اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تلاش فرانسه و آمریکا برای حل اختلافات جریان‌های سیاسی کُرد سوریه

هیأت‌هایی از فرانسه و آمریکا تلاش کرده‌اند تا اختلافات میان جریان‌های راستگرا و چپگرای کُرد در سوریه را حل و فصل کنند.

تلاش فرانسه و آمریکا برای حل اختلافات جریان‌های سیاسی کُرد سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع مطلع در مناطق کردنشین سوریه از حضور هیأت‌های غربی با هدف از بین بردن اختلافات میان گروههای سیاسی کرد خبر دادند.   

به نوشته وبگاه عنب بلدی، هیأت‌هایی از فرانسه و آمریکا در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند تا به خصوص اختلافات میان حزب چپگرای «اتحاد دموکراتیک» (PYD) و ائتلاف راستگرای «شورای ملی کُرد» را از میان بردارند. اختلافاتی که پس از اقدام PYD برای تعطیلی تمامی مراکز احزاب زیر مجموعه ائتلاف «شورای ملی کرد» در سال ۲۰۱۷ دو چندان شده است.    

یکشنبه گذشته برای اولین بار یک هیأت فرانسوی نشستی را با حزب «ائتلاف ملی کردستان» (همسو با اتحاد دموکراتیک) تشکیل داد و پس از آن نیز با رهبران اتحاد دموکراتیک به رایزنی پرداخت. 

دو هفته پیش نیز تعدادی از نمایندگان فرانسه با رهبران «شورای ملی کرد» دیدار کرده و گفته بودند که تمامی تلاش خود را برای نزدیکی میان گروه‌های سیاسی کرد به کار خواهند گرفت. 

همراه با اقدامات فرانسه، «ویلیام روباک» نماینده وزارت خارجه آمریکا نیز اواخر ماه گذشته میلادی به شمال شرق سوریه رفت و با طیف وسیعی از رهبران احزاب سیاسی کرد دیدار کرد و به نظراتشان در خصوص اتحاد گروههای سیاسی کرد گوش داد.  

طبق این گزارش، نشست نماینده آمریکا در چارچوب طرح اعلامی «مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای قسد برگزار شد. مظلوم عبدی پس از عملیات «چشمه صلح» ارتش ترکیه در مهر ماه سال ۹۸ خواستار اتحاد احزاب سیاسی کُرد شده بود. 

ائتلاف «شورای ملی کرد» و «اتحاد دموکراتیک» در ابتدای ماه آوریل نشستی را در یک پایگاه نظامی آمریکایی در اطراف شهر الحسکه برگزار کردند. «ویلیام روباک» نماینده آمریکا و «مظلوم عبدی» نیز در این نشست حضور داشتند.  

سال گذشته نیز همین موقع «فرانسوا سینمو» نماینده فرانسه در امور سوریه، تلاش‌های بسیاری برای اتحاد میان گروههای سیاسی کُرد و از بین بردن اختلاف میانشان انجام داد، اما موفق نبود.  

طرح فرانسه بر سه اصل استوار بود: التزام تمامی طرف‌های سیاسی کرد به قطعنامه‌های بین‌المللی در ارتباط با بحران سوریه، افزایش اعتمادسازی متقابل میان جریان‌های درگیر و مشارکت در روند سیاسی حل بحران سوریه.

اختلافات میان «اتحاد دموکراتیک» (PYD) و «شورای ملی کُرد» را می‌توان یک اختلاف تاریخی میان دو جریان اصلی راست و چپ در میان کُردها دانست. «شورای ملی کُرد» با محوریت حزب دموکرات کردستان سوریه (PDKS) متشکل از ۱۴ حزب در اکتبر سال ۲۰۱۱ با نظارت «مسعود بارزانی» در اربیل شکل گرفت و کماکان مقر اصلی آن در این شهر است. این ائتلاف همچنین جزئی از «ائتلاف معارضان سوریه» که مقر آن در استانبول قرار دارد، محسوب می‌شود. با این حال به علت سابقه تاریخی حزب اتحاد دموکراتیک و قدرت بالای نظامی آن، کنترل مناطق کردنشین سوریه در دستان این حزب است. 

در ماه مارس ۲۰۱۷ یگان‌های مدافع خلق -YPG (شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک) تمامی دفاتر مرتبط با «شورای ملی کُرد» را در شمال شرق سوریه تعطیل کرده و بسیاری را به زندان انداختند.

 

حمله نیروهای آسایش و YPG به دفاتر شورای ملی کرد سوریه (مارس ۲۰۱۷)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول