اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

استفاده گسترده از علف کش دیکامبا و افزایش خطر ابتلا به سرطان

پژوهشگران موسسه های ملی سلامت دریافته اند که استفاده از علف کش دیکامبا می تواند خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان کبد و صفرا و نیز کم خونی حاد و مزمن و مشکلات دیگر را تشدید کند.

استفاده گسترده از علف کش دیکامبا و افزایش خطر ابتلا به سرطان

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: پژوهشگران موسسه های ملی سلامت دریافته اند که استفاده از علف کش دیکامبا می تواند خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان کبد و صفرا و نیز کم خونی حاد و مزمن و مشکلات دیگر را تشدید کند.
این یافته ها در حالی مطرح می شوند که طی سه سال گذشته استفاده از این علف کش زیانبار در میلیون ها هکتار از اراضی بخش عمده ای از غرب میانه و جنوب آمریکا افزایش سرسام آوری پیدا کرده و دلیل آن تایید سازمان حفاظت از محیط زیست  برای مصرف دیکامبا در مورد محصولات سویا و کتان مهندسی ژنتیک شده است.
این مطالعه که به صورت مطالعه همتایان در نشریه بین المللی  اپیدمولوژی منتشر شده، جامع ترین مطالعه اپیدمیولوژیک در مورد  ارتباط استفاده از دیکامبا با سرطان است که تا این تاریخ انجام شده است. این کار به دنبال حدود 50 هزار  استفاده کننده از این علف کش در آیوا و کارولینای شمالی طی بیشتر از دو دهه رخ می دهد که استفاده از این علف کش و ابتلا به سرطان را مستند می کنند.
ناتان دانلی یکی از دانشمندان مرکز تنوع زیستی می گوید: «این مطالعه جامع، هزینه های وحشتاک انسانی ناشی از تصمیم از سر بی احتیاطی سازمان حفاظت از محیط زیست در گسترش استفاده از دیکامبا را نشان می دهد. تاییدیه سازمان محیط زیست برای استفاده گسترده از این سم در سطح بخش عمده ای از کشور بدون اطمینان از ایمنی آن برای مردم و محیط زیست، یک مورد دیگر  از جمله اقدامات همیشگی این سازمان در دادن مجوز بدون ملاحظات لازم همیشگی به حشره و علف کش های خطرناک به شمار می رود.»

علاوه بر اینکه مطالعات انجام شده در مورد اثرات استفاده از دیکامبا روی انسان ها، ارتباط آن را با انواع مشخصی از سرطان نشان می دهد، مطالعات روی حیوانات نیز نشان داده اند که دیکامبا می تواند کارکرد کبد را به شکلی در حیوانات تغییر دهد که برای شروع و رشد سرطان کبد در آنها در ترکیب با دیگر عوامل خطرناک است. یکی دیگر از اثرات شناخته شده دیکامبا این است که موجب جهش های ژنتیک و استرس اکسیداتیو می شود که هر دو از عواملی شناخته می شوند که موجب بروز سرطان می شود.
در سال 2015 اداره بین المللی تحقیقات پیرامون سرطان وابسته به سازمان  بهداشت جهانی، گلیفسات را که یک علف کش بسیار پر کاربرد دیگر است، بر اساس معیارهای مشابه انسانی، حیوانی و مکانیکی در رده «مواد احتمالا خطرناک برای انسان ها» دسته بندی کرد.
دانلی که در مطالعه موسسات ملی سلامت مشارکت نداشته می گوید: «درست مانند گلیفسات به غلط به ما گفته شده بود که دیکامبا برای انسان ها کاملا بی خطر است و هیچ نگرانی در مورد آن وجود ندارد. با توجه به توانایی دیکامبا برای جا به جا شدن در شعاعی چندین کیلومتری در اطراف منطقه مورد استفاده، در بسیاری از مناطق کشور اکنون عده زیادی از مردم مرتبا مجبور به تنفس این آفت کش خطرناک هستند.»
با تصویب دیکامبا برای استفاده مفرط در مزارع کتان و سویای دستکاری ژنتیکی شده، سازمان حفاظت از محیط زیست نتیجه گیری می کند که این علف کش «احتمالا برای انسان ها خطرناک نیست.» با توجه به این برداشت بوده که این سازمان استفاده گسترده از دیکامبا را در سال 2016 و بدون تجزیه و تحلیل خطرات سرطان زایی که این آفت کش باعث می شود، به تصویب رسانده است.

بعلاوه در سال 2018 سازمان حفاظت از محیط زیست استفاده گسترده ار دیکامبا را با وجود گزارش های مستند شده ای تایید کرد که نشان می دادند این آفت کش در سال های 2016 و 2017 بر مساحت تقریبی 5 میلیون هکتار از محصولات کشاورزی، درختان و باغ های خانگی آسیب وارد آورده است.
انتظار می رود که سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان سال جاری بار دیگر دیکامبا را مورد تایید دوباره قرار دهد.
«ائتلاف ملی مزارع خانوادگی»، «شبکه اقدام آفت کش ها»، «سرطان برای ایمنی غذایی و سرطان برای تنوع زیستی» تصویب مجدد استفاده از دیکامبا را در محصولات دستکاری ژنتیکی شده به چالش کشیده اند. تصمیمی که انتظار می رود به زودی اتخاذ شود. این سازمان ها خواستار آن شده اند که دادگاه ها استفاده دوباره از دیکامبا را رد کنند و با این کار در سال جاری مانع از به کار رفتن میلیون ها کیلو از این ماده در سراسر کشور گردند.
نویسنده: مرکز تنوع زیستی (Center For Biological Diversity)
منبع: https://b2n.ir/475602

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول