اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

جای خالی صنایع تبدیلی برای توت‌فرنگی گلستان

اگر چه گلستان یکی از استان‎های برتر در تولید توت‌فرنگی محسوب می‎شود اما هنوز صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول در استان فراهم نیست.

جای خالی صنایع تبدیلی برای توت‌فرنگی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شرایط مساعد جوی و وجود اراضی حاصلخیز در گلستان زمینه کشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی را در این استان فراهم کرده است.یکی از محصولات خوش رنگ و طعم که اتفاقأ این روزها وارد بازار شده توت فرنگی است.

 اگر چه توت فرنگی به تنهایی بازار مصرف خوبی دارد اما این میوه بهاری قابلیت‎های فراوانی در فرآوری محصولات متنوع همچون مربا، شربت و مارمالاد نیز دارد با این وجود بستر لازم برای صنایع تبدیلی توت‌فرنگی در گلستان که یکی از استان‎های برتر در تولید این میوه محسوب می‎شود فراهم نیست در صورت وجود صنایع تبدیلی مرتبط با این میوه علاوه بر صادرات این محصول هم به صورت تازه و هم به صورت محصولات فرآوری شده، شاهد سودآوری و ایجاد اشتغال در استان خواهیم بود.

*عدم تمایل سرمایه‎گذاران برای ورود به صنایع تبدیلی مرتبط با توت فرنگی

مدیر سابق صنایع جهاد کشاورزی گلستان در خصوص نبود صنایع تبدیلی مرتبط با توت‌فرنگی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: توت‌فرنگی محصولی است که عمدتأ به صورت تازه‌خوری انحام می‎شود و تقریبأ جزو کالاهای لوکس گران قیمت است طی این سال‎ها به دلیل عدم صرفه اقتصادی متقاضی و سرمایه‌گذاری برای ورود به بحث صنایع تبدیلی توت‌فرنگی نداشتیم.

عید محمد فاروقی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‎های زیادی برای ورود سرمایه‌گذار به صنایع تبدیلی توت‌فرنگی در استان انجام شده است، افزود: دو نفر برای این بحث درخواست دادند اما بعد از مدتی منصرف شدند.

وی گفت: اکثر خانم‎ها در رامیان و خان‌ببین فرآوری توت‌فرنگی و تولید محصولاتی نظیر شربت، مربا و مارمالاد را به صورت خانگی انجام می‎دهند همچنین جشنواره توت فرنگی که هر ساله در استان برگزار می‎شود در خصوص اطلاع‎رسانی از فرآوری توت فرنگی است با این وجود برای ایجاد صنایع تبدیلی توت‌فرنگی نیاز به حضور سرمایه‌گذاران و از سویی حمایت مسوولان داریم.

کارشناس کشاورزی استان خاطرنشان کرد: مسوولان باید انگیزه‎ها و مشوق‎های لازم را برای سرمایه‌گذاران لحاظ کنند به عنوان مثال می‎توانند تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهند با این وجود لازم است برای توسعه صنایع تبدیلی یک تغییر ساختار وزارتی انجام شود.

*بی‌توجهی مسوولان به صنایع تبدیلی/ قوی نبودن ساختار صنایع تبدیلی در کشور

فاروقی با بیان اینکه ساختار صنایع تبدیلی چندان ساختار قوی نیست و در سطح استان‌ها توجه چندانی به صنایع تبدیلی نمی‎شود افزود: به موازات صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی وزارت صمت هم مشابه صنایع تبدیلی مجوزاتی را به متقاضیان ارائه می‎دهد در واقع تنوع دستگاه‌ها می‎تواند تأثیرگذار باشد بنابراین نیاز است در این باره با توجه به دستورالعمل مصوب هئیت دولت تفکیک وظایف را قائل شده و دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت حداقل در شرایط فعلی دستورالعمل را رعایت کنند تا مسوول واقعی هم برای مردم و هم برای سرمایه‌گذار مشخص شود.

وی بیان کرد: صنایع تبدیلی برای بسیاری از مسوولان هنوز جدی نگرفته شده است و تمام توجه وزارتخانه معطوف به زراعت باغ و دام است بی‎توجهی به صنایع تبدیلی یک ضعف محسوب می‎شود چرا که با استقرار این صنایع در استان کشاورزی‌خیزی همچون گلستان شاهد درآمد، سودآوری و ایجاد اشتغال خواهیم بود.

* تولید توت فرنگی دانش‌بنیان در گلستان

اگر چه در حال حاضر شرایط برای استقرار صنایع تبدیلی در گلستان فراهم نیست اما می‎توان تولید این محصول را با استفاده از شیوه‎های جدید و دانش‌بنیان اقتصادی‎تر کرد.

در همین رابطه امسال اولین شیوه کشت به طریق دانش‌بنیانی در یک مزرعه ۳۰هکتاری در شرق استان انجام شد.

به گفته  تولید کننده این مزرعه پیش‌بینی تولید به روش دانش‌بنیان ۳۰ تن در هکتار یعنی سه برابر میانگین استانی است.

مجتبی مقدم افزود:  زمان مبارزه و استفاده به موقع سموم در این روش بسیار حائز اهمیت است تا کمترین خطرات را برای انسان و محیط زیست به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد:توت فرنگی فرآورده‎های زیادی دارد به عنوان مثال تولید «مارمالاد» در ایران کم است به دلیل استفاده اندک شکر در این محصول می‎توان استفاده‎های زیادی از آن کرد.

امسال از یک هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی توت‌فرنگی گلستان پیش‌بینی می‎شود ۱۰هزار تن محصول برداشت شود این مقدار محصول علاوه بر تأمین نیاز استان به استان‌های دیگر در سایر نقاط کشور نیز صادر می‎شود بدون تردید با فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با این میوه بهاری شاهد ارزش افزوده بیشتری در استان خواهیم بود.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول