخل امنیت در سوریه در هر منطقه ای از این کشور بر عهده دولت آن است.

از سوری دیگر اساسا منطقه درعا در مقایسه با دیگر مناطق سوریه یک منطقه امنیتی حساس است و عملیات روز دوشنبه نشان می‌دهد کسانی که در آن دست داشتند هدفی مهم‌تر از کشتار چند نیروی نظامی سوریه دنبال می‌کنند، در واقع هدف آنها ایجاد ترس و وحشت در مردم این منطقه است که از نظام سوریه در جنگ با تروریسم و تروریست‌ها حمایت کردند و حمله، دستگیری،انتقال ، اعدام و بالاخره قراردادن اجساد نیروهای نظامی در برابر انظار مردم به خوبی گواه این مساله است.

حمله روز دوشنبه درعا در کنار حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه و در عین حال اصرار ترامپ بر باقی گذاشتن نیروهایش در شمال سوریه همگی حاکی از هدف مشترک محور غربی-عبری و عربی در سوریه دارد و نشان می‌دهد که این محور علی رغم تحمل شکست‌های پیاپی همچنان به سوریه ای بدون برخورداری از حاکمیت حکومتی قانونی و شرعی  فعلی نظر دارد. این در حالی است که مروری بر تحولات سوریه از 2011 تاکنون نشان می‌دهد بازگشت ناآرامی‌ها به سوریه مشابه آنچه در گذشته شاهد بود بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد خواه رژیم صهیونیستی در پس این این ناآرامی‌ها در درعا باشد و خواه این ناآرامی‌ها  تحقق سیاست‌های آمریکا در این کشور را هدف خود قرار داده باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول