اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

تکمیل پروژه آب و فاضلاب کرمان نیازمند 2 هزار میلیارد تومان اعتبار است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: حدود 70 درصد از پروژه فاضلاب شهر کرمان باقی مانده است که با نرخ امروز برای اتمام آن به 2 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

تکمیل پروژه آب و فاضلاب کرمان نیازمند 2 هزار میلیارد تومان اعتبار است

محمد طاهری امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در کرمان با تشریح جزئیات پروژه فاضلاب این شهر اظهار داشت: عملیات اجرایی این پروژه در خرداد ماه سال 76 کلید خورد و اعتبار آن بر اساس ردیف بودجه‎ای که در قانون داشته، سالانه بین 2 تا 10 میلیارد تومان متغیر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه طی این سال‎ها شرکت آب و فاضلاب متناسب با اعتبار تخصیص داده شده، اجرای پروژه فاضلاب را پیش می‎برد، بیان داشت: تا پایان سال 98 حدود 520 کیلومتر شبکه جمع‎آوری فاضلاب اجرا و دو تصفیه‎خانه با ظرفیت جمع‎آوری فاضلاب 150 هزار نفر احداث شده و به بهره‎برداری رسیده است به عبارتی هر تصفیه‎خانه برای 75 هزار نفر کاربرد دارد.

طاهری با بیان اینکه در این مدت 37 هزار و 222 فقره انشعاب فاضلاب نصب شده است، تصریح کرد: در مجموع از سال 76 تاکنون حدود 25 تا 30 درصد از کل پروژه اجرایی شده و حدود 70 درصد باقی مانده است که با نرخ امروز برای اتمام آن به 2 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

وی افزود: با این شرایط مسئولان امر از جمله وزیر نیرو، استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیریت شرکت به این نتیجه رسیدند با اعتبارات ناچیز دولتی اتمام پروژه فاضلاب حداقل 20 سال به طول می‎انجامد به همین دلیل با اخذ مجوز از وزارت نیرو تلاش کردیم، بخش خصوصی را وارد سرمایه‎گذاری در این پروژه کنیم.

طاهری با توجه به اینکه فرآیند جذب سرمایه‎گذار بیش از یک سال زمان برده است، عنوان کرد: در نهایت سال 97 قراردادی به مبلغ یک‎هزار و 396 میلیارد تومان با سرمایه‎گذاری گروه «BMN»  وابسته به هلدینگ میدکو و فولاد بوتیا منعقد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: این سرمایه‎گذار از ابتدای سال 98 کار اجرایی خود را آغاز کرد به‎گونه‎ای که توانست، 78 کیلومتر شبکه و خط انتقال در سطح شهر اجرا کند، البته مطابق قرارداد بخش خصوصی باید حداکثر طی پنج سال پروژه فاضلاب را به اتمام برساند.

وی ابراز داشت: بر اساس قرارداد منعقد شده، سرمایه‎گذار باید یک‎هزار و 450 کیلومتر شبکه جمع‎آوری فاضلاب، 12 کیلومتر خط انتقال و 135 هزار فقره انشعاب اجرا و تصفیه‎خانه‎ای با ظرفیت 90 هزار متر مکعب در شبانه‎روز احداث کند و به بهره‎برداری برساند.

طاهری از پیشرفت فیزیکی پنج درصدی پروژه فاضلاب توسط سرمایه‎گذار طی یک سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال 98 سال اول انعقاد قرارداد بود و بخشی از وقت سرمایه‎گذار صرف مطالعه شد در حوزه اجرا نسبت به برنامه کار کمتری انجام شد، اما در هر صورت این گروه سرمایه‎گذار باید تا چهار سال آینده پروژه را تحویل دهد.

وی یکی از دغدغه‌های مردم، استاندار و مدیریت آّبفا را فاضلاب ناحیه غرب شهر کرمان دانست و اذعان داشت: از سال گذشته خط اصلی پروژه فاضلاب آن آغاز شده و ان‎شاءالله طی 6 ماه اول کار اجرایی در این منطقه که شامل شهرک الغدیر، بلوارهای جمهوری و پزشک و ... بوده و تراکم بسیار بالایی دارد، آغاز می‎شود.

طاهری روند پیشرفت فیزیکی پروژه فاضلاب شهر کرمان را خوب ارزیابی و تأکید کرد: به هر اندازه که شهرداری امکان صدور مجوز برای پیمانکاران داشته باشد، سرمایه‎گذار آمادگی کار دارد، البته برای تسریع در روند این پروژه نیازمند همکاری مردم، شورای اسلامی شهر، شهرداری، راهنمایی و رانندگی و در رأس همه پیگیری استاندار هستیم.

این مسئول از اجرای پروژه فاضلاب توسط سرمایه‎گذار با اعتبار حدود 500 میلیارد تومان در شهرهای سیرجان و زرند خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر با اجرای این پروژه در هر سه شهر کرمان، سیرجان و زرند برای یک‎‎هزار و 400 نفر به صورت مستقیم و 420 نفر به‎طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است که بخش عمده‎ای از این نیروها بومی هستند.

وی با بیان اینکه در شهر جیرفت نیز فاضلاب مسکن مهر در حال اجرا است و ان‎شاءالله طی سه ماه ابتدای سال 99 افتتاح می‎شود، همچنین در شهر کهنوج فاز اول پروژه فاضلاب اجرا و افتتاح شده است، گفت: در هر شهری که بخش خصوصی قصد سرمایه‎گذاری داشته باشد، وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب این آمادگی را دارد که اجرای پروژه‎های فاضلاب آنها را آغاز کند.

انتهای پیام/80001/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول