اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شناسایی ۶۲۸۷ زوج ناقل تالاسمی در فارس/ کاهش تولد نوزادان مبتلا

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز با اشاره به پیشتازی فارس در اجرای برنامه‌ی پیشگیری از بیماری تالاسمی، گفت: با اجرای برنامه غربالگری، ۶۲۸۷ زوج ناقل بیماری تالاسمی در فارس شناسایی شده و تحت پوشش و مراقبت قرار گرفته‌اند.

شناسایی ۶۲۸۷ زوج ناقل تالاسمی در فارس/ کاهش تولد نوزادان مبتلا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز عبدالرسول همتی درجمع خبرنگاران، هدف از اجرای برنامه غربالگری تالاسمی را پیشگیری از بروز تالاسمی ماژور اعلام و اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف سه استراتژی در نظر گرفته شده که شامل بررسی متقاضیان ازدواج برای شناسایی زوج ناقل قطعی و پرخطر، بررسی والدین بیماران برای شناسایی افراد واجد شرایط بارداری و مراقبت ژنتیکی و بررسی زوج‌هایی که قبل ازدواج آزمایش خون انجام نداده‌اند، است.

وی با یادآوری اینکه ۱۸ اردیبهشت روز جهانی مقابله با تالاسمی نامیده شده است، گفت: اکنون در فارس ۳۳ مرکز ارائه دهنده خدمات قبل ازدواج فعال است و تمام زوج‌های ناقل شناسایی شده را تحت مراقبت دارد.

همتی خاطرنشان کرد: بعد از انجام مراحل تشخیصی زوج های ناقل، این افراد تحت پوشش مراقبت ژنتیک و آزمایش های تشخیص قبل از تولد قرار می گیرند و در صورت تشخیص بارداری در این افراد، ضمن انجام آزمایش‌های تشخیص قبل تولد، تصمیم‌گیری برای نگهداری یا سقط جنین مد نظر قرار می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول، میزان شیوع تالاسمی ماژور در فارس ۴۱ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و شهرستان‌های زرین دشت، قیروکارزین، مهر، خرامه، کازرون، داراب، مرودشت، فیروزآباد و شیراز بیشترین میزان شیوع را دارند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: کمترین آمار ابتلا و شیوع در زمینه بیماری تالاسمی ماژور در فارس مربوط به شهرستان‌های آباده، خرمبید، بوانات و اقلید است.

همتی ادامه داد: برنامه پیشگیری از تالاسمی ماژور، از مهر ۱۳۷۰ در استان فارس و شهرستان شیراز آغاز و ظرف مدت ۲ سال، با تجهیز آزمایشگاه‌های قبل ازدواج به دستگاه سل کانتر، در تمام شهرستان‌های استان اجرایی شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که پس از موفقیت برنامه شناسایی زوج‌های ناقل تالاسمی در استان فارس، برنامه پیشگیری از تالاسمی از سال ۱۳۷۶ در سراسر کشور اجرایی شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از سال ۱۳۸۰ و توسعه علم و دانش و فناوری ژنتیک در کشور و امکان انجام  آزمایش‌های تشخیص قبل از تولد، موقعیتی ایجاد شد تا زوج ناقل تالاسمی علاوه بر گزینه انصراف از ازدواج، امکان ازدواج در صورت انجام آزمایش ژنتیک تشخیصی را هم داشته باشند.

کاهش شمار تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور

وی ادامه داد: پیش از اجرای برنامه، سالانه بیش از ۱۵۰۰ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در کشور و ۱۸۰ نوزاد مبتلا در استان فارس متولد می شدند و اکنون با گذشته نزدیک به سه دهه از آغاز این برنامه، توانستیم آمار موارد تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور در استان را به ۳ تا ۴ عدد در سال برسانیم.

همتی فعالیت تیم های مشاوره ژنتیک آموزش دیده در کنار آزمایشگاه های مجهز و پیگیری های کارکنان تمامی سطوح حوزه بهداشت، از مراکز خدمات جامع سلامت تا خانه های بهداشت را ارکان اصلی دستیابی به این افتخار عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علون پزشکی شیراز، آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان دستغیب شیراز را مرکزی بسیار با اهمیت در کشور دانست و گفت: دستاوردهای برنامه پیشگیری از تالاسمی در کشور به عنوان الگوی برنامه ژنتیک کشور قرار گرفت و نتیجه آن شروع اجرای بسیار با ارزش برنامه های ژنتیک اجتماعی در کشور بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول