اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

اختلالی در سامانه معاملات بورس نیست/ سیستم معاملات در حال اصلاح است

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با بیان اینکه هیچ اختلالی در سامانه معاملات بورس تهران وجود ندارد، گفت: در عین حال سیستم معاملات به وسیله متخصصان داخلی فناوری، اصلاح می‌شود و توسعه می‌یابد.

اختلالی در سامانه معاملات بورس نیست/ سیستم معاملات در حال اصلاح است

روح‌الله دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که با توجه به اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بورس، آیا سامانه معاملات بورس اوراق بهادار تهران دچار اختلال شده، گفت: در حال حاضر مشکلی برای انجام معاملات در بورس نیست. سفارش‌گیری و خرید و فروش به راحتی انجام می‌شود و سیستم معاملات مشکل حادی ندارد. البته فشار معاملات بر سیستم زیاد است که باعث کندی چند ثانیه‌ای می‌شود. وی اینکه بگوییم کلاً دچار اختلال شده، چنین چیزی وجود ندارد. 

وی این را هم گفت: البته در معاملات آنلاین که سفارش گرفته می‌شود، یک بخش از سیستم دست شرکت مدیریت فناوری است و یک بخش هم مربوط به شرکت‌های نرم‌افزاری که به کارگزاری‌ها خدمات ارائه می‌دهند است، در نتیجه ممکن است برخی معاملات آنلاین با کندی همراه باشد

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مورد اینکه آزادسازی سهام عدالت آیا در آینده در سیستم‌های معاملات بورس اختلال ایجاد نمی‌کند، گفت: پیش‌بینی می‌شود با آزادسازی سهام عدالت، با توجه به اینکه عده‌ای افراد روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند، حدود 40 میلیون نفر به بازار سرمایه اضافه می‌شوند که اگر این افراد به یکباره به صورت مستقیم وارد بازار شوند، از نظر سیستم مخاطراتی در پی دارد که البته ما کارهای توسعه‌ای بر روی سیستم معاملات انجام می‌دهیم و سیستم را به گونه‌ای توسعه می‌دهیم که تعداد بیشتری را بتوانند پذیرش کنند. 

دهقان در مورد اینکه کسانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را هم انتخاب می‌کنند، با واسطه وارد بازار سرمایه می‌شوند، گفت: در روش غیرمستقیم، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند که به نیابت از افراد است و تعداد آنها در حد 30 شرکت بیشتر نخواهد بود و به عنوان اشخاص حقوقی وارد بازار می‌شود. 

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران درباره افزایش حجم معاملات در بورس گفت: از نظر تعداد معاملات در روز مهم است که همواره این تعداد اندازه‌گیری می‌شود به گونه‌ای که امسال نسبت به فروردین سال گذشته تعداد معاملات 4.5 برابر و همچنین حجم معاملات نیز به همین نسبت بالا رفته است، اما با این وجود، سامانه معاملات بورس فعلاً پاسخگو است. 

دهقان این را هم گفت: البته راهکارهای کسب  کار برای نمادهای پرمعامله درنظر گرفته می‌شود که مثلاً معاملات آنها بعد از ساعت 12.5 یعنی بسته شدن بازار انجام شود تا بقیه معاملات را تحت‌تأثیر قرار ندهد و اصلاح دستورالعمل‌ها صورت می‌گیرد تا معاملات روان‌تر شود. 

وی گفت: پارسال دستورالعمل‌های معاملات بازار را اصلاح کردیم و این اصلاحات همچنان ادامه دارد. 

دهقان در مورد اینکه بازار ساعت 12.30 بسته می‌شود، چگونه معاملات نمادهای خاص بعدا انجام شود، گفت: برای برخی نمادهای خاص به دستور ناظر بازار باز می‌ماند و زمان معاملات تا ساعت 14 یا 15 تمدید می‌شود. 

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا اصلاح سیستم معاملات توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود، گفت: متخصصان فناوری شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اصلاحات را انجام می‌دهند، البته دانشگاه تهران بر روی طرحی برای ایجاد سامانه معاملات بومی به صورت بلندمدت و زیربنایی کار می‌کند، اما سامانه فعلی معاملات بورس به وسیله متخصصان داخلی شرکت مرتب اصلاح و توسعه می‌یابد. 

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تأکید کرد: اختلالی در سامانه معاملات بورس وجود ندارد و معاملات به راحتی انجام می‌شود، امروز هم حجم معاملات زیاد است. 

وی در پاسخ به اینکه آیا ارزان بودن برخی سهام مثلاً سهام 140 تومانی یک بانک باعث افزایش تعداد معاملات می‌شود، گفت: البته به میزان نقدینگی بازار هم بستگی دارد. مثلا یک شرکت افزایش سرمایه می‌دهد. در نتیجه قیمت سهام کم می‌شود و تعداد معاملات زیاد می‌شود و کسی که سفارشات متعدد برای خرید سهام می‌گذارد، در نتیجه تعداد معاملات هم بیشتر می‌شود.

وی گفت: البته بورس تهران اصلاحاتی انجام داد که حداکثر تعداد سهامی که هر کس می‌تواند تقاضا بدهد 100 هزار سهم است که پیشنهاد شد این رقم به 300 هزار سهم برسد. در روشی که در حداکثر سفارش 100 هزار سهم باشد، برای خرید سهام بالا باید دفعات بیشتری تقاضا وارد شود. 

دهقان همچنین در مورد عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها گفت: وقتی تعداد سهام عرضه شده یک شرکت رقم ثابتی است، مثلاً 34 میلیون سهم عرضه اولیه می‌شود که قبلاً پیش‌بینی شده یک و نیم میلیون نفر ثبت‌نام کنند، اما در عمل 2.3 میلیون نفر برای عرضه اولیه ثبت نام می‌کنند، در نتیجه پیش‌بینی اینکه به هر نفر 50 سهم برسد، در عمل کمتر می‌شود و حدود 15 سهم به هر متقاضی عرضه اولیه می‌رسد. 

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «هنگ‌کردن هسته بورس و سیستم کارگزاری‌ها» خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول