اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

تولد نوزاد «تالاسمی ماژور» در کرمانشاه به صفر رسیده است

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی میزان شیوع تالاسمی در استان کرمانشاه از حد متوسط کشور پایین‌تر اعلام کرد و گفت: سال‌هاست که تولد نوزاد تالاسمی شدید و متوسط در استان گزارش نشده است.

تولد نوزاد «تالاسمی ماژور» در کرمانشاه به صفر رسیده است

رضا اکرمی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با یادآوری هیجدهم اردیبهشت و روز جهانی تالاسمی و بیماری‌های خاص در تعریف واژه تالاسمی، اظهار داشت: تالاس و می یک کلمه یونانی است؛ می به معنی خون و تالاس به معنی دریاچه و دریا است، این بیماری در گذشته بیشتر در مناطق مالاریاخیز و قسمت‌های از مدینترانه و جاهایی که آب فراوان وجود داشته شیوع پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه تالاسمی شایع‌ترین بیماری ارثی در جهان است، گفت: این بیماری با انواع الفا و بتا وجود دارد، اگر زنجیره‌ی آلفا درگیر شود به آن آلفاتالاسمی و اگر ژن و زنجیره‌ی بتا درگیر شود به آن بتاتالاسمی می‌گویند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی تصریح کرد: بیماری تالاسمی به صورت خفیف (مینور)، متوسط و شدید (ماژور) ظاهر می‌شود که در مورد خفیف فقط در آزمایشات دیده می‌شود و علائم بالینی خاصی ندارد.

 وی در توضیح علائم بالینی نوع متوسط و شدید، اضافه کرد: اگر این بیماری به صورت دو طرفه (هم از مادر هم از پدر به ارث برسد) منجر به کاهش گلبول‌های قرمز و هموگلوبین می‌شود که بعد از دو ماهگی با بی‌قراری شیرخوار، رنگ پریدگی، بزرگی طحال و کبد، تغییر چهره و نارسایی قلب خود را نشان می‌دهد.

اکرمی‌پور گفت: ایران روی کمربند بیماری تالاسمی در دنیا قرار گرفته و از سال 76 به بعد تمهیداتی بسیار مهمی در این خصوص اتفاق افتاده به‌طوریکه از تولد بسیاری از بیماران متوسط و شدید پیشگیری شده است.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رشته هماتولوژی و آنکولوژی کودکان گفت: سال‌هاست که تولد نوزاد تالاسمی شدید و متوسط در استان گزارش نشده و آمار آن به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: میزان شیوع  تالاسمی در کرمانشاه از حد متوسط کشور پایین است، تقریبا حدود 310 نفر تالاسمی شدید و متوسط داریم و بروز تالاسمی خفیف نیز چهار درصد است.

اکرمی‌پور گفت: بیماران تالاسمی خفیف اغلب بدون علامت هستند و در انجام فعالیت‌های روزمره هیچ مشکلی ندارند و زندگی نرمال و عادی دارند بنابراین درمان خاصی برای آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود، بهتر است از میوه و سبزیجات استفاده کنند.

وی در ارتباط با درمان تالاسمی متوسط و شدید، گفت: در نوع شدید درمان خیلی موثر وجود دارد از طریق تزریق خون ماهانه به اضافه مصرف آهن‌زا و درمان عوارضی بیماری سعی می شود به بیماران کمک شود، بسیاری از بیماران متوسط و شدید وقتی درمان خوب انجام دهند کسی متوجه بیماری آن‌ها نمی‌شود.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول