اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

چرخ سفالگری 250 ساله کارگاهی در سیرجان+تصاویر

استاد کهنه‌کار سفالگری سیرجان می‌گوید: چرخ سفالگری 250 ساله را هنوز در گوشه کارگاه نگه داشته‌ام تا یادآور قدمت سفالگری در خانواده‌ام باشد و در بهار هم شرایط فعالیت و کار نیز رونق بیشتری دارد.

چرخ سفالگری 250 ساله کارگاهی در سیرجان+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، این شهرستان با جاذبه‌های گردشگری فراوان دارای پتانسیل زیادی در خلق و صنایع دستی دارد که علاوه بر گلیم شیرکی پیچ هنوز هم کارگاه‌های سفال فعال است و با خاک و آب و رنگ این منطقه شکل گرفته و چرخ سفالگری را می‌چرخاند.

استاد حاج حسین عرفانی می‌گوید: چهار نسل ما به این کار مشغول بوده‌اند امروز هم  پسرانم حامد و هادی عرفانی علاقه‌مند سفالگری و در کارگاه مشغول به کار و تولید مصنوعات سفالی هستند.

 

این استاد کهنه‌کار افزود: چرخ سفالگری 250 ساله را هنوز در گوشه کارگاه نگه داشته‌ام تا یادآور قدمت سفالگری در خانواده‌ام باشد و در بهار هم شرایط فعالیت و کار نیز رونق بیشتری دارد.

وی گفت: کوره که کار پخت تولیدات گلی را انجام داد معمولا انواع تنور و نای و کوزه به همین صورت به فروش می‌رسد اما اگر گلدان و سایر تولیدات نیاز من رنگ لعاب باشند و به کوره رنگ و لعاب منتقل می‌شوند که این بخش به دلیل مشکلات مالی کمتر فعال است و باید تجهیزات مناسب نصب و حتی مشتریان فراوان داشته باشد.

تولیدات ما در منطقه مشتریان خاص خودش را دارد

سری به کارگاه سفالش در منطقه محمودآباد زدیم و دیدیم اولین گام سفالگری، تهیه گل مناسب است که این روستا دارای گل‌ رس مناسب سفال و دارای کیفیت خوبی است از 10 کیلومتری محله تهیه می‌شود.

این ماده اولیه به صورت خاک و کلوخه به کارگاه منتقل شده و پس از کوبیده شدن و رد شدن از الک، درون حوضچه‌های مخصوص ریخته می‌شود. پس از خیساندن و ته‌نشین شدن سنگ ریزه و شن، گل را به صورت دوغ آب به حوضچه دوم منتقل می‌کنند آب اضافی دوغ آب در این مرحله تبخیر شده و برای دستیابی به کیفیت مطلوب، آماده کار برای سفال است.

 

در این کارگاه جذاب و کار با خاک و گل که همه مراحل تولیدش تلاش و فعالیت سالم و صادقانه است یکی خاک را الک می‌کند و دیگری خاک را آب می‌گیرد تا گل شود در حوضچه آماده ورآوری و انتقال به چرخ تولید، که با این گل آماده کوزه، خمره آب، انواع گلدان، نای قنوات و چاه‌های کشاورزی و تنور و با دست هنرمندان سفالگر آماده و در بخش نگهداری منتقل شده تا پس از جمع‌آوری در کوره پخت قرار گیرد.

اما سفالگر جوان آقای حامد عرفانی که در شغل خود پیروی از پدر و پدربزرگ دارد، گفت: تولیدات ما در منطقه مشتریان خاص خودش را دارد که نانوایان و کشاورزان و عشایر تولید گلدان‌ها، تنور، نای و کوزه را سفارش می‌دهند و از شهرستان‌های همجوار در استان‌های کرمان، فارس و هرمزگان این محصولات را خریدار هستند.

وی افزود: هم‌اکنون در این کارگاه سفال 6 نفر مشغول به کار هستند و هر کسی بخشی از کار تولید اعم از تامین خاک رس مرغوب، فرآوری گل مخصوص، پخت مصنوعات در کوره و تولید نای قنوات، کوزه و گلدان و را بر عهده دارند.

 

حضور در فضای ایترنتی و مجازی سفارش تولیدات

عرفانی گفت: اگر در گذشته نه چندان دور چرخ سفالگری با دست به حرکت درمی‌آمد و بیانگر قدمت سفالگری در این خطه است اما امروز با رسیدن برق به کارگاه این چرخ‌ها برقی شده و اگر روزی پخت در کوره با هیزم و نفت گاز بود امروز نعمت گاز در منطقه زحمت هیزم و نفت گاز را برداشته و مصنوعات سفالی در کوره با گاز پخت می‌شوند.

گفتنی است گرچه فروش تولیدات در محل است و سفارش پیشاپیش اما علم روز هم به کمک مشتری یابی آمده و دختر خانواده خانم شیما عرفانی با حضور در فضای ایترنتی و مجازی سفارش تولیدات را برعهده دارد.

اسدالله نصرت‌آبادی رئیس شورای روستای نصرت آباد هم در گزارش ما می‌گوید: سفال از قدیم‌الایام  کار این خانواده بود و هم‌اکنون هم تنها کارگاه سفالگری ما در منطقه همین است.

انتهای پیام/80015/ق/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول