اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

واکنش شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به خبر ترخیص دکل‌های حفاری + توضیحات فارس

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پی انتشار خبر «وزیر نفت دستور ترخیص 20 دکل حفاری را صادر کرد» با ارسال جوابیه‌ای، خبر ذکر شده را فاقد صحت و دقت لازم دانسته و توضیحاتی درباره آن ارائه داد.

واکنش شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به خبر ترخیص دکل‌های حفاری + توضیحات فارس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پی انتشار خبر «وزیر نفت دستور ترخیص 20 دکل حفاری را صادر کرد» با ارسال جوابیه‌ای، خبر ذکر شده را فاقد صحت و دقت دانسته و توضیحاتی درباره این خبر ارائه داد. توضیحات روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به این خبرگزاری به شرح زیر است:

1- نه تنها اساساً وزیر محترم نفت هیچگونه دستوری مبنی بر بیکار کردن دکل‌های شرکت ملی حفاری ایران خطاب به این شرکت صادر نکرده‌اند، بلکه علی رغم شرایط سخت بین‌المللی و تحولات صنعت نفت جهان، مشی همیشگی و تاکید همواره ایشان اجرای بدون وقفه برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت و به ویژه بخش بالادستی در راستای رونق فضای کسب و کار، تقویت حداکثری سازندگان و صنعتگران ایرانی و حرکت به سمت استقلال صنعتی بوده و هست.

2- اصلاح شیوه اخذ خدمات حفاری و ارتقا از روش بسیار قدیمی "اجاره دکل" به روش "زنجیره کامل مهندسی-تامین کالا-حفاری (ای پی دی)" که ده‌ها سال است در تمام صنعت نفت دنیا امری تایید شده است، نه تنها موجب افول صنعت حفاری ایران نخواهد شد، بلکه در بحرانی‌ترین مقطع کنونی صنعت نفت جهان، باعث رونق بیشتر صنعت حفاری کشور و پویایی بیش از پیش این صنعت خواهد شد.

3- ادعای عقب ماندگی ۸۰ درصدی پروژه‌های طرح ۲۸ مخزن، ادعایی اشتباه و مبین درک نادرست از مبانی مدیریت پروژه در طرح‌های توسعه میادین نفتی است و وقفه موقتی در برگزاری مناقصات مربوط به این طرح نیز صرفاً ناشی از تغییر در شرایط بازار سرمایه و در نتیجه لزوم انطباق اسناد مناقصات با شرایط جدید بوده است که قطعاً با اقدامات جبرانی مدیریت خواهد شد.

4- ادعای ارتزاق طرح ۲۸ مخزن از بودجه عمومی کشور نیز از اساس کذب بوده و سرمایه مورد نیاز طرح به طور کامل از طریق یک شرکت تامین کننده سرمایه و با فروش اوراق تامین شده است.

 5- از خبرگزاری فارس به عنوان یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور انتظار می‌رود همواره منادی دفاع از حق و حقیقت و ارزش‌های راستین انقلاب باشد و به جای استناد به سخنان راویان بدون نام و نشان نظیر “جمعی از کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب”، تحلیل خود را بر اطلاعات درست و دقیق کارشناسان دلسوزی که دارای نام و نشان مشخص و آشکار در صنعت نفت کشور هستند مبتنی سازد. در همین راستا تصریح می شود که:

اولاً، در هر دکل حفاری حداکثر ۱۳۰ نفر به کار اشتغال دارند و نه ۲۰۰ نفر!

ثانیاً، با توجه به پرداخت کلیه مطالبات شرکت ملی حفاری ایران در سال گذشته  (و به‌ویژه تزریق بی‌سابقه بیش از هزار میلیارد تومان در نیمه دوم اسفند ماه ۱۳۹۸ جهت پرداخت طلب پیمانکاران و تامین‌کنندگان توسط شرکت ملی نفت ایران)، بدون شک نه‌تنها کارکنان خدوم رسمی و قراردادی این شرکت، بلکه حتی کارکنان ارکان ثالث و پیمانکاری نیز در دوره گذار از الگوی سنتی قراردادهای حفاری به الگوی نوین (ای پی دی) بر خلاف سایر شرکت‌های بزرگ نفتی جهان، بیکار نشده و در دریافت دستمزد نیز با وقفه روبرو نخواهند شد، که این بی شک برگ زرینی در کارنامه مدیریت شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت است.

ثالثاً، از مجموع ۴۰ دکل شرکت ملی حفاری ایران که در مناطق نفت خیز جنوب به کار اشتغال دارند، تنها ۱۵ دکل کاندیدای انتقال به پروژه‌های ای‌پی‌دی طرح ۲۸ مخزن شده‌اند که به مرور با شروع عملیات اجرایی طرح، مشغول عملیات حفاری خواهند شد.

رابعاً، علاوه بر ۲۵ دکلی که هم اکنون در سطح شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب فعال هستند، به زودی ۱۸ دکل دیگر با آغاز به کار هفت بسته جدید طرح ۲۸ مخزن و ۱۵ دکل نیز پس از آن و با فعال شدن ۴ بسته در آستانه انتخاب پیمانکار، به کار اشتغال خواهند یافت که معادل ۵۸ دکل و بیش از کل تعداد دکل‌های کنونی شرکت ملی حفاری در مناطق نفت خیز جنوب خواهد بود و این معنایی جز رونق دوچندان صنعت حفاری کشور با اجرای طرح‌ ۲۸ مخزن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نخواهد داشت.

بی‌تردید در سخت‌ترین روزهای صنعت نفت جهان، که شرایط سخت تحریم‌ها از یک سو و اپیدمی ویروس کرونا از سوی دیگر، فرزندان فداکار ملت ایران در صنعت نفت را به چالشی تاریخی کشیده است، کمترین انتظار آن است که دلسوزان نظام  و این مرز و بوم، بر چهره خدمت و حقیقت تیغ نکشند و به شایعات مایوس‌کننده و دشمن شاد کن، دامن نزنند.

*توضیحات فارس درباره جوابیه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

توضیحات خبرگزاری فارس درباره جوابیه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به شرح زیر است:

مناطق نفت‌خیز جنوب برنامه تولید خود را به شماره 397401 در تاریخ 30 بهمن 1398 به برنامه مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران جهت تصویب ارسال نموده است. این برنامه به دلیل اینکه تامین‌کننده بخش عمده نفت و گاز کشور و دارای بار مالی زیادی است با نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت مصوب می‌گردد. با این وجود، تا تاریخ 15 اردیبهشت 1399 این برنامه مصوب نشده است و در حال حاضر مناطق نفت‌خیز جنوب فاقد برنامه تولید است.

قطعاً وزیر نفت از این موضوع اطلاع داشته و اطلاعات کسب شده حاکی از دستور مستقیم وزیر نفت جهت عدم تصویب برنامه تولید مناطق نفت‌خیز جنوب است. لذا به نظر می‌رسد اصرار وزیر نفت همانند سال 96 بر ترخیص دکل‌های حفاری تا شروع طرح 28 مخزن است. بر همین اساس معاون مدیر فنی مناطق نفت‌خیز جنوب در نامه شماره 1129 در تاریخ 5 فرودین 99 به دلیل تصویب نشدن برنامه و نبود برنامه مصوب دستور ترخیص 20 دکل حفاری را صادر می‌نماید.

از اواسط اسفند 98 تا کنون نیز 17 دکل شرکت ملی حفاری شامل دستگاه‌های حفاری فتح به شماره‌های 34، 36، 41، 45، 46، 50، 53، 55، 58، 66، 70، 71، 75، 83، 85، 88 و 93 از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ترخیص شده‌اند. دکل‌های 106 و 107 شرکت پیرا حفاری و دکل 117 شرکت حفاری شمال نیز در همین زمان ترخیص شدند. لذا آمار ارایه شده شده درباره ترخیص دکل‌ها بسیار دقیق است.

*کارنامه ضعیف طرح 28 مخزن در دو سال گذشته

پروژه‌های طرح 28 مخزن که به روش EPC/EPD انجام است و چاه‌های آن به شیوه EPD درحال حفاری هستند دارای عقب افتادگی بسیار زیادی بوده و این در حالی است که از موقعیت‌های حفاری آماده شده توسط مناطق نفت‌خیز جنوب استفاده می‌نمایند. اما روش EPD در حفاری چاه‌ها موفق نبوده و چاه شماره 6 میدان نفتی کبود به عنوان اولین چاه تکمیل شده با روش EPD علیرغم دریافت کالای معوض و موقعیت حفاری از مناطق نفت‌خیز جنوب، به دلیل نبود خطوط لوله جریانی موفق به اتصال چاه به واحد بهره‌برداری نشده و در حال حاضر عملاً به یک چاه بلااستفاده تبدیل شده است. این چاه که قرار بود طبق برنامه 125 روز تکمیل شود بعد از گذشت حدود 260 روز بدون احداث خط لوله جریانی به اتمام رسید. یعنی این چاه با روش EPD بیش از دو برابر نسبت به برنامه زمان برده است.

همچنین در ارتباط با طرح 28 مخزن باید توجه نمود که از مجموع 28 بسته کاری فقط 6 بسته آغاز بکار نموده که در آن 6 بسته نیز طبق اطلاعات واصله از مسئولین این طرح دارای عقب افتادگی حدود 80% نسبت به برنامه است. هیچکدام از 22 بسته دیگر از طرح 28 مخزن شروع بکار ننموده و از لحاظ اجرای در مرحله صفر درصد قرار دارند. اکثر آن‌ها حتی به مرحله برگزاری مناقصه نیز نرسیده‌اند.

البته شایان ذکر است که مجری طرح 28 مخزن جهت جبران عقب افتادگی، اقدام به تغییر برنامه نموده و با اضافه نمودن زمانی در حدود 12 تا 15 ماه به برنامه بسته‌های طرح 28 مخزن سبب نزدیک شدن برنامه به عملکرد شده است به نحوی که عقب‌افتادگی 80% در مجموع 6 بسته اجرایی بعد از Re Plan به 60% کاهش یافته است.

به صورت کلی، برای اجرای یک روش‌ جدید در توسعه میادین نفتی باید ابتدا این روش‌ در یک میدان نفتی به کارگیری شده و درصورت موفیقت در سایر میادین نیز به کار گرفته شود و استفاده از روشی که تاکنون سابقه اجرا در مناطق نفت‌خیز جنوب را نداشته، به صورت انبوه به لحاظ فنی و منطقی امری ناصحیح است.

 *حقوق مشاغل غیرمستقیم مرتبط با دکل‌های حفاری تعطیل شده را چه کسی می‌پردازد؟!

تعداد پرسنل دکل‌های حفاری بیش از 130 نفر است و باید پرسنل نمودارگیری از گل حفاری، مدیریت پسماند، کارگران محلی حوزه سیالات حفاری، رانندگان تانکرهای آب و سوخت و سرویس‌های حمل‌ونقل و ... و همچنین پرسنل کارفرما نظیر کمپانی‌من، زمین‌شناس، ناظر بخش سیالات حفاری، آزمایشگر زمین‌شناسی، رادیومن و ... نیز در محاسبات در نظر گرفته شوند که با احتساب این نفرات تعداد پرسنل به حدود 200 نفر می‌رسد.

پرداخت مطالبات شرکت ملی حفاری وظیفه شرکت‌های کارفرما است و پرداخت حقوق پرسنل نیز وظیفه شرکت ملی حفاری است. ضمنا در این ماجرا بیکاری عمده برای افرادی ایجاد شده که به طور غیرمستقیم با دکل‌های حفاری مرتبط هستند مانند شرکت‌های تامین مواد سیال حفاری و تکمیل چاه، پیمانکاران مواد غذایی، پیمانکاران خدمات حفاری و .... و ادامه فعالیت‌شان منوط به ادامه کار دکل‌های حفاری است. به طور قطع این بیکاری که به خاطر تصمیم مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری و ناشی از تغییر رویکرد ناگهانی و انبوه برای اجرای یک روش‌ جدید در توسعه میادین نفتی است که نه تنها میزان کارآمدی آن هنوز مشخص نشده بلکه طی دو سال گذشته کارنامه ضعیفی نیز داشته است.

در حال حاضر 17 دکل مدت بیش از 1 ماه است که ترخیص شده و پرسنل آن‌ها بلاتکلیف هستند که لیست آن‌ها در بخش ابتدایی این توضیحات آورده شده است و زمان دقیقی نیز از بکارگیری مجدد آن‌ها در دست نیست چون 22 بسته از پروژه‌های طرح 28 مخزن هنوز شروع بکار ننموده تا نیاز به پیمانکار حفاری داشته باشند. 5 بسته دیگر نیز دکل‌های کافی برای انجام عملیات حفاری داشته و احتیاجی به ملی حفاری ندارند. پروژه گچساران خامی نیز در اختیار خود شرکت ملی حفاری است و از موضوع این بحث‌ها خارج است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول