اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آذربایجان مهد همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان/ رمضان؛ سفره‌ای به وسعت بخشندگی خود خدا

رمضان ماه تمرین برای رسیدن به معشوق است که می‌گویند رجب ماه خدا، ‌شعبان ماه پیامبر و رمضان ماه امت پیامبر است و سفره‌ای به وسعت بخشندگی خود خدا در آن پهن شده و همه به نوعی مهمان خود خدا هستند که امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا، عاشقان الهی این ضیافت بهاری خدا را جور دیگر برپا می کنند.

آذربایجان مهد همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان/ رمضان؛ سفره‌ای به وسعت بخشندگی خود خدا

خبرگزاری فارس از تبریز- موسی‌ کاظم‌زاده: رمضان ماه جشن بندگی، ماه مهمانی خدا، ماه مهربانی و مهرورزی، ماه کمک به مستمندان و ... امسال در کشورمان و در این میان استان آذربایجان‌شرقی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در جهان با تغییر برخی برنامه و طرح‌ها به نوعی متفاوت‌تر از گذشته برگزار می‌شود.

به@خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ماه رمضان امسال اماکن مذهبی و مساجد تعطیل اعلام شده و نیز در اجرای برخی برنامه و طرح‌ها که همیشه در این ایام با شور و حال ستودنی از سوی مردم، خیران و نیکوکاران به اجرا در می‌آمد، تغییراتی صورت گرفته است.

در گذشته در این ایام طرح‌های از جمله اکرام ایتام، اطعام و افطار نیازمندان، ایجاد بازارچه خیریه در ماه رمضان، مفتاح الجنه، ارائه سفره‌های افطاری در مساجد و ... برگزار می‌شد که امسال برخی از این برنامه و آیین‌ها در قالب رزمایش همدلی و کمک مومنانه برگزار می‌شود که قرار است در این طرح ۴۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان استان توزیع می‌شود.       

با این وجود، اجرای طرح محسنین، جشن گلریزان، توزیع بسته‌های سبد غذایی در قالب طرح همیان «مولا» بین نیازمندان، « کوثر»، «شفا» و «رضوان» و ... از جمله دیگر طرح‌ها و برنامه‌های بوده که در رمضان سال‌های گذشته در راستای کسب رضای الهی، عمل به سیره نبوی و احیای فرهنگ دستگیری و کمک به نیازمندان صورت می‌گرفت که به یقین امسال برخی از این برنامه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا متفاوت‌تر از گذشته اجرا خواهد شد.  

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، آذربایجانی‌های و به خصوص شهروندان شهر تبریز، از گذشته تا به امروز در برگزاری برنامه و آیین‌های امور خیریه و معنوی پیشتاز سایر استان‌ها بوده و هستند که نمونه بارز این امر پیشگامی در اجرای رزمایش همدلی و کمک مومنانه در آستانه ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف آذربایجان‎شرقی بوده است.

 به‌طوریکه در همین راستا در طول سالیان متمادی مردمان این خطه به پاس خدمات ارزنده در برگزاری آیین‌های امور خیرخواهانه و انسان دوستانه و به‌ویژه ارادت بی‌شائبه مردم این دیار به اهل بیت (ع)؛ شهر تبریز به‌عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام به ثبت میراث معنوی رسیده و به همین نام در منطقه و جهان شناخته می‌شود.

همانطور که گفته شد، حال آنچه در این زمینه اهمیت دارد اینکه مردم آذربایجان و به‌ویژه تبریزی‌ها در طول تاریخ کشورمان نشان دادند که همیشه و در همه حال در امور مختلف و به‌خصوص در انجام کارهای عام‌المنفعه، خیر و کمک به نیازمندان و محرومان جامعه  همواره پیشگام و پیشتاز بوده‌اند و در واقع این قابلیت و ظرفیت در بین آنان است که اگر بخواهند کاری را انجام دهند با پشتکار، همت، غیرت و سختگیری خاص تا آخر خط می‌روند که نمود بارز آن کمک‌های امور خیرخواهانه به کمک افراد آسیب‌پذیر، فقیر و نیازمند کرونا و پیشتازی در اجرای رزمایش همدلی و کمک مومنانه است.

از این رو، برای روزه گرفتن دلایل بسیاری وجود دارد که از جمله این‌ها می‌توان به اثر معنوی ( پرورش روح تقوا و پرهیزگارى در انسان، پاکى درون، ترک گناهان، تقویت صله رحم، نیکی کردن، خوش اخلاقی، عفو و گذشت و ... )، اثر اجتماعی ( تمرین درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع، افزایش روحیه تساهل و سازش، همدردی با فقرا، افزایش انسجام و همبستگی اجتماعی، بالا رفتن اعتماد به نفس، کاهش رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه، بالارفتن روحیه کار جمعی، کاهش استرس و اضطراب، تحمل گرسنگى و تشنگى و ...)، اثر عرفانی ( موجب تقرب به خداوند متعال، کنترل شهوت نفس، رهایی از وسوسه‌های شیطان و ...)، اثر بهداشتی و درمانی (مایه صحت و سلامت بدن، افزایش طول عمر، درمان انواع بیماری‌ها، تلطیف روح و تقویت اراده و تعدیل غرایز آثار جسمی و ...) اشاره کرد.

در هر صورت، در آموزه‌های دینی و اسلامی ما مسلمانان همچنین سایر ادیان جهان بر اهمیت این ایام تاکید فراوانی شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند؛ نام این ماه رمضان گذاشته شده زیرا گناهان را می‌‏سوزاند و یکی از نام‌‏های خداوند نیز رمضان است.

کوتاه سخن آنکه؛ حال فلسفه روزه در اسلام و سایر ادیان در ماه مبارک رمضان چیست؟ چرا روزه واجب شد؟ فایده روزه برای انسان‌ها چیست؟ و چرا باید روزه گرفت؟ و بسیاری از سوالات دیگر که در این زمینه مطرح بوده که به یقین در صورت پرداختن به این‌گونه مسائل و پاسخ به این پرسش‌هاست که می‌توان در مسیر درست هدایت شد، چراکه با شناخت ارزش و اهمیت روزه، بهتر می‌توان در ایجاد انگیزه برای به‌جای آوردن یکی از فرایض و واجبات الهی شد و اگر شبهاتی هم  در این زمینه وجود داشت به آن پاسخ گفت.

در نهایت باید گفت، رمضان ماه عزیز خالق یکتاست. ماه بهار قرآن، دعا، ثنا و آمرزش. ماه استغفار، فضیلت، هدایت و ماه عنایت. ماه تلاوت و شهادت و در نهایت باید گفت؛ رمضان، شهر عشق، عرفان، بحر فیض و احسان و ماه ولایت و سعادت است.

رمضان ماه تمرین برای رسیدن به معشوق است که می‌گویند رجب ماه خدا، ‌شعبان ماه پیامبر و رمضان ماه امت پیامبر است و سفره‌ای به وسعت بخشندگی خود خدا در آن پهن شده و همه به نوعی مهمان خود خدا هستند.

در حقیقت ماه رمضان، ماه شکستن بت‌های نفس و برچیده شدن بساط شیاطین و سجده عشق بر درگاه الهی است و به‌ویژه مفروش کردن قدوم شب قدر با اشک‌های شوق برای درک زیباترین لحظه حیات انسانی است!

پس بیائید همگان مسافر پرواز رمضان بشویم و فقط نگاهمان به تماشای خود خدا باشد و در نهایت سهم سوغات من، تو و شما دعای شب‌های قدر باشد و بس!

انتهای پیام/ 60023/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول