اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

احداث ۱۴ هزار کلاس درس در سال‌جاری

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در سال ۹۹ تعداد 14 هزار کلاس درس در‌ حال ساخت است.

احداث ۱۴ هزار کلاس درس در سال‌جاری

به گزارش گروه آموزش ‌و پرورش خبرگزاری فارس، مهراله‌ رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۲۳ هزار کلاس معادل چهار درصد از کلاس‌های درس کشور دارای بخاری نفتی و سایر کلاس‌ها استاندارد است، اظهار کرد: در سال جاری سامانه گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس استانداردسازی می‌شود؛ ۶۳ هزار بخاری گازی استاندارد نیز در مدارس استفاده می‌شود اما به علت ممنوع شدن استفاده از سامانه گرمایشی دارای شعله مستقیم در کلاس، این موارد نیز جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ جای کشور بخاری نفتی در مناطقی که علمک گاز به مدرسه رسیده است نداریم، افزود: در قانون بودجه سال ۹۹ مصوب شد وزارت نفت، سامانه گرمایشی۱۰۰ هزار کلاس درس را برای آموزش‌ و پرورش در کشور استاندارد کند.

رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: همکاری خیرین مدرسه‌ساز و اختصاص اعتبارات دولتی باعث شد پرونده ساخت مدارس در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به پایان برسد و ۷۸ مدرسه در زلزله کرمانشاه تخریب و پس از زلزله ۱۶۰ مدرسه در این استان ساخته شد؛ به‌طوری‌‌که ۰.۷ متر‌مربع به سرانه فضای آموزشی این استان اضافه شد.

وی در خصوص وضعیت فضاهای آموزشی مناطق سیل‌زده نیز بابیان اینکه در مهر 98 هیچ دانش آموزی بدون کلاس نماند، گفـت: خیرین مدرسه ساز ۲۱۰ میلیارد ریال برای ساخت مدارس در مناطق سیل زده مشارکت کردند و به همین مقدار توسط دولت اعتبار تخصیص یافت و امید است در استان های گلستان، لرستان و خوزستان تا پایان سال ۹۹ پرونده ساخت و تجهیز مدارس این مناطق بسته شود.

رخشانی‌مهر ادامه داد: در راستای تحقق سند تحول بنیادین و بر ‌اساس تحولات جمعیت شناسی، سامانه تعیین مکان برای ساخت مدارس راه‌اندازی می‌شود تا نیازسنجی بر اساس اطلاعات جمعیتی راهبرد خوبی را پیش روی ساخت مدارس بگذارد و از ساخت مدارس کوچک جلوگیری شود.

وی معیار طراحی این سامانه را آمایش سرزمینی خواند و گفت: این نرم‌افزار طوری طراحی شده است که بر اساس مطالعات جمعیتی ۵۰ ساله و نیاز ساخت مدارس در مناطق و جانمایی آنها عمل کند، این سامانه پس از تایید توسط وزیر آموزش ‌و پرورش به زودی رونمایی می شود.

رخشانی‌مهر با اشاره به ۴۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور اظهار کرد: تا پایان امسال ۱۴ هزار کلاس درس تکمیل و تحویل می شود و در حال حاضر ۲۶ هزار کلاس دولتی و ۱۴ هزار کلاس مشارکتی طرح های ملی فعال هستند و طرحی که از منابع ملی به صورت رها شده باشد نخواهیم داشت.

وی افزود: از سال ۹۶ تا ۹۸ به ترتیب 7 هزار، ۱۰ هزار و ۱۴ هزار کلاس درس ساخته شد و در سال ۹۹ نیز تعداد 14 هزار کلاس در‌ حال ساخت است، و بخش‌هایی مانند مدارس بزرگ با حیاط‌های بزرگ، مجتمع و امکاناتی نظیر سالن ورزشی و مساجد جزو تعداد کلاس ها به حساب نمی آید.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرروش با اشاره به برنامه‌ریزی برای برچیدن مدارس سنگی در کشور خاطر نشان کرد: بعد از حذف مدارس گلی و خشتی در کشور، امسال برای حذف مدارس سنگی برنامه‌ریزی شده است که هر استان با توجه به اعتبارات خود، یک هدف‌گذاری برای حذف مدارس سنگی خواهد داشت و تاکنون دو استان اصفهان و سمنان برنامه خود را برای حذف این مدارس تا پایان سال 99 ارائه داده‌اند.

وی با بیان اینکه در این برنامه حذف و جمع‌آوری مدارس سنگی دارای دانش‌آموز در اولویت قرار گرفته افزود: برخی از مدارس سنگی در سراسر کشور که خالی از جمعیت دانش آموزی هم هستند با هدف حفظ مالکیت آموزش‌ و پرورش جمع‌آوری نخواهند شد.

رخشانی‌مهر به برگزاری جشن پایان مدارس کپری در سال 87 اشاره و تصریح کرد: در آن سال کل مدارس کپری کشور برچیده شد و جشنی هم تحت عنوان جشن پایان مدارس کپری برگزار شد اما با گذر زمان با توجه به نیاز منطقه به مدارس کپری، دوباره اینگونه مدارس که متناسب با نیاز اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی جمعیت عشایری شکل گرفته از نو بنا شدند و از همین رو در حال حاضر نیز 150 مدرسه کپری در سطح کشور داریم که با توجه به تجربه قبلی برنامه‌ای برای برچیدن آنها نداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول