اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

آب شرب دشتستان با احداث سد دالکی رفع می‌شود

فرماندار شهرستان دشتستان گفت: احداث سد دالکی به عنوان یکی از پروژه های حیاتی شهرستان دشتستان و استان بوشهر باعث رفع نیازهای کشاورزی این منطقه خواهد شد.

آب شرب دشتستان با احداث سد دالکی رفع می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتستان، فتح  الله نوروزی در نشست با مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر اظهار داشت: عملکرد شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در توسعه منابع آب در این شهرستان قابل تقدیر است.

فرماندار شهرستان دشتستان افزود: احداث سد دالکی به عنوان یکی از پروژه‌های حیاتی شهرستان دشتستان و استان بوشهر باعث رفع نیازهای کشاورزی این منطقه خواهد شد.

نوروزی بیان داشت: رفع نیازهای آب شرب دشتستان و تامین آب پایدار یکی از اولویت‌های اصلی شهرستان بوده و ضروری است با برنامه مدون جهت رفع این مشکل تلاش شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر نیز در این نشست اظهار داشت: کارگاه پروژه سد دالکی فعال است و با تزریق بودجه، این پروژه ضرب آهنگ سریعتری به خود خواهد گرفت.

علی محمدی ابراز امیدواری کرد: در صورت تحقق بودجه اعلام شده، در پایان سال جاری آمادگی بهره برداری از سیستم انحراف این سد که شامل یک فرازبند 60 متری و دو تونل انحراف است را داریم.

محمدی با اشاره به طرح‌های تامین آب شرب شهرستان دشتستان گفت: بهره برداری از سد تنگ ارم در سال 1397 که آب شرب این بخش را کاملا تامین می‌کند و همچنین ساخت سد ارغون که در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بخشی از این طرح‌ها است.

همچنین در بازدید میدانی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر از پروژه سد دالکی، چالش‌های پیش روی این پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

علی محمدی در این بازدید ضمن تقدیر از تلاش های عوامل اجرایی این پروژه اظهار داشت: در سالی که توسط مقام معظم رهبری "جهش تولید" نامگذاری شده، تکمیل پروژه‌های زیرساختی می‌بایست سرعت بیشتری به خود گیرد.

مدیرعامل شرک سهامی آب منطقه ای بوشهر افزود: ساخت این سد علاوه بر کنترل سیلاب‌های رودخانه دالکی و کاهش خسارات ناشی از آن، موجب بهبود کشاورزی و آبیاری پایدار در 12 هزار و 750 هکتار از اراضی نخلستان منطقه و رونق تولیدات کشاورزی و اشتغال خواهد شد.

محمدی خاطرنشان کرد: فعالیت این پروژه به صورت همزمان در 9 جبهه کاری، قابل تقدیر است و امیدواریم با تامین اعتبار، سد دالکی طبق برنامه زمانبندی به بهره برداری برسد.

محمدی در ادامه طی نشستی با عوامل اجرایی پروژه، به بررسی جنبه های فنی پروژه و چشم انداز اجرایی آن پرداخت.

جمشید تویل نیز در حاشیه این بازدید اظهار داشت: سد دالکی یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی استان می‌باشد که به منظور تامین آب پایدار بیش از دو میلیون اصله نخل دشت دالکی در حال ساخت است.

معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر افزود: این سد از نوع خاکی با هسته آسفالتی است و طول تاج آن 1176 متر می‌باشد؛ ارتفاع سد دالکی 106 متر است و برای احداث آن بیش از 6 میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام می‌شود.

وی با اشاره به سوابق مطالعاتی این طرح بیان کرد: مساحت حوزه آبریز این سد هزار و 110 کیلومتر مربع و حجم مخزن آن نیز 270 میلیون متر مکعب است.

تویل فعالیت‌های جاری سد دالکی را با حداکثر ظرفیت نامید و گفت: در حال حاضر کارگاه این سد در 9 جبهه کاری به صورت همزمان در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: هم اکنون عملیات اجرایی خاکبرداری فرازبند، لاینینگ تونل انحراف، بتن ریزی سازه ورودی تونل انحراف و عمل آوری مصالح هسته فرازبند در حال انجام است.

تویل افزود: احداث راه‌های دسترسی و تولید مصالح بتن نیز بخش دیگری از جبهه‌های فعالیت در کارگاه سد دالکی می‌باشد.

معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: سیستم انحراف این سد جهت احداث دو تونل به قطر 7.5 متر و طول های 701 و 790 متر و یک فرازبند به ارتفاع 52 متر طراحی شده است و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، سیستم انحراف این سد تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

تویل پیشرفت فیزیکی زیرساخت های این سد را 42 درصد و پیشرفت فیزیکی کل پروژه را 18 درصد عنوان کرد.

گفتنی است، سد دالکی در 20 کیلومتری شهر دالکی در شهرستان دشتستان در حال احداث است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول