اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

بسیاری از جرائم ذیل لایوهای اینستاگرام رخ می‌دهد/ امکان نظارت وجود ندارد

رئیس مرکز تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا گفت : گرچه برگزار کنندگان لایوهای پرتعداد اینستاگرام افراد معتبر و شناخته شده هستند اما هویت دنبال کنندگان قابل رصد نیست و بسیاری از جرایم ، ذیل آن رخ می دهد.

بسیاری از جرائم ذیل لایوهای اینستاگرام رخ می‌دهد/ امکان نظارت وجود ندارد

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری فارس،  سرهنگ علی محمد رجبی ، رئیس مرکز تشخیص و پیشگری از جرائم سایبری پلیس فتا، در برنامه «هشتگ» رادیو گفت و گو، در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی در یک لایو اینستاگرام رخ می دهد، اظهار داشت: موضوع هویت اهمیت بسیار زیادی دارد، گرچه لایوهای پر مخاطب اکثرا از سوی افراد شناخته شده برگزار می شود، اما هویت دنبال کنندگان لایو که تعداد زیادی هم هستند، قابل رصد نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از جرائم ذیل کامنت لایوهای افراد معتبر و شناخته شده رخ می دهد. برای مثال فروش مواد مخدر، سلاح و مفاسد اخلاقی در صفحات پر مخاطب رخ می دهد. متأسفانه تعداد زیادی پرونده در پلیس فتا دال بر این موضوع وجود دارد که مصادیق متعدد مجرمانه در کامنت صفحات افراد شناخته شده شکل گرفته است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگری از جرائم سایبری پلیس فتا تصریح کرد:موضوع دوم نظارت است؛ متاسفانه امکان نظارت در اینستاگرام وجود ندارد، چون این پلتفرم و بستر به قوانین و حاکمیت کشورمان احترام نمی گذارد. در کشورهای خارجی افراد مشهور که اقدام به تهیه لایو می کنند، خط قرمز حاکمیتی کشورشان را رعایت می کنند و در صورت عدم توجه و عبور از این خطوط بلافاصله مورد سوال و برخورد قرار می گیرند.

وی بیان کرد: لایوهای اینستاگرامی هویت و امکان نظارت ندارند. این پلت فرم یک پروژه برای اهداف کلان و بلندمدت است، برای اینکه بتوانیم طی 10 سال آینده در این فضا به درستی حرکت کنیم، باید بنا به فرموده اخیر مقام معظم رهبری در فضای مجازی قوی عمل کنیم.

رجبی ادامه داد: دلیل این تاکید این است که دنیا در حال ورود به عرصه حکمرانی فضای مجازی است و راه گریزی برای کنترل این فضا نداریم . بنابراین باید در حوزه حکمرانی فضای مجازی که به شدت در آن دچار ضعف هستیم بهتر عمل کنیم.

پلتفرم‌های فضای مجازی را یک نوع تله تلقی کنیم

در ادامه محمود کبیری یگانه کارشناس مدیریت رسانه و کنشگر اجتماعی در حوزه رسانه اظهار داشت: پلتفرم های فضای مجازی اصولا به صورت تله بارگزاری می شوند؛ بسترهای فضای مجازی دو رویکرد کارکرد و عملکرد دارند. در حوزه لایوهای اینستاگرامی با یک ابر پروژه روبرو هستیم که به دنبال تغییر رفتار در حوزه ادراک سازی مخاطبین خویش است.

وی در پاسخ به این پرسش که لایوهای اینستاگرام برای چه گروه سنی ایجاد شده اند و چگونه می توان آنها را به یک مزیت و امکان مطلوب تبدیل کرد، گفت: لایوهای اینستاگرامی چندماهی است که به صورت جدی در میان کاربران ایرانی متداول شده است که قرنطینه خانگی آن را تشدید کرده است. باید توجه داشت لایو های اینستاگرامی برای گروه سنی متولد سال 2000 به بالا به وجود آمده است، یعنی متولدین هزاره سوم که تصوری از زندگی بدون رسانه ندارند.

هر ورودی به لایو سبب افزایش اعتبار برگزارکننده می شود

در ادامه معصومه نصیری عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه ای در پاسخ به این پرسش که آیا لایوهای اینستاگرامی با هدف و منظور خاصی در اختیار مخاطبان قرار گرفته اند، گفت: ما باید بپذیریم در هنگام استفاده از اپلیکیشن های مجازی در یک پروژه قرار داریم؛ چرا که سازنده آن برنامه ایدئولوژی و برنامه هایی دارد. برای ایجاد یک پلتفرم سیاست گذاری و هدف گذاری رسانه ای صورت گرفته است، اما اینکه چگونه از آن استفاده کنیم تا آورده بهتری برای ما داشته باشد.

وی افزود: میل به دیده شدن، موضوع اصلی لایوهای اینستاگرامی است؛ چرا که هنگام ورود به یک لایو در همان لحظه نخست یک کامنت گذاشته و باز خورد دریافت می شود، علاوه بر این تمایل حتی بیان بدون دغدغه یک مشکل بر روی یک صفحه و برون ریزی که در جریان این کار اتفاق می افتد، سبب محبوبیت و جذابیت لایوها برای مردم می شود.

 عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه ای تصریح کرد: در حوزه نظریه پردازی خروجی این گفت و گوی بدون پرده، جبر و نظارت، در نهایت دانش و اندیشه خواهد بود، اما در این مسیر چون در حوزه فضای مجازی هنوز سواد رسانه ای و دانش مخاطب به خوبی شکل پیدا نکرده است، لایو های اینستاگرامی قسمتی از آن تلقی می شود.

وی بیان کرد: توجه به این موضوع ضروری است که لایو ها از وجود مخاطبان اعتبار می گیرند، یعنی هر ورودی به لایو سبب افزایش اعتبار برگزارکننده می شود؛ بنابراین اگر مراقبت صورت بگیرد و مخاطب بتواند مطالب، صفحه و محتوای مطلوب را دریافت کند، می تواند منجر به گفت و گو و تولید دانش در حوزه های تخصصی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول