اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پوشش بیمه‌ای برای ماماها بیشتر لحاظ شود

نماینده ماماها در نظام پزشکی همدان خواستار افزایش قدرت مامایی در جامعه شد و گفت: امیدوارم پوشش بیمه‌ای بیشتری در شغل مامایی دیده شود‌.

پوشش بیمه‌ای برای ماماها بیشتر لحاظ شود

سیده زهرا معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: پنجم ماه می مصادف با روز جهانی ماماست که این روز را به همکارانم در تمام مقاطع تحصیلی و سطوح بهداشتی و درمانی تبریک می‌گویم.

وی شغل مامایی را بسیار حساس دانست و با بیان اینکه اساس کار مامایی حفظ و ارتقای سلامت زنان در جامعه است‌ گفت: زنان در دوران باروری نیازمند یک مراقب و مشاور هستند تا زایمان راحتی داشته باشند.

نماینده ماماها در نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه ماماها از جمله افرادی هستند که این نقش را بسیار خوب و با دقت ایفا می‌کنند افزود: در سنین بلوغ، قبل از ازدواج و دوران بارداری، قبل و بعد از آن و یائسگی مشاوره‌هایی و مراقبت‌هایی به زنان ارائه می‌شود.

وی گفت: ماماها از جمله افرادی هستند که می‌توانند در کنار مراقبین سلامت به ویژه تامین‌کنندگان سلامت زنان در جامعه و در کنار تیم درمان حضور داشته باشند و این اقدامات را انجام دهند.

معصومی با تاکید به اینکه اساس کار مامایی به دوران بارداری و زایمان برمی‌گردد خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی و آناتومی در بدن زنان باردار، آنها نیازمند مشاوره‌های دقیق هستند که ماما از جمله تامین‌کنندگان سلامت می‌توانند نقش مهم و مثبتی را در این زمینه ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه مشاوره‌های ارائه شده عمدتا در جهت سلامت زنان باردار و حفظ سلامت نوزادان آنهاست که نسل آینده در جامعه به شمار می‌آیند گفت: مراقبت‌های ماما در راستای ارتقای سلامت زنان است و این نقش بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان از عضویت ۲۰۰ ماما در نظام پزشکی همدان خبر داد و افزود: وظایف مامایی در سراسر زندگی زنان یک جامعه خلاصه می‌شود، در بحران‌ها و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، ماماها در ارائه خدمات و مراقبت‌های تخصصی پیش‌قدم هستند.

وی با اشاره به اینکه در بحران اخیر شیوع کرونا، ماماها بسیار درگیر بودند و خط اول درمان به شمار می‌آمدند گفت: طبق صحبت مشاور وزیر بهداشت در حوزه مامایی تاکنون  ۵۰۰ مادر در کشور مبتلا به کرونا شده‌اند.

معصومی با بیان اینکه این بیماران در بیمارستان‌های کشور بستری و ۲۰۰ بیمار نیز سرپایی درمان شدند گفت: این بیماران زیر نظر ماماها بودند که متاسفانه بعضی از ماماهایی که از بیماران مبتلا به کرونا مراقبت می‌کردند، خود نیز درگیر این بیماری شدند که آمار تاکنون ۲۴۰ مورد در کشور عنوان شده است.

 وی با بیان اینکه نقش تیم درمان در مقابله با بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است و ماماها نقش مهمی را در این زمینه ایفا کرده‌اند گفت: بزرگترین نقش ماما در این بحران، ترایاژ مادران باردار مبتلا و مشکوک بود که نقش ابتدایی را در بررسی موضوع و ارجاع آنها به مراکز درمانی مربوطه داشتند.

عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به نقش ماماهای طرحی افزود: در  بحران کرونا تقریبا تمام ماماهای طرحی بدون لغو طرح خود انجام وظیفه کردند یعنی داوطلبانه طرح را ادامه دادند و خواستار این بودند که مدت زمان بیشتری طرح  ادامه یابد تا در این بحران در کنار مادران باردار و زنان در جامعه باشند.

وی پیگیری حال بیماران ترخیص شده را از دیگر وظایف ماماها عنوان کرد و گفت: در دوران بارداری و پس از زایمان وظیفه مراقبت و مشاوره مادر باردار به عهده ماماست.

معصومی عنوان کرد: وقتی مادران باردار و یا زنانی که نیاز به مراقبت دارند از بیمارستان ترخیص می‌شوند وظیفه پیگیری این بیماران مانند ویزیت در منزل به عهده ماماها است و این افراد با پیگیری شبانه‌روزی به امر مراقبت می‌پردازند که خوشبختانه تاثیر بسزایی در شناسایی موارد مشکوک و مبتلا به کرونا داشته تا در صورت نیاز بیماران مجدد بستری شوند.

ارائه بیش از ۱۶۰ بسته آموزشی توسط ماماها طی دوران کرونا به زنان باردار 

وی با اشاره به ارائه بیش از ۱۶۰ بسته آموزشی توسط ماماها طی دوران کرونا به زنان باردار  بیان کرد: توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور بسته‌های آموزشی تهیه و به مراکز بهداشتی و درمانی ارسال شد که طبق آن آموزش‌های لازم به ماماها ارائه می‌شد و آنها نیز این آموزش‌ها را به افراد زیر پوشش خود نظیر مادران باردار و در مجموع زنان جامعه ارائه می‌دادند.

عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه با پیگیری مسوولان وضعیت استان از لحاظ بیماری کرونا مطلوب و تعداد موارد بستری در روز کم شده است افزود: مراقبت‌ بیماران در استان به دقت انجام می‌شود و اگر به مراقبت‌های اختصاصی نیاز باشد، در بیمارستان‌های تخصصی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه شیوع بیماری در استان کاهش یافته که البته  مستلزم این است اقدامات پیشگیرانه و فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان رعایت شود.

معصومی با بیان اینکه قرار گرفتن مامایی جزو مشاغل سخت جزو مطالبات قشر ماماست گفت: خوشبختانه قدم‌هایی در این زمینه توسط وزارت بهداشت برداشته شده اما ماماها خواستار آن هستند آئین‌نامه و بخشنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها سریع‌تر انجام و اطلاع‌رسانی شود‌.

وی با اشاره به اینکه سرعت گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی مامایی کند است، خواستار توجه به این موضوع شد. 

عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به اینکه گسترش تحصیلات تکمیلی برای رشته مامایی باید سرعت یابد گفت: باید محدوده در نظر گرفته شده برای مامایی بازتر شود تا ماماها بتوانند خصوصا در مقاطع بالاتر نظیر دکترای مامایی مشغول تحصیل شوند و بعد از آن خدماتی را متناسب تحصیلات خود ارائه دهند.

وی با بیان اینکه یکی از درخواست‌های ماماها قرار گرفتن این شغل زیر پوشش بیمه‌ای است خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از آزمایش‌ها، سونوگرافی‌ها و تجویز داروها و... محدودیتی بیمه‌ای دارند.

معصومی گفت: با توجه به اینکه ماماها خط اول درمان هستند و در مناطق بسیار دور و مراکزی که ممکن است پزشک نباشد، حضور دارند، نیازمند این است قدرت عمل ماماها بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه ما خواستار پوشش بیمه‌ای بیشتری برای مامایی هستیم افزود: کمی مراحل اداری سریع‌تر شود و به ماماها مجوز داده شود که از اقدامات درمانی و توان مامایی بهتر استفاده کنند.

عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ مامایی امیدوارم مسوولان صدایم را بشنوند که ماماها در کنار زنان در جامعه هستند و مراقبت‌هایی را به اقشار آسیب‌پذیر جامعه ارائه می‌دهند که  بیشتر اوقات دیده نمی‌شوند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول