اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده در ۹ ماه توسط بسیج سازندگی مرکزی

مسؤول بسیج سازندگی استان مرکزی می‌گوید: یکی از شاخص‌ترین اقدامات جهادگران استان مرکزی ساخت ۳۰۰ واحد در مناطق سیل‌زده در مدت کمتر از ۹ ماه است.

ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده در ۹ ماه توسط بسیج سازندگی مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ۱۷ اردیبهشت سالروز تشکیل بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری است. بعد از انقلاب اسلامی جهادسازندگی با تدبیر دقیق وارد عرصه محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی به نقاط محروم کشور شد و منشأ خیر و برکات بسیار فراوانی برای کشور شد. 

اما متأسفانه بعد از خیانت‌هایی که صورت گرفت جهاد سازندگی با آن خدمات ارزنده منحل شد و عملاً مناطق محروم روستایی در مسیر فراموشی قرار گرفتند.  تشکیل بسیج سازندگی بعد از انحلال جهاد سازندگی در اردیبهشت‌ماه سال ۷۹ صورت گرفت. 

در همین راستا امید محترمی مسؤول بسیج سازندگی استان مرکزی به مناسبت سالروز بسیج سازندگی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

فارس: بسیج سازندگی با چه هدفی تشکیل شد؟

محترمی: خدمات گسترده جهادسازندگی در مناطق محروم بعد از انقلاب منشأ برکات گسترده و فراوانی در مناطق محروم و روستایی قرار گرفت و این اقدامات در عرصه‌های ایجاد زیرساخت‌های عمرانی، بهداشتی، کشاورزی و... هرگز از ذهن مردم ایران فراموش نخواهد شد و در زمان حاضر به‌واقع بسیج سازندگی ادامه‌دهنده مسیر جهادسازندگی است.

بسیج سازندگی جدای اقداماتی که در مسیر سازندگی و خدمت به محرومان انجام می‌دهد، ترویج و گسترش زندگی جهادی بر پایه مبنای ناب انقلاب اسلامی بهترین میوه حاصل شده از حرکت‌های جهادی است.  اندیشه جهادی آن اندیشه است که قوت می‌دهد به درخت جوان انقلاب که فریاد بزند ما می‌توانیم.

بسیج سازندگی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک دستگاه اجرایی است که مجاز به تبادل تفاهم‌نامه و توافق‌نامه با دستگاه‌های دیگر می‌باشد و به دنبال هم‌افزایی در عرصه‌های مختلف در کنار دولت است.

فارس: بسیج سازندگی در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟ و مهم‌ترین مأموریت آن چیست؟

محترمی: در بسیج سازندگی مأموریت‌ها حول سه محور اصلی گروه‌های جهادی، محرومیت‌زدایی، اقتصادمقاومتی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مهمترین مأموریت بسیج سازندگی سازمان‌دهی، هدایت و پشتیبانی از گروه‌های جهادی است هم‌اکنون ۵۲۰ گروه جهادی در قالب اقشار مختلف بسیج با توانمندی‌ها و تخصص‌های گوناگون در زمینه‌های گوناگون در حال ارائه خدمات به محرومین هستند.  

اردوهای جهادی محل پرورش مدیران آینده این کشور و مهمترین خروجی گروه‌های جهادی انسان‌هایی توانمند و شجاع است.  امروز در کشور جنگی و میدانی نیست که جوانان بروند و آب‌دیده بشوند. بستر اردوهای جهادی بهترین میدان برای این‌که کار تشکیلاتی، تعامل و... را یاد بگیرند.

در یک سال اخیر بیش از ۲۱ هزار جهادگر بسیجی در مسیر خدمت‌رسانی به مردم در سطح استان مرکزی مشغول به جهاد و فعالیت بوده‌اند.

نگاه بسیج سازندگی این است که کار مردم توسط خودشان انجام شود هرکجا که مردم خودشان پای کار آمدند ما آنجا موفق شدیم. جهادگران ما هر کجا که ورود کنند این باور را در مردم ایجاد می‌کنند که با هم کار کردن اثرش بیشتر است. 

وقتی نگاه دیوان سالارانه جای خودش را به مشارکت مردم داد آن‌وقت این مدیریت مردم محور پیشرفت را رقم می‌زند، هرگونه سیاست‌گذاری و اقدام بدون نقش‌آفرینی مردم و مشارکت مردم محکوم به شکست است؛ اگر صدای مردم توسط مدیری شنیده نشود آن مدیر دیگر جهادی نیست.

مردم مؤلفه اصلی قدرت در نظام اسلامی و شاه‌کلید همیشه کارای نظام در حل مشکلات است. کار کردن با مردم اثر بیشتری دارد.

فارس: در اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی چه تفکراتی دارد؟

محترمی: در بخش اقتصادمقاومتی رویکرد بسیج سازندگی کمک به دولت می‌باشد و بسیج سازندگی به دنبال آن است تا با اتکا به ظرفیت‌های مردمی نسبت به تقویت تولید در کنار بازاریابی، برندسازی و آموزش اقدام کند.

فعالیت‌های صورت گرفته در عرصه اقتصادمقاومتی به ۱۴ عرصه پرورش ماهی، شترمرغ، بوقلمون، مرغ، دام، کشت گیاهان دارویی، زعفران، باغات داربستی انگور، زنبورعسل و... تقسیم‌بندی می‌شوند و در ۶ سال اخیر بسیج سازندگی استان مرکزی با ارائه بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات و آموزش بیش از ۳۰ هزار نفر زمینه را برای ایجاد ۴۷۰۰ کارگاه کوچک و متوسط روستایی فراهم کرده که به این واسطه بیش از ۹۵۰۰ فرصت شغلی در سطح استان مرکزی ایجاد شده است. 

رویکرد بسیج سازندگی در زمینه اشتغال در ابتدای امر هدایت و توانمندی متقاضیان و سپس تشویق آن‌ها به دریافت تسهیلات است. با شکل‌گیری زنجیره ارزش محصولات در طرح‌های اقتصاد مقاومتی قطعاً درصد موفقیت متقاضیان بالا خواهد رفت.

فارس: بسیج سازندگی استان چه اقداماتی در بخش اقتصاد مقاومتی انجام داده است؟

محترمی: یکی از اقدامات اساسی بسیج سازندگی استان مرکزی در راستای استفاده ظرفیت‌های مردمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه است. 

بسیج سازندگی استان مرکزی با استفاده از ظرفیت ۲۵ تسهیلگر آموزش‌دیده و متخصص تاکنون بیش از ۴۸۰ صندوق قرض‌الحسنه اشتغال‌زای مردم‌محور را در سطح استان مرکزی ایجاد کرده است که این صندوق‌ها با استفاده از منابع مالی خرد اعضا و حمایت‌های صورت گرفته بسیج سازندگی در راستای حرکت به سمت اقتصادی مقاوم گام برمی‌دارند.

گروه‌های جهادی کشاورزی استان مرکزی هم‌اکنون در قالب طرح همگام با کشور از مرحله پیش از کاشت تا پس برداشت را به کشاورزان در راستای کاهش شکاف عملکردی محصولات کشاورزی و علمی کردن کشاورزی با تشکیل شبکه‌های تخصصی در بیش از ۳۰۰ روستای استان مرکزی در حال خدمت‌رسانی و آموزش تخصصی هستند.

فارس: هدف بسیج سازندگی در بخش محرومیت‌زدایی چیست؟ و تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

محترمی: گروه‌های جهادی به دنبال آن هستند که غبار محرومیت و مظلومیت را از چهره محرومان و مظلومان پاک کنند و پرچم‌دار محرومیت‌زدایی باشند. ما در جبهه دفاع از مستضعفین در برابر مستکبرین و خدمت به ولی‌نعمتان محکم و جانانه ایستاده‌ایم.

یکی دیگر از محوری‌ترین رویکردهای بسیج سازندگی در زمینه تلاش برای رفع محرومیت در مناطق محروم از طریق اجرای پروژه‌های عمرانی است. بسیج سازندگی در یک سال گذشته با اجرای بیش از ۶۲۰ پروژه کوچک و متوسط عمرانی به ارزش بیش از ۳۴۰ میلیارد ریال نقش به سزا و اساسی را در راستای رفع محرومیت و خدمت‌رسانی در سال رونق تولید در استان مرکزی انجام داده است. 

این پروژه‌ها شامل ساخت مسکن محرومان، اجرای خطوط انتقال آب، لایروبی قنوات، لوله‌گذاری، ساخت پل، مرمت مدارس، تکمیل مساجد، ساخت خانه‌های عالم، ساخت استخرهای ذخیره آب و... هستند.

فارس: در سال جاری چه برنامه‌هایی دارید؟

محترمی: رویکرد بسیج سازندگی در سال ۹۹ اجرای پروژه‌های عمرانی با رویکرد آب و اشتغال است که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای کانال‌کشی آب کشاورزی، لایروبی قنوات، لایروبی رود آب‌ها، لوله‌گذاری زمین‌های کشاورزی، ساخت استخر ذخیره آب، اجرای پروژه‌های انتقال آب شرب، ساخت زمین‌های ورزشی روباز و ... با اعتباری بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

 

اجرای پروژه‌های بسیج سازندگی تماماً با نظارت فنی دستگاه‌های اجرایی مرتبط صورت می‌گیرد و تمام طرح‌ها از لحاظ کیفی و مهندسی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و برای طرح‌ها تأییدیه فنی صادر می‌شود.

دلیل اصلی اینکه پروژه‌های بسیج سازندگی با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالا اجرا می‌شود اتکا به ظرفیت‌های  تخصصی گروه‌های جهادی متخصص و اتکا به روحیه ایثار و از خودگذشتگی است.

در زمینه عمران و سازندگی بسیج سازندگی قصد تصدی‌گری و رقابت با بخش خصوصی را ندارد و بسیج سازندگی همیشه به دنبال اجرای پروژه‌هایی می‌رود که در مناطق محروم قرار گرفته‌اند و هیچ پیمانکاری حاضر نمی‌شود در آن مناطق به ساخت‌وساز بپردازد.

بسیج سازندگی به دنبال آن است که در راستای عمق‌بخشی داخلی نظام در محروم‌ترین نقاط استان مرکزی نسبت به اجرای پروژه‌های عمرانی اقدام کند و در این مسیر از هیچ کوشش و اقدامی دریغ نخواهد کرد.

امروز جهادگران در میدان حاضر هستند و با اقدام میدانی خود به مدیران عافیت‌طلب ثابت خواهند کرد که دوران بی‌توجهی به ظرفیت مناطق محروم به پایان رسیده است. 

تفکر نیروهای جهادی همان تفکری است که مردم را پیش‌برنده کار می‌دانند و انگیزش در آن تماماً خدای است.

تفکر جهادی تفکری است که طرح آینده‌ساز ارائه می‌کند نه طرح آینده سوز....

فارس: گروه‌های جهادی در چه حوزه‌هایی تخصص دارند؟ و چه تعداد گروه در سطح استان فعالیت دارند؟

محترمی: در روزگاری که غرب‌زدگان داخلی تعارض بین منافع ملی و آرمان‌های انقلابی را فریاد می‌زنند و در حال القای ناکارآمدی دین در حل مشکلات هستند جهادگران با الگویی انقلابی و بر پایه شاخصه‌های دینی، بیرق خدمت صادقانه و ایثارقهرمانانه را با مدیریت جهادی خود به رخ جهانیان کشیده‌اند.

گروه‌های جهادی تخصصی پزشکی و بهداشتی بسیج سازندگی در قالب ۲۴ گروه در سطح استان مرکزی در بیش از ۲۹۰ نقطه محروم به‌صورت شبکه‌ای و منسجم در زمینه درمان و آموزش‌های بهداشتی و پیشگیری مشغول به فعالیت است.

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی در تمام اقشار بسیج در حال انجام است و به عنوان مثال کم سن‌ترین گروه‌های جهادی بسیج یعنی دانش آموزان میانگین سالیانه با رنگ‌آمیزی حدود ۵۰ هزار مترمربع فضای آموزشی نقش اساسی در زمینه بهسازی و زیباسازی مدارس ایفا می‌کنند؛ بنابراین خدمت جهادگران بسیجی در تمام اقشار و رده‌ها به بهترین کیفیت در حال ارائه است.

فارس: در حوادث سیل و زلزله و در زمان‌ شیوع کرونا چه فعالیت‌هایی انجام دادید؟

محترمی: جهادگران نماد عینی امداد الهی در زمین هستند و اقدامی که جهادگران در مناطق سیل‌زده، زلزله‌زده و نبرد با کرونا رقم زدند به‌واقع معجزه بود و تاریخ پرحادثه بسیج فراوان از این اعجازها به سینه ستبر خود به یادگار دارد.  

بسیج سازندگی به عنوان یک مجموعه واکنش سریع همواره در بحران‌ها و رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی به عنوان اولین مجموعه در دل حادثه حضور پیدا می‌کند و با اتکا به ظرفیت گسترده گروه‌های جهادی خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان را آغاز می‌کند.

جهادگران استان مرکزی در مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب با اسکان موقت بیش از ۱۲ روستا، ساخت مسکن آسیب دیدگان تحت پوشش و سایر موارد نقش ارزنده در خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان کرمانشاه داشتند.

همچنین در سیل فروردین‌ماه ۹۸ نیز با تشکیل ۵ قرارگاه جهادی در استان‌های سیل‌زده خدمت گسترده‌ای را در پل‌دختر، شوش، اهواز، دره شهر ایلام، چگینی لرستان و مناطق سیل‌زده استان مرکزی صورت دادند. یکی از شاخص‌ترین اقدامات جهادگران استان مرکزی ساخت ۳۰۰ واحد سیل‌زده در مدت کمتر از ۹ ماه می‌توان اشاره کرد.

در زمینه مبارزه با کرونا نیز جهادگران با آرایش گسترده در سطح استان مرکزی حضور پیدا کردند و از ضدعفونی و گندزدایی گرفته تا تولید ماسک و گان و ... خدمات گسترده‌ای را صورت دادند که شاخص‌ترین اقدام این گروه‌ها می‌توان به تولید یک‌میلیون و ششصد هزار ماسک بهداشتی اشاره کرد.

جهادگران به عنوان نیروهای بی‌انتها  و بسیج سازندگی به عنوان سازمانی از جنس بی‌نهایت در حال حرکت به سمت ایجاد بستر حاکمیت مستضعفان هستند.بسیج شگفت‌انگیزترین آرمان ملت ایران است که تولد آن در دل حوادث رقم خورد و در دل حوادث قوی شد.

بسیج سازندگی در مواجهه با بحران‌ها و صحنه‌های مختلف خدمت رشد کرد و به بالندگی رسیده است و امروز جهادگران به عنوان خروجی این حرکت عظیم در قالب نیروهای شجاع، مؤثر، عاشق سختی، خطرپذیر و توسعه‌دهنده تفکر انقلاب در حال حرکت هستند.

در زمینه کمک به تسهیل ازدواج زوج‌های جوان نیز بسیج سازندگی با اهدا بیش از ۸۵۰ سری جهیزیه در یک سال گذشته نقش ارزشمندی را در راستای کمک به زوج‌های جوان صورت داده است.

این جهیزیه‌ها تماماً از کالای ایرانی تولید می‌شود و هدف آن است ضمن ترویج سبک زندگی  آسان، زوج‌ها بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند. در سال ۹۹ بسیج سازندگی استان مرکزی برنامه گسترده‌ای را در راستای کمک به ازدواج زوج‌های جوان در دستور کار خود دارد.

همچنین در یک سال اخیر بیش از ۷۰۰۰ سری لوازم‌التحریر به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد ریال توسط گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در بین دانش‌آموزان مناطق محروم توزیع شده است.

فارس: حرف  آخر...

محترمی: بسیج سازندگی با اتکا به جهادگران خود به عنوان ستاره‌هایی درخشان، باصلابت، قهرمان، فداکار، پرفروغ و امیدبخش به دنبال ایجاد کرامت، منزلت و شرافت به محرومین است. بسیج سازندگی برآیندی از اراده نیروهای انقلاب برای حل مشکلات است.

از اصحاب محترم رسانه و خبرگزاری‌ها درخواست می‌شود در راستای ترغیب هرچه بیشتر حضور جوانان در اردوهای جهادی زمینه را برای انعکاس اقدامات جهادگران برنامه‌ریزی کند. قطعاً رسانه‌ها می‌تواند با انعکاس دردهای مردم در مناطق محروم و مطالبه‌گری از مسئولان زمینه را برای کاهش مشکلات فراهم کند.

انتهای پیام/87029/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول