اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

غریب‌آبادی: ایران در صدر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۹

نماینده ایران گفت که ایران با پذیرش ۲۱ درصد کل بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی در سطح جهان در سال ۲۰۱۹ و پذیرش بیش از ۹۰ درصد از بازرسی‌ها در گروه ۶۲ کشوری که به آن تعلق دارد، در صدر کشورهای پذیرنده بازرسی‌های آژانس قرار گرفت.

غریب‌آبادی: ایران در صدر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۹

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) طی اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با پذیرش ۲۱ درصد کل بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی در سال ۲۰۱۹ و همچنین پذیرش بیش از ۹۰ درصد از بازرسی‌ها در گروه ۶۲ کشوری که به آن تعلق دارد، یک بار دیگر در صدر کشورهای پذیرنده بازرسی‌های آژانس قرار گرفت. 

غریب آبادی اظهار داشت: ایران در بین ۶۲ کشوری قرار دارد که پروتکل الحاقی و موافقتنامه جامع پادمان را اجرا می‌کنند، اما هنوز فاقد جمع‌بندی گسترده‌تر آژانس در مورد مواد و فعالیت‌های اظهار نشده هستند.

وی گفت: بر اساس گزارش اجرای پادمان آژانس در سال ۲۰۱۹، از ۴۶۶ بازرسی آژانس (برابر با ۱۲۰۰ نفر روز) در بین کشورهای عضو این گروه، ۴۳۲ بازرسی (برابر با ۱۱۰۳ نفر روز) از ایران انجام شده است که معادل ۹۲ درصد بازرسی‌ها در این گروه و ۲۰ درصد کل بازرسی‌ها در سطح جهانی است.

نماینده دائم ایران افزود: همچنین، از ۴۵ دسترسی تکمیلی انجام شده در سال ۲۰۱۹ در بین گروه ۶۲ کشور، ۳۳ دسترسی از ایران انجام شده است که معادل ۷۳ درصد دسترسی‌ها در این گروه و ۲۴ درصد کل دسترسی‌ها در سطح جهانی است. 

غریب‌آبادی با اشاره به شفافیت کامل ایران در برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود و اینکه حجم وسیعی از بازرسی‌های آژانس در اثر برجام اجرا می‌شوند، گفت: با توجه به شرایط نامساعد پیرامون برجام و عدم اجرای تعهدات طرف اروپایی از یک طرف و برنامه‌های آمریکا برای پیگیری اقدامات مخرب دیگر در شورای امنیت و خارج از آن به طور یکجانبه از طرف دیگر، همکاری تنها گزینه ایران محسوب نمی‌شود.

وی افزود: ایران طیفی از گزینه‌ها شامل همکاری، برگشت به تعهدات پادمانی و بازنگری در این تعهدات را در اختیار دارد که متناسب با اقدامات طرف‌های مقابل، یکی از آنها را انتخاب خواهد کرد.

به گزارش فارس، خبرگزاری بلومبرگ دیروز (سه‌شنبه) در گزارشی اعلام کرد که تعداد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته رکورد زده است.

بر اساس سندی که بلومبرگ رؤیت کرده، گزارش سال ۲۰۱۹ اجرای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که بازرسی‌های سال گذشته با توجه به دسترسی گسترده به سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه داشته است.

در گزارش ۱۲۹ صفحه‌ای که برای دیپلمات‌ها درباره اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آماده شده،‌ آمده است: آژانس همچنان به راستی‌آزمایی و بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران به بیشترین میزان طی ۱۰سال گذشته رسیده و آژانس یک هزار و ۱۰۳ نفر روز در خاک ایران به بازرسی از سایت‌های غنی سازی اورانیوم و سایت تولید برق هسته‌ای پرداخته است.(اینجا بخوانید)

گفتنی است، کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در اظهاراتی با بیان اینکه ایران یک شریک مهم آژانس است، گفته بود: در سال جاری تا نوامبر ۲۰۱۹، بیش از ۶۸۸ بازرسی معادل ۱۳۷۶ نفر روز بازرسی در ایران انجام شده است. (جزییات بیشتر)

 

 

از سوی دیگر در یادداشت توضیحی (+) که ایران روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ماه در اختیار آژانس قرار داده بود، عنوان شده است که بر اساس آخرین آمارها در سال ٢٠١٨، از ١١٢۴ بازرسی انجام شده در بین دولت‌های دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و بدون جمع بندی گسترده (۵٩ کشور)، ٩٨٩ مورد از آنها (حدود ٨٨ درصد) صرفا در ایران انجام شده است. همچنین، از ۶٠ مورد دسترسی تکمیلی انجام شده در بین دولت‌های گروه مذکور در سال ٢٠١٨، ۴۴ مورد از آنها (حدود ٧٠ درصد) در ایران انجام شده، ضمن اینکه همچنین ٢٧ دسترسی تکمیلی در ١٠ ماهه اول ٢٠١٩ در ایران انجام شده اند. واضح است که سهم بازرسی های ایران در بازه زمانی ٢٠٠٩ تا ٢٠١٨، از ٣٨.٩درصد به ٨٧.٩ درصد در بین این گروه از دولت ها افزایش یافته است. در مجموع، ٢٢ درصد بازرسی های انجام شده توسط آژانس در سراسر دنیا، در ایران انجام می‌شود. همچنین، به طور متوسط هر روز ۶ بازرس در ایران حضور دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول