اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اعتراف تبعه آمریکایی به پروژه ربودن «نیکلاس مادورو» و انتقال به آمریکا

یکی از آمریکایی‌های بازداشت‌ شده در ارتباط با پرونده کودتا علیه دولت ونزوئلا اعتراف کرد که قصد داشتند «نیکلاس مادورو» را ربوده و به آمریکا منتقل کنند.

اعتراف تبعه آمریکایی به پروژه ربودن «نیکلاس مادورو» و انتقال به آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لوک دنمن» یک آمریکایی که در حین تلاش نافرجام اوایل هفته برای کودتا علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا بازداشت شده بود، اعتراف کرد که قصد داشتند رئیس‌جمهور ونزوئلا را گروگان بگیرند.

اوایل هفته جاری، گروهی از افراد مسلح قصد داشتند با استفاده از قایق‌های تندرو به ایالت «لاگوآیرا» واقع در شمال ونزوئلا حمله کرده که در پی اقدام نیروهای امنیتی «کاراکاس»، هشت نفر از این مهاجمان کشته شدند و تعدادی نیز دستگیر شدند که اتباع آمریکایی نیز در میان آنها حضور داشتند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، «لوک دنمن» یکی از اتباع آمریکایی دستگیر شده در تلویزیون دولتی ونزوئلا اعتراف کرد که به استخدام یک شرکت امنیتی در فلوریدا درآمده بوده تا کنترل فرودگاه کاراکاس را بر عهده گرفته و با استفاده از هواپیمایی مادورو را به ایالات متحده آمریکا منتقل کند.

بنا به گزارش رویترز، مقام‌های ونزوئلا روز دوشنبه دنمن و «ایرن بری» شهروندان آمریکایی و یازده نفر دیگر را در رابطه با توطئه ناکام واشنگتن برای ورود به ونزوئلا از طریق ساحل کارائیب و خلع مادورو از قدرت دستگیر کردند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در حین یک کنفرانس خبری که از طریق تلویزیون این کشور پخش می‌شد بعد از اعترافات دنمن گفت: « دونالد ترامپ مسئول مستقیم این حمله است».

علی‌رغم وجود تمامی شواهد، ترامپ هرگونه مداخله در کودتای اخیر علیه مادورو را انکار کرده است و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته (چهارشنبه) با لحنی حق به جانب تهدید کرد که دولت آمریکا از «هر ابزاری برای محافظت از شهروندان» بازداشتی خود در ونزوئلا استفاده خواهند کرد.

 

در این کلیپ ویدئویی منتشر شده، دنمن، ۳۴ ساله گفت که مأموریت وی، تأمین امنیت فرودگاه و ایجاد امنیت بیرونی بود اما توضیحی نداد که چطور تیم آنها قصد داشت، مادورو را سوار بر هواپیما کند.

وی ادامه داد که به همراه بری به استخدام «جردن گودرو» نظامی سابق نیروی ویژه ارتش آمریکا درآمده بود که ریاست شرکت امنیتی «سیلورکورپ» را برعهده داشته است.

این تبعه آمریکایی ادامه داد که به استخدام شرکت سیلورکورپ درآمده بود تا ۵۰ تن از شهروندان ونزوئلا در کلمبیا را در ماه ژانویه برای یک عملیات علیه مادورو آموزش دهد و تصریح کرد که گودرو در اختیار این گروه تجهیزاتی را برای عملیات علیه دولت مادورو قرار داده بود.

پیش از این، گودرو روز یکشنبه هفته جاری خود را بعنوان رهبر طرح «عملیات گیدون» برای سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو»  معرفی کرد و روز دوشنبه در گفت‌وگو با رویترز اعتراف کرده بود که دنمن و بری از اعضای گروه وی بوده‌اند.

روز گذشته (چهارشنبه) روزنامه انگلیسی دیلی‌میل با انتشار تصاویری گزارش کرد که «جردن گودرو» یکی از اعضای سابق نیروی ویژه ارتش آمریکا، 43 ساله، در تصاویر مربوط به گردهمایی‌های ترامپ در اکتبر 2018 در حالیکه هندزفری‌ بادیگاردی به گوش دارد، دیده می‌شود. (جزئیات بیشتر)

طبق گزارش رویترز، دنمن در اعترافات خود تصریح کرد که سیلورکورپ قراردادی را با «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا با هدف برکناری مادورو از قدرت به امضا درآورده است.

با اینحال، تیم گوایدو در بیانیه‌ای تأکید کرد که «هیچ ارتباطی با هیچ‌ شرکت امنیتی و دفاعی» از جمله سیلورکورپ ندارد.

مادورو در اظهاراتی تأکید کرد که اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا از طریق کارتل‌های مواد مخدر، «بخش عملیاتی و لجستیکی این توطئه بوده است».

یکی از سخنگویان اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا هرگونه مشارکت در توطئه اخیر علیه مادورو را انکار کرد.

بعد از انتشار اعترافات دنمن، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفت که «به دلیل ملاحظات محرمانه»، اظهارنظرات بیشتری در خصوص دو شهروند آمریکایی بازداشت شده در ونزوئلا صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول