اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کوچ سرمایه‌ها از مسکن به بورس!/ قفل کرونا به مسکن

سودهای بازار سرمایه آنچنان وسوسه‌انگیز است که حتی برخی از واسطه‌های فعال در حوزه مسکن نیز با فروش برخی از واحدهای خود به سمت بورس رفته و سرمایه‌گذاری را در باب دیگری آغاز کرده‌اند.

کوچ سرمایه‌ها از مسکن به بورس!/ قفل کرونا به مسکن

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، از اسفندماه سال گذشته شیوع ویروس کرونا در کشور، موجب کسادی بازار در بسیاری از بخش‌ها شد که مسکن نیز از آن مستثنی نبود.

در واقع شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‎های ناشی از آن بازار مسکن را هم سه قفله کرد و خرید و فروش مسکن تقریبا صفر شد.

فروردین امسال که صنف مشاورین املاک در تعطیلی مطلق به سر می‌برد نیز بازار مسکن در رکود کامل به سر برده و فقط تعدادی از کسبه این صنف به‌صورت چراغ خاموش به فعالیت پرداختند، فعالیتی که بیشتر به گذران وقت گذشت تا انجام معاملات ملکی.

همزمان با این موضوع، اما بازار سرمایه‌، بی‌سابقه‌ترین دوره‌های رونق خود را سپری کرده و همین امر موجب شد که اغلب مردم نقدیندگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهند، موضوعی که در بازار مسکن هم بی‌تاثیر نبود و بخش قابل‌توجهی از نقدینگی متقاضی سرمایه‌گذاری از بازار مسکن خارج شد و به سمت بورس رفت.

سودهای بازار سرمایه آنچنان وسوسه‌انگیز بود که حتی برخی از واسطه‌های فعال در حوزه مسکن نیز با فروش برخی از واحدهای خود به سمت بورس رفته و سرمایه‌گذاری را در باب دیگری آغاز کردند.

رکود مسکن زیر سقف بورس

یکی از مشاورین املاک در این باره به خبرنگار فارس گفت: بازار مسکن از اواخر سال قبل تعریف چندانی نداشت که در نهایت با شیوع کرونا وضعیت بدتر شد.

این فعال حوزه مسکن با اشاره به اینکه تعطیلی 45 روزه تا دو ماهه مشاورین املاک و نبود معاملات ملکی به خاطر ثابت نبودن شرایط، رکود بازار مسکن را تشدید کرد، افزود: از طرفی به علت رونق بازار سرمایه و بورس، مردم ترجیح می‌دهند که سرمایه‌های خود را به آن بخش ببرند.

وی با اشاره به اینکه سودهای آنی و وسوسه‌انگیز بازار سرمایه موجب شده است که بخشی از مردم سرمایه‌های خود را به این سمت ببرند، گفت: این در حالی است که بازار مسکن در ایران بازاری سودآور است که در اذهان عموم، ریسک شکست سخت، در آن وجود ندارد.

این فعال حوزه مسکن با اشاره به اینکه بازار سرمایه بازاری جوان و پر ریسک است، اضافه کرد: با توجه به سود کلان بازار سرمایه، عملکرد بازار برعکس شده و حتی برخی از سرمایه‌گذاران مسکن ساختمان‌های خود را فروخته و به سمت بازار سرمایه رفته‌اند.

وی با بیان اینکه تداوم این وضعیت قطعا سود خوبی برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه خواهد داشت، تصریح کرد: اما اگر این بازار با شکست مواجه شود؛ سرمایه‌ها از بورس خارج شده و به سمت مسکن سوق داده خواهد شد که همین افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد که در آن صورت بار دیگر با بحران کمبود مسکن و همچنین کوتاه ماندن جوانان از خرید مسکن خواهیم شد.

قیمت مسکن رو به کاهش رفت

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان نیز به رکود بازار مسکن در زنجان اشاره کرد و گفت: خرید و فروش مسکن در زنجان بسیار کم شده است و مردم تمایل دارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

ابوالفضل طاهری با اشاره به اینکه به علت رکود بازار مسکن قیمت‌ها هیچ تغییری نکرده است، افزود: حتی قیمت‌ها رو به کاهش نیز رفته است.

وی با بیان اینکه قبل از این هم به علت شیوع ویروس کرونا بازار مسکن در رکود به سر می‌برد، اضافه کرد: امروز بازار مسکن تحت تاثیر بازار سرمایه (بورس) است و معامله‌ای انجام نمی‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز درباره وضعیت مسکن در استان یکی از مهمترین طرح‌های دولت را در این باره «مسکن ملی اقدام» عنوان کرد و گفت: زمین مورد نیاز برای ساخت ۶ هزار واحد مسکونی در شهر زنجان در قالب طرح اقدام ملی قطعی شده است.

مسعود بیات‌منش با اشاره به ثبت‌نام سه مرحله‌ای مسکن در زنجان گفت: ۱۵ هزار نفر در طرح اقدام ملی ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون ۲ هزار و ۶۲۰ نفر از مراحل پالایش عبور کرده و مدارک‌شان تکمیل شده است.

33 درصد زنجانی‌ها اجاره نشین هستند

وی با اشاره به اینکه فراخوان برای دعوت از پیمانکاران و انبوه‌سازان برای ساخت واحدهای طرح اقدام ملی تولید مسکن اعلام شده است، افزود: 60 پیمانکار در حوزه ساخت و ساز مسکن پس از فراخوان، مراجعه و پرونده‌ها به شکل الکترونیکی ارسال و بررسی شده است‌.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با اجرای طرح اقدام ملی مسکن، حجم انبوهی از سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن وارد استان می‌شود که تاثیر بسزایی در اقتصاد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در شهر زنجان تا افق ۱۴۰۴ باید ۱۳ هزار و ۵۹۷ واحد مسکونی ساخته شود تا همه خانوارها صاحب خانه شوند، گفت: این میزان شامل ساخت سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی می‌شود که ۵ هزار واحد آن باید توسط دولت احداث شود.

استاندار زنجان نیز درباره وضعیت ساخت مسکن در زنجان گفت: در حال حاضر 4 هزار واحد مسکونی در استان بلاتکلف است که باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.

فتح‌الله حقیقی اجرای طرح مسکن ملی را اقدامی در راستای عمل به شعار سال اعلام کرد و گفت: با اجرای موفق این طرح شاهد حجم سرمایه‌گذاری انبوه در استان خواهیم بود.

وی حجم سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در صورت ساخت واحدهای مسکن ملی اقدام را بیش از 5 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت:  تاکنون 35هزار نفر در استان در سه مرحله برای طرح اقدام ملی مسکن نام‌نویسی کرده‌اند که در مرحله پالایش نهایی هستند.

گفتنی است، طبق آمارهای احصا شده  ۲۱۷ هزار خانوار شهری در استان زنجان زندگی می‌کنند و ۲۱۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زنجان وجود دارد.

۶ هزار و ۷۹۱ خانوار مازاد بر واحدهای مسکونی، در استان حضور دارند و ۲۳ هزار و ۶۲۷ واحد خانه خالی در استان زنجان وجود دارد.

طبق آخرین آمار ۳۳ درصد خانوارهای زنجانی مستاجر هستند که این تعداد شامل ۷۲ هزار خانوار می‌شود.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول