اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

برنامه‌ریزی برای تشویق مردم به پرداخت زکات

در جلسه شورای زکات شهرستان ری برنامه‌ریزی برای ترویج و تشویق مردم برای انجام فریضه پرداخت زکات بحث و بررسی شد.

برنامه‌ریزی برای تشویق مردم به پرداخت زکات

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرری، جلسه شورای زکات شهرستان ری با رویکرد ترویج و تشویق پیش از ظهر امروز با حضور معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، مدیر کل کمیته امداد استان تهران، رئیس شورای زکات استان تهران و امام جمعه شهرری، بخشداران و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط در تالار خدمت فرمانداری برگزار شد.

بیش از یک‌میلیارد زکات در سال ۹۸

حجت الاسلام باقری مسؤول شورای زکات شهرستان ری در ابتدای جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت درآمد زکات شهرستان در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در سال ۹۸ مبلغ یک میلیارد و ۱۴ میلیون و ۱۶۷ هزار تومان درآمد زکات در همه بخش‌های شهرستان در سرفصل‌های زکات فطریه و زکات مستحب و بخشی هم کفارات روزه بوده است.

وی با بیان اینکه در باب خیریه‌ها و زکات فطریه ساماندهی ویژه‌ای در سطح شهرستان صورت گرفته است، تصریح کرد: درآمد شهرری به صورت مجزا در سال ۹۸ مبلغ ۶۰۷ میلیون تومان بوده که ۸۳ میلیون زکات واجب ، ۸۹ میلیون زکات مستحب که شامل اصناف می‌شود ، زکات فطریه ۳۰۹ میلیون و کفارات هم ۴۴ میلیون تومان بوده است.

وعده کمک دولت عملی نشد

حجت الاسلام سیدعلی شاهچراغی امام جمعه شهرری و رئیس شورای زکات استان تهران نیز با اشاره به توصیه‌های پرداخت زکات گفت: خداوند امر به نماز کرده اما در کنار آن زکات را قرار داده که پیامبر(ص) می‌فرماید«کسی که نماز را به جا آورد اما زکات مال خود را نپردازد خداوند نماز او را قبول نمی‌کند.»

وی با بیان اینکه زکات از ابتدا در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته، ادامه داد: در ابتدای امر وعده کمک دولت در ازای پرداخت زکات در روستاها داده شد اما این وعده هیچ گاه عملی نشد و باعث ایجاد نفاق در میان مردم و آسیبی بر پیکر زکات شد.

امام جمعه شهرری با اشاره به اینکه بسیاری از اقدامات خیران استان تهران در سایر استان‌ها اجرایی می شود، تصریح کرد: خیران باید نقاط محروم استان تهران را در اولویت قرار دهند همچنین در تمامی شهرها و روستاها برای ترویج زکات با کمک دستگاه‌ها و ادارات با برنامه‌ریزی اقدام شود. 

حجت الاسلام شاهچراغی عنوان کرد: در شهرستان ری چندین میلیارد خمس پرداخت می‌شود که نشانگر تدین این شهر است لذا در صورتی که مردم خمس را به این جدیت پرداخت کرده، زکات را نیز پرداخت می‌کنند اما برخی تمایلی به اعلام کردن این اقدام ندارند.

وی اضافه کرد: باید تدابیری اندیشیده شود که وقتی در روستایی زکات پرداخت می‌شود اقدام عملی برای نمایش آن نیز صورت گیرد، به طور مثال مردم باید شاهد ساخت غسالخانه یا خانه عالم و غیره باشند.

رئیس شورای زکات استان تهران با اشاره به لزوم تشویق در پرداخت زکات بیان کرد: به پیامبر اکرم (ص) سفارش شده بود که پس از پرداخت زکات از مردم تشکر و قدردانی شود و در قرآن آمده است که از پرداخت کننده زکات قدردانی شود و این باید نمود عملی داشته باشد.

تأکید بر ترویج و تبلیغ زکات

حسین توکلی فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در ادامه جلسه اظهار داشت:  ناکامی در حصول نتیجه مطلوب از جمع‌آوری زکات بررسی می‌‌شود اما باید توجه داشت که رزمایش کمک مؤمنانه نمود مناسبی برای موفقیت اجرای کارها به صورت مردم محور است.

وی تصریح کرد: تشویق برای پرداخت زکات که اجازه شرعی آن نیز صادر شده اقدام قابل توجهی در ترویج است که اهدای لوح و یادبود تأثیر بسزایی در آن دارد.

فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه گفت: باید برای ترویج زکات با برنامه و نوآوری اقدام کرد و جهاد کشاورزی نیز باید برای ترویج کشاورزان به پرداخت تمهیداتی داشته باشد.

توکلی با بیان اینکه بخشداری‌های شهرستان فرصت مناسبی برای تشکیل جلسات پیرامونی با حضور ائمه جمعه است که با برنامه حرکت کنند، افزود: خدماتی که در شهرستان ارائه می‌شود نیاز به تبلیغ ندارد و هدف از اقدامات داخل شهرستان رضایت مردم است و مردم باید از فعالیت مسؤولان رضایت داشته باشند.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه فضای تبلیغاتی شهرستان به ترویج زکات اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: تبلیغ زکات در ایام ماه مبارک رمضان باید عملیاتی شود و تمهیداتی اتخاذ شود که برای کیفیت برگزاری جلسات و دستاوردهای حوزه زکات در میان بخش‌ها رقابت صورت گیرد.

کمک ۱۰میلیارد تومانی به خانواده‌های آسیب دیده در کرونا

ابوالفضل پرپنچی مدیرکل کمیته امداد استان تهران نیز در پایان جلسه اظهار کرد: براساس وظیفه خدمت‌رسانی و کمک به همنوعان و فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر همدلی و کمک مؤمنانه، در زمینه پیشگیری و کمک به نیازمندان اقداماتی داشتیم و در این راستا به بیش از ۵۰هزار خانواده بسته معیشتی تحویل دادیم.

وی با بیان اینکه مبلغ ۱۰میلیارد تومان در کل استان برای خانوارهای آسیب دیده اختصاص داده شد، افزود: همزمان با ماه مبارک رمضان به همه خانواده‌های تحت پوشش، سبد کالا با ارزش هر بسته حدود ۳۰۰هزار تومان تهیه و توزیع شد.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به اینکه حدود ۵هزار بسته غذایی به کمک سپاه تهیه و در اختیار استان هرمزگان قرار گرفت، تصریح کرد: در بحث طبخ غذای افطاری در کل استان ۶۹ آشپزخانه راه‌اندازی شده است که با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) فعالیت می‌کنند.

پرپنچی با بیان اینکه درآمد زکات استان تهران در سال گذشته مبلغی بالغ بر ۱۵میلیارد تومان بوده است، گفت: بالغ بر ۷۵هزار خانواده و حدود ۱۲۸هزار نفر تحت پوشش داریم که در بحث کرونا ۵۰هزار خانوار شناسایی و کمک شدند.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/گ۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول