اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نمایشگاه مجازی کتاب، اتفاق مبارکی است اما جای نمایشگاه قبلی را پر نمی‌کند

مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) گفت: اصل پیش‌بینی برگزاری نمایشگاه به عنوان یک رویداد فرهنگی در بستر فضای مجازی اتفاق مبارکی است، اما اینکه این اتفاق را جایگزین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کنیم باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

نمایشگاه مجازی کتاب، اتفاق مبارکی است اما جای نمایشگاه قبلی را پر نمی‌کند

حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دوران شیوع کرونا و تغییر شکل برگزاری آن به صورت مجازی اظهار داشت: قطعا هر رویدادی که منجر به جریان‌سازی و رغبت بیشتر مردم به کتاب و کتاب‌خوانی شود، چه در عرصه حقیقی و یا فضای مجازی، اتفاق مبارکی است.

وی افزود: پیشنهادهای برگزاری نمایشگاه کتاب در بستر نوین فضای مجازی که این روزها توسط متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل شرایط کرونایی موجود در کشور و جامعه جهانی مطرح شده است، محل تامل و بررسی بیشتر است.

تامین نقدینگی ناشران با برگزاری نمایشگاه کتاب

به گفته مدیرعامل به‌نشر، هر ساله اردیبهشت‌ماه، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور و یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای فرهنگی جهان، میزبان خیل عظیم مشتاقان و علاقه‌مندان کتاب است و از محسنات این رویداد فرهنگی، فروش حجم بالایی از تولیدات ناشران است؛ به گونه‌ای که برخی از ناشران نقدینگی یکساله خود را در نمایشگاه تامین می‌کردند.

وی با بیان اینکه همه ساله حجم قابل توجهی از خریدهای شخصی، سازمانی و کتابخانه‌های عمومی و خصوصی سراسر کشور از طریق برگزاری نمایشگاه کتاب تهران صورت می‌گرفت و فعالیت‌های فرهنگی تخصصی مرتبط با کتاب در این مکان فرهنگی برپا می‌شد، تصریح کرد: ارتباطات تجاری و فرهنگی میان ناشران و نهادهای همکار در صنعت نشر، فرصت مغتنمی را برای ارتباط نزدیک مخاطبان بی‌شمار کتاب با پدیدآورندگان، هنرمندان و مولفان برای تولید آثار فراهم و زمینه ارتباط و همفکری با نخبگان و فعالان فرهنگی در نمایشگاه کتاب برقرار می‌شد و در نهایت فرصت ارزشمندی برای تبلیغ و برندسازی فعالیت‌های فرهنگی و... در بستر نمایشگاه به صورت حضوری صورت می‌گرفت.

سعیدی خاطرنشان کرد: انتقال چنین تجارب فرهنگی در کنار فروش آثار، نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به بزرگ‌ترین، تاثیرگذارترین و محوری‌ترین رویداد فرهنگی کشور تبدیل کرد، به همین دلیل طرح بحث جایگزین‌سازی این رویداد با نمایشگاه به شکل مجازی، بحث انحرافی است که امیدوارم مورد تجدید نظر قرار گیرد.

 فضای مجازی جایگزین نمایشگاه کتاب نمی‌شود

وی با اشاره به دیگر دلایل لزوم برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل حضوری، ارتباط ارکان عرصه‌های مختلف نشر با یکدیگر در فضای رودررو را بسیار موثر دانست و یادآور شد: نمایشگاه بهترین عرصه برای دورهمی مولفان، نویسندگان و تولیدکنندگان در حوزه آماده‌سازی کتاب به‌ویژه ویراستاران، تصویرگران، گرافیست‌ها، صفحه آراها، عوامل پخش، توزیع‌کنندگان، مخاطبان و مصرف‌کنندگان کتاب است که این نمایشگاه را به محفل فرهنگی جذاب و دوست‌داشتنی در سطح کشور تبدیل کرده است. با این مشخصات، این محفل قطعا در فضای مجازی روی نخواهد داد.

سعیدی تاکید کرد: به نظرم اصل پیش بینی برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی به عنوان یک رویداد فرهنگی در عرصه فضای مجازی اتفاق مبارکی است، اما اینکه این اتفاق را جایگزین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کنیم باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

بهارانه کتاب اتفاق مبارکی است/ لزوم تمدید طرح

مدیرعامل به‌نشر با اشاره به پیشنهادها و روش‌های جایگزین به منظور برگزاری نمایشگاه کتاب یادآور شد: این روزها خوشبختانه برخی از مناطق کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا وضعیت سفید پیدا کرده است. بنابراین برنامه‌ریزی و برگزاری باقوت نمایشگاه‌های استانی با همکاری و مشارکت جدی تشکل‌های صنفی نشر در استان‌ها در این مناطق می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی طرح‌های موجود همانند «بهارانه کتاب» را ـ که در این ایام آغاز شده است ـ طرحی کارآمد دانست و خواستار تمدید این طرح در بازه زمانی بیشتر و با شرایط ویژه‌ای شد که باعث رونق فعالیت کتاب‌فروشان در سراسر کشور شود.

سعیدی متذکر شد: اگر به هر دلیلی، امکان برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری فراهم نشود، یکی از پیشنهادها می‌تواند اختصاص بودجه این رویداد در قالب تسهیلاتی به ناشران باشد تا بخشی از آسیب‌هایی که به خاطر شرایط کرونایی برای آنان ایجاد شده، جبران شود.

ایجاد شبکه اختصاصی کتاب و کتابخوانی

وی بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که به نظرم بایستی در ایام خانه‌نشینی شهروندان در دستور کار متولیان، ناشران و کتابفروشان قرار گیرد، افزایش فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی در رسانه‌ها به ویژه صداوسیما است. کارهای خوبی برای معرفی و تبلیغ کتاب در صداوسیما آغاز شده است، اما واقعیت قضیه این است که سهم کتاب و کتابخوانی و ترویج و تبلیغ آن نسبت به سایر محصولات بسیار ناچیز است. شبکه‌های متعدد صداوسیما متناسب با مخاطبان اختصاصی خود می‌توانند یک برنامه ثابت با محوریت کتاب که جذابیت‌های لازم را نیز داشته باشد در برنامه‌های شبانه روزی خود پیش بینی کنند که قطعا هم منجر به افزایش مخاطب خواهد شد و هم کمک شایانی به صنعت نشر می‌کند.

مدیرعامل به‌نشر ادامه داد: ایجاد شبکه اختصاصی کتاب و کتابخوانی، ملزم کردن تهیه‌کنندگان و کارگردانان آثار و سریال‌های تلویزیونی به تبلیغ کتاب‌های خوب و... از جمله اقداماتی است که در تعامل و ارتباط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز ناشران با صداوسیما می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: قطعا با مشورت و ارتباط با نخبگان، فعالان و دلسوزان عرصه نشر پیشنهادهای مناسبی می‌توان برای تقویت صنعت نشر عملیاتی کرد که لازمه آن ارتباط‌گیری مناسب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این قشر است.

برگزاری نمایشگاه کتاب مطالبه جدی تمام ناشران است

سعیدی با اشاره به عدم برگزاری و یا احتمالات برگزاری نمایشگاه کتاب در مقطع زمانی دیگر خاطرنشان کرد: به نظر نباید در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه کتاب سریع تصمیم گرفت؛ قطعا شرایط کرونایی ایجاد شده در کشور با تمهیدات اندیشیده شده بهبود پیدا می‌کند و امیدواریم با رعایت مسائل بهداشتی، مشورت ناشران و تشکل‌های صنفی مرتبط با صنعت نشر زمان جایگزین مناسبی در تابستان و یا نیمه دوم سال برای برگزاری نمایشگاه پیش‌بینی کرد. این اتفاق مطالبه جدی ناشران و تمام دست اندرکاران عرصه نشر از متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول