اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

خراسان‌جنوبی محروم از «موزه دفاع مقدس»/ چاپ ۱۷۰ عنوان کتاب در استان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی جزو شش استانی است که موزه دفاع مقدس ندارد و این در حالی است که زمین برای احداث موزه پیش‌بینی شده اما ساخت این موزه در گرو تأمین اعتبار است.

خراسان‌جنوبی محروم از «موزه دفاع مقدس»/ چاپ ۱۷۰ عنوان کتاب در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا فلاحی ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی ترویج فرهنگ مقاومت، جهاد، شهادت و ایثارگری را از رسالت‌ها و مأموریت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ذکر کرد.

وی استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آحاد جامعه به‌خصوص جوانان و نوجوانان، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح را از اهداف بنیاد عنوان و بر لزوم حفظ میراث گرانبها و فرهنگ غنی شهید و شهادت تأکید و بیان داشت: پایه و اساس انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس نهفته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی، مطرح کرد: این دانشنامه در سال 95 از سوی ستاد ملی ابلاغ و تاکنون فعالیت‌های زیادی در زمینه جمع‌آوری اسناد انجام شده است.

فلاحی با اشاره به اینکه تاکنون 280 هزار برگ سند مکتوب تهیه و یک هزار و 790 ساعت مصاحبه از رزمندگان انجام شده است، تصریح کرد: در بحث دانشنامه دفاع مقدس تاکنون ۵۰۰ مدخل شناسایی و تعریف شده است.

وی اضافه کرد: دانشنامه دفاع مقدس باید در سه جلد تهیه شود که تاکنون در این خصوص 150 پرونده علمی تشکیل، 60 مقاله علمی نوشته شده و 55 نفر نویسنده از اساتید دانشگاه به کار گرفته شدند.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس نیازمند اعتبار

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی کمبود اعتبار را از مهم‌ترین مشکلات موجود در بخش تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس ذکر کرد و بیان داشت: اگر این اعتبار پیش‌بینی شود خواهیم توانست گام‌های بلندی را در این بخش برداریم چرا که این مهم سند ماندگاری برای نسل‌های کنونی و آینده در بخش دفاع مقدس خواهد بود.

فلاحی بیان داشت: کتابخانه عمومی مشارکتی تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بهمن‌ماه 91 راه‌اندازی شده که هم‌اکنون در این کتابخانه بیش از هفت هزار و 929عنوان کتاب با هشت و 665 نسخه کتاب موجود و 350 نفر عضو این کتابخانه هستند.

وی اضافه کرد: دامنه موضوعی منابع کتابخانه را تاریخ نظامی، عملیات های جنگ تحمیلی، زندگینامه شهدای جنگ تحمیلی، شعر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، آلبوم، عکس، کتاب‌های کمک درسی و داستان‌های کودکان است.

چاپ 170 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی اعلام کرد: تاکنون 170 عنوان کتاب دفاع مقدس در استان با موضوعات کودک و نوجوان، خاطرات دفاع مقدس، پژوهشی و خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به جاپ رسیده و همچنین تألیف و چاپ 60 عنوان کتاب دیگر نیز در دست اقدام است که 12 مورد از این تعداد کتاب در خصوص تاریخ شفاهی دفاع مقدس در قالب زندگینامه شهدا و خاطرات رزمندگان است.

فلاحی مطرح کرد: خراسان‌جنوبی جزو شش استانی است که موزه دفاع مقدس ندارد و این در حالی است که زمین برای احداث موزه پیش‌بینی شده و برخی اقدامات انجام شده است اما ساخت این موزه در گرو تأمین اعتبار است که این موضوع باید به صورت ملی دنبال شود.

ساخت و تکمیل 14 یادمان شهدای گمنام در استان

وی از خاکسپاری 140 شهید گمنام در 56 نقطه خراسان‌جنوبی خبر داد و با اشاره به ساخت یادمان شهدای گمنام در استان، تشریح کرد: تاکنون 25 یادمان شهدای گمنام در استان تکمیل شده و 31 مورد باقی مانده که از این تعداد ساخت هفت یادمان و تکمیل هفت یادمان دیگر جزو برنامه‌های سال جاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در سال جاری با شعار «ما قوی هستیم» برگزار می‌شود، یادآور شد: بازه زمانی اجرای برنامه‌های چهلمین سال دفاع مقدس از سوم خرداد تا پایان سال 99 است.

فلاحی اضافه کرد: تمرکز برنامه‌های چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در مناسبت‌های سوم خرداد، هفته دفاع مقدس، روز جهانی مقاومت، دهه فجر و مناسبت‌های مرتبط با هر کدام از دستگاه‌ها و نهادها است.

انتهای پیام/69039/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول