اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

سردرگمی این روزهای مردم خوزستان؛ چاله بانک‌ها یا چاه صندوق‌های خانگی

مردم خوزستان برای برطرف کردن مشکلات مالی‌شان نمی‌توانند به بانک‌ها تکیه کنند و به همین دلیل مجبور هستند برای برطرف کردن نیازی مالی خود با ریسک بسیار بالا به صندوق‌های خانگی تکیه کنند.

سردرگمی این روزهای مردم خوزستان؛ چاله بانک‌ها یا چاه صندوق‌های خانگی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، انحراف بانک‌ها در ارائه وام‌های قرض الحسنه، سختگیری‌های بیجا در دریافت تضمیمن‌ها برای پرداخت وام‌های بانکی، سود بالا و... برخی از مشکلات دریافت وام بانکی است و همین سختی‌های بیجا سبب یأس مردم از دریافت وام بانکی و متعاقب آن تشکیل صندوق‌های پرداخت وام خانگی شد.

حدوداً 5 – 6 سالی از عمر تشکیل این صندوق‌ها در خوزستان می‌گذرد و در این مدت گره از کار بسیاری از شهروندان گشود؛ برخی با این وام‌ها برای خود خانه و ماشین خریدند و برخی دیگر قرض‌های خود را سامان دادند و بعضی دیگر نیز خانه خود را سامان دادند یا به خانه بخت رفتند.

گسترش روی آوردن مردم به این صندوق‌ها رفته رفته سبب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شد و عده‌ای سودجود با ورود به این عرصه، اقدام به دریافت سودهای کلان و یا فریب کاری در پرداخت وام‌ها کردند.

دعوای بزرگ با همسایه‌ها

یکی از شهروندان اهوازی به خبرنگار فارس می‌گوید: سختی‌های زندگی سبب شد که برای دریافت وام به یکی از این افراد مراجعه کنم؛ او به من وعده داد که اگر 20 نفر را معرفی کنم، در مدت زمان 3 ماه 20 میلیون تومان به من وام خواهد داد.

وی می‌افزاید: تاریخ پرداختی وام‌ها را برای من مشخص کردند و من از دوست، آشنا و همسایه خواستم وارد این فضا شوند اما بعد از مدتی نه از پرداختی وام من خبری بود و نه وام‌هایی که به دیگران وعده داده بودم، پرداخت شدند.

این شهروند می‌افزاید: همین تأخیرها سبب شد که یکی از افرادی که من معرفی کرده بودم، در محل زندگی ما حاضر شد و شروع به داد و فریاد کرد و روز بعد همسایه‌‌ها نیز متأثر از این فریادها در کنار خانه ما جمع شدند.

وی بیان می‌کند: آبروریزی بزرگی شده بود و آخر سر نه تنها وام‌ها را دریافت نکردم بلکه پول‌های پرداخت شده را هم به‌صورت خرد خرد و در مدت زمان یکسال به من بازگرداند تا من برای حفظ آبروی خودم مجبور شوم، طلاهای خودم را بفروشم و پول مردم را بدهم.

فریب خوردم

یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز می‌گوید: من با واسطه با یکی از صاحبان صندوق‌های وام خانگی آشنا شدم و حدوداً 100 نفر را به او معرفی کردم تا بتوانند در قالب صندوق‌های مختلف، وام‌های خود را دریافت کنند.

وی بیان می‌کند: در ابتدای کار قرار بود 3 سهمیه از 10 سهمیه اول به‌عنوان حق الزحمه جمع آوری افراد به من تعلق داشته باشد و البته به همین منوال هم بود.

این شهروند خوزستانی ادامه می‌دهد: تعداد افراد معرفی شده که بالا رفت و مبلغ ماهیانه جمع شده پیش صاحب صندوق زیاد شد، او قید پرداخت وام‌ها را زد و مدتی با پول‌ها غیب شد.

وی می‌افزاید: البته 6 ماه بعد پیدایش شد و قرار شد پول‌ها را بازگرداند اما نتوانسته همه پرداختی‌های من و اعضای حلقه‌ام را صاف کند و حدوداً 120 میلیون تومان از او می‌خواهیم که ماهانه بخشی از این پول‌ها را به ما پرداخت می‌کند.

وام‌های خانگی چگونه دوباره بر سر زبان‌ها افتادند؟

چندی پیش فرماندار رامهرمز خبر از عملیات نافرجام هک حساب یکی از پرداخت کنندگان وام بانکی خبر داد؛ آرش قنبری جزئیاتی از این اتفاق را تشریح داد ولی نگفت که در حساب این فرد چه میزان پول وجود داشت.

همین مسئله سبب گمانه زنی در این باره شد و برخی مدعی شدند 17 میلیارد تومان در حساب این فرد وجود داشت.

سال گذشته نیز فرمانده انتظامی خوزستان از دستگیری یک خانم به دلیل کلاهبرداری خبر داد؛ سردار عباس زاده درباره این کلاهبرداری گفته بود: یک خانم خود را به‌عنوان دلسوز برای همسایه‌ها معرفی می‌کرد و در قالب پرداخت وام‌های خانگی 170 میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود.

صندوق‌ها در مساجد تشکیل شوند

یک کارشناس اقتصاد به خبرنگار فارس می‌گوید: وام‌های خانگی پدیده مبارکی است و مردم در قالب قرض الحسنه می‌توانند در این صندوق‌ها پول بگذارند و بعد از مدتی نیز به قید قرعه یک تسهیلات مناسب بگیرند.

محمد حمیدی می‌افزاید: در ابتدای شکل گیری این صندوق‌ها، اعضای صندوق فامیل و یا دوست بودند و وام‌های ارائه شده شامل مبالغ کوچک بود به همین دلیل مشکلات بسیاری از شهروندان با این پول‌ها حل می‌شد. اما رفته رفته ارائه مبالغ هنگفت و افزایش تعداد اعضا سبب ورود افراد سودجو شد.

وی ادامه می‌دهد: بانک‌های خوزستان در حالی فعالیت این افراد را غیر قانونی می‌دانند که آمارها نشان می‌دهد این بانک‌ها کمترین میزان پرداخت وام‌های قرض الحسنه را دارند و مردم خوزستان جزو استان‌هایی هستند که بیشترین سپرده گذاری را در بانک‌ها دارند.

وی عنوان می‌کند: در خوزستان حتی همین موسسات پولی مجوز دار هم امن نیستند و در سال‌های گذشته سبب ایجاد مشکلات گسترده‌ای برای مردم شدند و دولت را ماه‌ها درگیر خود کردند.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: وقتی بانک‌ها و موسسات پولی مجاز اراده‌ای برای کاهش مشکلات مردم نداشته باشند، طبیعی است که افرادی تحت عنوان یک صندوق مالی گرد هم آیند. من معتقدم اصل این اتفاق، خوب است و فقط باید دنبال راه حل‌هایی بگردیم که تضمین کند، پول مردم در یک جای امن است.

وی بیان می‌کند: این صندوق‌ها می‌تواند ذیل فعالیت مساجد محله ایجاد شود تا بتوان از طریق ائمه جماعات و یا پایگاه‌های بسیج بر آنها نظارت کرد. البته این در حد پیشنهاد است و قطعاً اگر در این زمینه همفکری شود، می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

 

اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد!

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در این زمینه می‌گوید: تصمیم گیری درباره ادامه فعالیت یا منع فعالیت این صندوق‌ها وجود ندارد و اکثر حرف‌ها در این زمینه احساسی است! نسرین حاتمی ادامه می‌دهد: اطلاعات دقیقی از تعداد این صندوق‌ها و تعداد افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، وجود ندارد و تا وقتی که اطلاعاتی در این زمینه نداریم هیچ گونه تصمیم درستی نمی‌توانیم بگیریم چون درک درستی از ابعاد این ماجرا وجود ندارد.

وی با طرح این پرسش که چه چیزی مردم را وادار کرده که پول‌های خود را بدون هیچ تضمینی به فردی بدهند و منتظر باشند مدتی بعد وامی بدون سود دریافت کنند، می‌افزاید: عملکرد بانک‌های خوزستان آن قدر بد است که نیازی به اثبات ندارد فقط کافی است به اظهار نظر مسؤولان ارشد خوزستان درباره عملکردشان رجوع کنیم.

حاتمی بیان می‌کند: منع این صندوق‌ها از فعالیت و یا حواله کردن آنها برای دریافت مجوز موسسات پولی کار درستی نیست چرا که می‌دانیم بخش زیادی از نردم برای حل مشکلات خود به این صندوق‌ها پناه برده‌اند ولی باید فعالیت صندوق‌ها را سامان دهیم؛ برای این کار می‌توان از افراد امین در محلات، موسسات خیریه‌، هیئت‌های مذهبی و مساجد و... بهره برد. اگر هم این کار تبعات دارد باید بازنگری در فعالیت موسسات پولی مجوزدار ایجاد شود.

وی می‌افزاید: مشکل امروز فقط این صندوق‌ها نیستند بلکه امروز برخی از طلافروشی‌ها و فروشندگان کالاهای خانگی با کلک شرعی درحال ربا دادن به مردم هستند. خب اگر ما نیاز مردم را به شکل درست برطرف نکنیم مردم راهی برای حل مشکل خود پیدا می‌کنند که ممکن است این راه خیلی ایمن هم نباشد.

صندوق‌های خانگی مصداق ربا هستند

نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز معتقد است که صندوق‌های وام خانگی مصداق ربا هستند و نباید از آنها وامی دریافت کرد. حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد می‌افزاید: نباید با توجیه اینکه برخی از بانک‌های مجوز دار در برخی از معاملات خود ربا می‌کنند در دام ربای صندوق‌های وام خانگی افتاد.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، وام‌های خانگی پدیده جدیدی در کشور نیست اما نا به سامان بودن فعالیت افراد، مشخص نبودن ساز و کار، نبود تضمین لازم برای حفظ پول و حتی ربا بودن این پول‌ها از مشکلاتی است که در پی این فعالیت به وجود آمده است.

نباید در این زمینه با تصمیمات احساسی ورود کرد و یا آنها را به حال خود رها کرد بلکه سامان دادن فعالیت آنها در قالب جدید می‌تواند گره گشای مشکلات بسیاری باشد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول