اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر کشور دولت مستعفی یمن: عربستان در اتفاقات جنوب یمن همدست امارات است

وزیر کشور دولت مستعفی یمن بر همدستی عربستان با نیروهای تحت امر امارات برای اشغال جنوب یمن تاکید کرد و از منصور هادی خواست مزدور بیگانه نباشد.

وزیر کشور دولت مستعفی یمن: عربستان در اتفاقات جنوب یمن همدست امارات است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، معاون نخست وزیر و وزیر کشور دولت مستعفی یمن اظهارات و اقدامات «عبد ربه منصور هادی» (رئیس دولت مستعفی یمن) و دولت وی در قبال رفتارهای شورای انتقالی را ناکافی دانست.

«احمد المیسری» در گفت‌‌وگو با شبکه الجزیره طرف ضامن توافق ریاض را عربستان دانست و گفت:« او مسئول مشخص کردن طرفی است که این توافق را ناکام گذاشته است».

المیسری گفت: «سکوت ریاض در قبال رفتارهای شورای انتقالی در سقطری و عدن که تحت حمایت امارات انجام می‌شود همدستی با آنهاست و باید این موضع خود را اصلاح کنند».

این مقام دولت مستعفی یمن تصریح کرد: «عربستان قبل از ماه رمضان از منصور هادی خواست ورود ارتش به عدن از شقره ابین را به تعویق اندازد. آن زمان رئیس با این کار موافق نبود اما تسلیم خواسته عربستان شد».

وی طرح خودمختاری در جنوب یمن را که از سوی شورای انتقالی مطرح شد، کاملا اماراتی توصیف کرد و گفت: «تصمیم گیری و اعلام این طرح در ابوظبی صورت گرفته و از همان ابوظبی هم مدیریت می‌شود».

المیسری گفت: «اماراتی‌ها بافت اجتماعی در سقطری را از هم گسیخته کردند و بومی‌های آنجا را به کشمکش و درگیری با یکدیگر کشاندند».

وی تاکید کرد: «شورای انتقالی یک باندی است که به خدمت گرفته شده و اصلا به دنبال منافع جنوب یمن نیست».

وزیر کشور یمن افزود: «ائتلاف، جمعی از افسران در سقطری را با پول‌های امارات خریده و بر گردان نظامی آنها مسلط شده است».

این مقام دولت مستعفی یمن در مورد اعتراضات اهالی شرق و جنوب یمن به اشغالگری ائتلاف سعودی در شهرهایشان تصریح کرد: «حضور نظامی عربستان در شرق و جنوب یمن باید ساماندهی شود آنها نباید به دنبال سلطه بر این مناطق باشند».

المیسری گفت: «منصور هادی باید موضع سریعی با مداخله ارتش و ورود به عدن بگیرد».

او تاکید کرد: «منصور هادی باید یک دولت ملی و نه مزدوری خارجی‌ها را اختیار کند».

نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن در شامگاه ششم اردیبهشت دولت مستعفی منصور هادی را به عمل نکردن به توافق ریاض متهم کرده و از اعمال وضعیت خودمختاری در جنوب یمن خبر دادند.

اما این نیروها جمعه ( دوازدهم اردیبهشت) از لغو خودمختاری خبر دادند و بر اهمیت توافق ریاض و ضرورت احترام به مفاد آن به خصوص اجرای مفاد سیاسی و اقتصادی آن تاکید کردند.

با این حال، گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی»(شورای انتقالی جنوبی) همچنان بر اداره امنیتی شهر حدیبو مرکز استان سقطری پافشاری دارد در حالی که رئیس‌جمهور مستعفی یمن فرمانده جدیدی برای آن تعیین کرده است.

عربستان سعودی و امارات از سال ۲۰۱۵ (فروردین ۱۳۹۴) به بهانه بازگرداندن دولت منصور هادی به قدرت، به یمن حمله کرده و در تلاش برای سرنگونی انقلاب در این کشور کردند.

اهداف اعلام شده از این لشکرکشی به رغم گذشت بیش از پنج سال هنوز محقق نشده، و منصور هادی که زمانی شهر عدن را پایتخت موقت خود اعلام کرده بود، از تابستان سال گذشته با شورش شورای انتقالی بدون پایتخت موقت ماند.

ناظران و تحلیلگران معتقدند عربستان سعودی و امارات بعد از چند سال اتحاد، به جنگ نیابتی در یمن روی آورده‌اند و در حال کمک به نیروهای خود هستند. در مقابل، برخی نیز این سناریو را سرپوش گذاشتن بر اهداف استعماری ریاض و ابوظبی در یمن می‌دانند و می‌گویند آن‌ها با این سناریو، بر سر تقسیم مناطق یمن بین خود به توافق رسیده‌اند؛ جنوب و جنوب غرب برای امارات و شرق یمن نیز برای عربستان سعودی باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول