اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

عملکرد مجلس یازدهم در انتخابات 1400 موثر است/ نماینده مجلسی که مشاور وزیر باشد نمی‌تواند مطالبه‌گر باشد

منتخب مردم بابل در مجلس با انتقاد از نمایندگان وکیل الدوله که مطالبات مردم را دنبال نمی‌کنند گفت: اگر مجلس یازدهم چند گام برای رفع مشکلات بردارد و کارآمدی خودش را نشان دهد نگاه مردم تغییر کرده و شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات خرداد 1400 خواهیم بود.

عملکرد مجلس یازدهم در انتخابات 1400 موثر است/ نماینده مجلسی که مشاور وزیر باشد نمی‌تواند مطالبه‌گر باشد

خبرگزاری فارس ـ وحید ونایی:‌ در جامعه اسلامی فرهنگیان ایران دبیرکل است و 48 ساله؛ سابقه حضور در دوره هشتم مجلس را هم در کارنامه فعالیت‌هایش داراست. 

علاوه بر این عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فدراسیون کشتی و همچنین رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه پیام نور کشور است. 

علی کریمی فیروزجایی در حال حاضر منتخب مردم بابل در مجلس یازدهم است.

او می‌گوید در حال حاضر حدود 100 منتخب مجلس یازدهم اعلام کرده‌اند که در فراکسیون فرهنگیان عضو خواهند شد ولی پیش‌بینی می‌کنم این تعداد به 150 نفر برسد. این در حالی است که حتی جرقه تشکیل فراکسیون اقتصاد مقاومتی در روزهای اخیر بین منتخبین مردم در مجلس یازدهم هم زده شده است. 

منتخب مردم بابل در مجلس یازدهم با بیان اینکه مجلس آتی در امر شفافیت در آراء باید خط‌شکن باشد می‌افزاید موکلین مردم باید بدانند که برای مثال نماینده مجلس چه مواضعی دارد. ضمن اینکه طبق قانون لیست اموال و دارایی نماینده مجلس باید اعلام شود اما اینکه این لیست در دستان قوه قضائیه محرمانه باقی بماند فایده ندارد. 

وی اظهار می‌دارد باید تلاش کنیم با ایجاد فضای شفاف اطلاعات به ویژه در مورد بنگاه‌های اقتصادی اطلاعات مردم را بالا ببریم به همین دلیل نقش مجلس یازدهم بسیار ویژه است همچنین باید مانع از اقدامات سلیقه‌‌ای مدیران شویم. 

کریمی فیروزجایی با اشاره به دست بردن برخی نمایندگان در مصوبات مجلس می‌گوید باید با مسببان این اقدام برخورد شود ولی باید سازوکاری در مجلس پیش گرفته شود که هیأت رئیسه بتواند قوی‌تر نظارت کرده و کمیسیون‌ها در این زمینه همراهی لازم داشته باشند تا مانع از تکرار چنین قضیه‌ای شویم.

وی می‌افزاید در انتخاب هیات رئیسه مجلس باید اتحاد و انسجام را حفظ کرد؛ پاشنه آشیل مجلس پیش رو اختلاف و دو دستگی بین نیروهای انقلاب است و امیدوار است اتحاد و انسجام میان آن‌ها عملیاتی شود. 

منتخب مردم بابل در مجلس یازدهم اظهار می‌دارد که اگر مجلس یازدهم چند گام برای رفع مشکلات بردارد و کارآمدی خود را نشان دهد نگاه مردم تغییر کرده و کشور شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات خرداد 1400 خواهد بود؛ ضمن اینکه اعتماد مردم به جریان انقلابی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

فارس:‌ با توجه به سبقه تشکلی شما در جامعه اسلامی فرهنگیان، وضعیت فراکسیون فرهنگیان در مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا رایزنی و مشورت خاصی برای تاسیس این فراکسیون صورت گرفته و آیا بنا دارید این فراکسیون متفاوت‌تر و منسجم‌تر از مجالس قبلی باشد؟

کریمی فیروزجایی: بنا داریم در مجلس یازدهم فراکسیون فرهنگیان را که در حال حاضر حدود 100 منتخب مردم اعلام آمادگی کردند تا در آن حضور داشته باشند را تشکیل دهیم. این در حالی است که در این فراکسیون معلمان، علاقمندان به آموزش و پرورش و مسائل فرهنگیان حضور دارند.

** احتمال عضویت 150 نماینده در فراکسیون فرهنگیان

در دوره‌های قبلی مجلس، این فراکسیون بیش از 100 عضو داشته است و به احتمال زیاد بین 100 تا 150 نفر از نمایندگان مردم در مجلس یازدهم عضو این فراکسیون خواهند شد و عملا بعد از فراکسیون سیاسی که مربوط به اکثریت نمایندگان مجلس هستند شلوغ‌ترین فراکسیون مربوط به فراکسیون فرهنگیان است.

 

جلسات مقدماتی برای برپایی فراکسیون فرهنگیان برگزار شده که اکثر آنها  به صورت غیرحضوری بوده است. ضمن اینکه باید سازوکار حضور معلمان منتخب مردم در مجلس یازدهم مشخص بوده و بتوانند ضمن تشویق برای حضور در این فراکسیون، قوی و زبده بودن را نشان دهد.

فارس: حقوق‌های نجومی در طول سال‌های اخیر مورد انتقاد جدی مردم و افکار عمومی بوده و متاسفانه اقدام قاطعی برای مبارزه با آن صورت نگرفته است و حتی رئیس دیوان محاسبات کل کشور هم از احتمال تکرار آن در سال جاری خبر داد؛ نظرتان درباره این پدیده شوم که مورد انتقاد شدید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت چیست؟ در زمینه اقتصاد مقاومتی هم توفیق خاصی بدست نیاوردیم؟ چرایی عدم حصول اهداف آن را هم تشریح کنید.

کریمی‌فیروزجایی: توجه به معیشت مردم یکی از اصلی‌ترین ضرورت‌های مجلس یازدهم است. که قطعا دغدغه همه منتخبین آن است که بتوانیم دروازه‌های اقتصادی را باز کرده و اقداماتی را انجام دهیم؛ باید فشارهایی که در سال‌های اخیر به مردم وارد شده را کمتر کنیم هر چند در سال  جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا فشار اقتصادی مضاعف شده است.

**مجلس دهم و دولت فعلی نگاه به فرصت‌های داخلی نداشته

باید تلاش کرده و به دولت کمک کنیم تا همگان بتوانیم رونق در فضای کسب و کار ایجاد کنیم. رونق تولید و جهش تولید در صنعت، تجارت، بازرگانی، کشاورزی، و خدمات از اولویت ویژه‌ای برخوردار است؛ ‌این ظرفیت در کشورمان وجود دارد فقط اشکال آن است که مجلس دهم و دولت فعلی نگاه به فرصت‌های داخلی نداشته است و عمدتا چندین سال فرصت و زمان کشور معطل برجام شد که هیچ دستاوردی هم نداشت و عملا در موضوعات اقتصادی هم اقدام خاصی صورت نگرفت و دستاورد بسیار ناچیز بود؛‌ علیرغم تاکید مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر که باید به اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و در سال جاری به جهش تولید توجه کرده و تاکید به لزوم اجرای این برنامه‌ها را داشتند، اما عزم و اراده لازم برای اجرای این موضوع وجود نداشت. این در حالی است که چنین عزم و اراده‌ای در منتخبین مجلس یازدهم وجود دارد.

** احتمال تشکیل فراکسیون اقتصاد مقاومتی در مجلس آتی

جرقه تشکیل فراکسیون اقتصاد مقاومتی در روزهای اخیر بین منتخبین مردم در مجلس یازدهم زده شده است که ما با اتکای به فرصت‌هایی که درون کشور داریم و با اتکای به نیروی جوان متعهد و متخصص بتوانیم مشکل اقتصادی کشور را حل کنیم؛‌ اگر بخواهیم الگوی را معرفی کنم می‌توانم به تلاش همگانی بخش‌های مختلف کشور در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اشاره کنم؛ در این دوران همه بخش های مختلف کشور دست به دست هم دادند و با این ویروس مبارزه کردند این  در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشرو و موفق در امر مقابله و مبارزه با ویروس کرونا در جهان محسوب می‌شود. که دلیل اصلی این دستاورد اتکا به ظرفیت‌های درونی کشور است. 

**فعالیت‌های جهادی و بسیجیان به اقدامات مقابله‌ای ایران در کرونا رونق داد

بخش‌های مختلف کشور در امر مقابله و مبارزه با کرونا نشان دادند که نگاهی به خارج کشور نداشتند و منتظر نماندند که خارجی‌ها و کمک‌های آنها به دستشان برسد تا بتوانند با کرونا مبارزه کنند. ضمن اینکه فعالیت‌های جهادی و بسیجیان که مردم راه اندازی کردند توانست رونق ویژه‌ای به اقدامات مقابله‌ای ایران برای مبارزه با کرونا بدهد؛ با تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده اقداماتی بی‌بدیل در کشور انجام شد.

نقش جامعه سلامت اعم از پزشکان و پرستاران و شهدای سلامت که جان خود را تقدیم راه مبارزه با ویروس کرونا کردند هم بی‌بدیل بود. این در حالی است که بعد از دفاع مقدس ما چنین صحنه‌هایی در کشورمان ندیده بودیم که عده‌ای ایثارگرانه از جانشان بگذرند تا جان هموطنانمان دیگر مصون بماند.

**الگوی دفاع مقدس و مبارزه با کرونا در اقتصاد استفاده شود

باید از الگوی دفاع مقدس و مبارزه با ویروس کرونا که به عنوان دو برهه از تاریخ درخشان کشورمان هستند در اقتصادمان الگو بگیریم؛ ظرفیت‌های خوبی در اقتصاد کشورمان وجود دارد و علاوه بر فرصت‌هایی که در نفت، گاز و پتروشیمی، که بخشی از تولیدات داخلی‌مان است، باید در زمینه کشاورزی و حوزه‌ فناوری اطلاعات و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات اساسی انجام دهیم تا قدرت رقابت با رقبای خارجی‌ ایجاد شود. 

 

باید سمت و سوی کشور را به سمت فرصت‌های داخلی بیاوریم و قطعا مبارزه با فساد در دستگاه‌های اداری و اجرایی و همچنین شفافیت که باید از خود مجلس یازدهم شروع شود که می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند. 

فارس: شفافیت حداکثری مدیران و مسئولان یکی از مطالبات مردم از بهارستان نشینان است؛ مجلس چقدر توانسته در راه تحقق این مطالبه موفق باشد؟ این در حالی است که گام‌های برای شفافیت آرا در پارلمان برداشته شد ولی در نهایت نتیجه لازم را نداشت؛ بحث شفافیت اموال و دارایی نمایندگان هم محرمانه شد و در اختیار رئیس قوه قضائیه قرار گرفت؛ آیا افکار عمومی می‌تواند امیدوار به اتاق شیشه‌ای باشد؟

کریمی فیروزجایی: مجلس یازدهم در امر شفافیت در آراء باید خط شکن باشد. چرا که موکلین مردم باید بدانند که برای مثال نماینده مجلس در حوزه برجام یا مسائل مختلف سیاسی و بین‌المللی چه مواضعی دارد. چرا که او 4 سال نماینده مردم در مجلس است. ضمن اینکه مردم در طول این مدت باید در مورد نمایندگان قضاوت کنند که آیا این فرد شایستگی ادامه کار را دارد یا نه؟ 

** معنای شفافیت محرمانه بودن لیست اموال نیست

معتقدم که قاطبه مجلس دهم که نتوانستند اعتماد مردم را برای مجلس یازدهم جلب کنند به دلیل ابهام آنها در مورد عملکردشان بود و بر همین اساس وقتی در معرض رای مردم قرار گرفتند و با سؤالات و ابهامات متعدد مردم مواجه شدند امکان حضور در مجلس یازدهم را پیدا نکرد.

اگر شفافیت در آرا و عملکرد و اقتصادی در نمایندگان وجود داشته باشد بسیاری از ابهامات رفع خواهد شد؛ وقتی قانون گفته است که نماینده مجلس در ابتدای خدمتش مانند دیگر مقامات کشور دارایی خود را به قوه قضائیه اعلام کند باید این موضوع از سوی همه نمایندگان اجرایی شود در صورتی که ما شاهد آن هستیم که همه نمایندگان مجلس دهم این کار را نکردند و وقتی هم لیست اموال و دارایی نماینده به صورت محرمانه نزد قوه قضائیه باقی ماند فایده‌ای ندارد در صورتی که معتقدم اگر مجلس یازدهم بنا دارد برای فساد ستیزی حرکت کند باید از خودش شروع کند.

**وقتی نماینده مجلسی مشاور وزیر باشد نمی‌تواند حرف مردم را بزند

وقتی ما ادعا داریم که اقتصاد کشور را می‌خواهیم کارآمد کنیم باید ابتدا به سمت کارآمدی مجلس حرکت کنیم؛ مجلس در حال حاضر از تراز اولی افول کرده در حالی که بنیانگذار انقلاب اسلامی به صراحت فرمودند مجلس در راس حکومت است اما به دلایلی مجلس تنزل کرده اما باید مجلس یازدهم سازوکاری در پیش گیرد که ظرف 6 ماه و دوره‌ای کوتاه مدت آفت‌هایی که مربوط به مجلس بود رفع کند که عمده این آفت‌ها در تعاملات نمایندگان با دستگاه‌های اجرایی و تعاملات نماینده با برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها داشت، بازمی‌گردد.

این در حالی است که ما شاهد آن بودیم که برخی نمایندگان مستقیم حقوق بگیر وزارتخانه‌ها بوده و یا مشاور وزیر بودند. این در حالی است که وقتی نماینده مجلسی مشاور وزیر باشد به هیچ وجه نمی‌تواند حرف مردم را زده و مطالبات آنها را پیگیری کند لذا باید این موضوع در مجلس یازدهم اصلاح شود. 

مجلس یازدهم باید در 6 ماه اول فعالیت خود سریعا آئین‌نامه داخلی خود را اصلاح کند این در حالی است که فرصت بی‌بدیلی در مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل حضور کارشناسان مجرب وجود دارد؛ ضمن اینکه ظرفیت و قابلیت‌ مرکز پژوهش‌های مجلس با وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برابری می‌کند. این در حالی است که فقط یک عضو هیأت علمی در مرکز پژوهش‌ها وجود دارد.

**گزارش‌های آنلاین دیوان محاسبات درباره دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد

وقتی جایگاه لازم برای مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد اهمیت به گزارشات این مرکز وجود ندارد نمایندگان هم به آن بی‌توجهی می‌کنند. در حالی که ما شاهد آن بودیم که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشات‌ متعددی در مورد فساد ارز 4200 تومانی، قاچاق کالا و ارز، نحوه حمایت از مردم از طریق یارانه و کوپن، منتشر کرده بود. 

ما شاهد آن هستیم که برخی اشکالات به دیوان محاسبات وارد است که چرا گزارش این دیوان از تفریغ بودجه 97 در فروردین 99 قرائت می‌شود و به نظر می‌رسد گزارشات آنلاین و به روز در دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد.

‌شمشیر دیوان محاسبات باید بر سر دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد چرا که این اقدام تا حد زیادی نقش سوپاپ اطمینان برای مجلس ایفا می‌کند؛ من معتقدم هم سنگ دیوان محاسبات کل کشور باید مرکز پژوهش‌هایی برای مجلس تعریف کرده و نقش و جایگاه آن را ارتقا دهیم که این ارتقا باید در سطحی باشد که مشورت علمی این مرکز بتواند شرایطی را برای نمایندگان مجلس فراهم آورد که آن وکیل قابلیت اتخاذ تصمیمات مهم برای کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته و آگاهی لازم را در حوزه‌های مختلف داشته باشد. 

** مجلس در تراز و در راس نیست چون حاشیه‌ساز است

ما نیازمند آن هستیم که ساختار اصلی اصلاح شده و تبدیل به رویکرد شود. تا نمایندگان مجلس یازدهم بتوانند از این تغییرات بیشترین استفاده را کنند. و عملا با این کار کارآمدی لازم به مجلس بازگردانده شده که با این کار مجلس عملا در مقابل دولت منفعل نخواهد بود.

 

ما در موضوع بنزین مشاهده کردیم که مجلس حذف شد هر چند که جلسه سران قوا مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری بوده اما رئیس مجلسی که در جلسه سران سه قوه نشسته است باید در تراز اول نظام حرکت کند تا بتواند از حق و حقوق مجلس دفاع کند. البته در موضوع برجام هم وضعیت چنین است. این در حالی است که ما شاهد آن هستیم که مجلس در خیلی موضوعات در حاشیه است؛ ‌در موضوع کرونا وقتی همه بخش‌های کشور بسیج شده‌اند مجلس در جایگاه اصلی خود حضور نداشت و تعطیل بود. به نظر می‌رسید که آنها راحت‌ترین کار ممکن که همان تعطیلی مجلس باشد انتخاب کردند که به هیچ وجه قابل قبول نیست. 

**اقدامات جهادی مجلس یازدهمی در مبارزه با کرونا

قبل از برگزاری انتخابات اسفند ماه هم شاهد آن بودیم که مجلس تعطیل شد همچنین ما شاهد آن هستیم که زودتر از موعد قرار است مجلس دهم تعطیل شود در حالیکه نمایندگان تا 7 خرداد وکیل مردم هستند. ولی وقتی منتخبان مردم در مجلس یازدهم دیدند که نمایندگان مجلس دهم کار را رها کرده و مجلس را تعطیل کردند به سمت راه‌اندازی پویش‌های مختلف در سراسر کشور رفتیم و عملا با این کار سعی کردیم در حد بضاعت خود به مردم از نظر روحی و روانی کمک کنیم. چرا که وقتی ملت بزرگ ایران مشاهده کنند مدیران و مسئولان کنار دستشان هستند روحیه گرفته و بیشتر پای کار می‌آیند. همچنین منتخبان مردم در مجلس یازدهم در حد مقدورات خود توانستن کمک‌های مالی جمع‌آوری کرده و برای مبارزه و مقابله با کرونا اقدامات مناسبی انجام دادیم.

فارس: شفافیت اقتصادی و اتاق شیشه‌ای یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود زیرا مانع از رانت شده و از فساد جلوگیری می‌کند؛ چرا نمی‌توانیم از مخفی کاری‌ها فاصله بگیریم؟

کریمی‌فیروزجایی: لازمه اقتصاد پویا، شفافیت اقتصادی و اتاق شیشه‌ای است در حالی که اگر اقتصاد کشورمان غیر از این باشد دچار اقتصاد رانتی شده و فساد شکل می‌گیرد. چرا که در آن صورت اطلاع نخواهیم داشت چه کسی پشت سیستم‌های اقتصادی قرار دارد و اطلاعات او از ما بیشتر است. در حالی که نمایندگان مجلس در مقام تصمیم‌گیری قرار دارند؛‌ باید اتاق شیشه‌ای در بانک‌ها، نظام گمرک، نظام مالیات و نظامات بیمه تعبیه کنیم و اطلاعات دقیق اقتصادی هم به مردم بدهیم که بر همین اساس فضای رقابتی صحیحی شکل خواهد گرفت.

** باید بنگاه‌های اقتصادی را شفاف کنیم

باید تلاش کنیم با ایجاد فضای شفاف اطلاعات به ویژه در مورد بنگاه‌های اقتصادی اطلاعات مردم را بالا ببریم. ضمن اینکه بخشی از خلا‌های قانونی باید در مجلس رفع شود این در حالی است که مردم در مورد برخی بنگاه‌های اقتصادی نظیر شهرداری ابهامات زیادی دارند. همچنین باید با این اقدام مانع از سلیقه‌های متعدد مدیران در این زمینه شویم. 

مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی می‌توانند با تدوین دستورالعمل و بخش‌نامه‌های لازم شفافیت لازم را به دست آورند که البته نتیجه این کار زمینه تقویت بخش خصوصی در اقتصاد کشور خواهد بود. این در حالی است که هم اکنون بخش خصوصی چون توان رقابت را ندارد عده‌ای که بر اساس رانت بنای اجرای برخی اقدامات را دارند ظهور و بروز کرده و فرصت‌های لازم در بخش‌های سالم اقتصادی کشور گرفته می‌شود و بخش خصوصی با انگیزه امکان فعالیت پیدا نکرده و به همین دلیل سرمایه خود را به بانک برده و سود آن را می‌گیرند و یا اینکه پول خود را به بورس می‌برند. 

فارس: در طول سال‌های گذشته و به‌ویژه دولت پیشین تلاش‌هایی برای اصلاح نظام بیمه، نظام گمرک و نظام بانکداری صورت گرفت که شاید به دلیل مافیا و عدم روشن بودن موضوعات موفقیت لازم بدست نیامد اما کارشناسان اصلاح این امور را لازمه رشد و توسعه کشور می‌دانند؛ چه کنیم تا بتوانیم اصلاحات لازم در این بخش عملیاتی شود و بتوانیم ایراد را رفع کرده و جهش تولید به معنای واقعی شکل بگیرد؟

کریمی‌فیروزجایی : بخشی از اصلاح مقررات این موضوع در مجالس گذشته (8-9 و 10) انجام شده اما چون انگیزه لازم وجود نداشته است عملا ظهور و بروزی در این باره شاهد نیستیم اما اگر اصلاحات لازم در برخی از این نظامات باقی مانده باید در مجلس یازدهم سریعا انجام شود‌؛‌مجلس یازدهم قبل از آنکه نیازمند تصویب قوانین جدید باشد نیازمند تنقیح قوانین و مقررات دارد هر چند که بخشی از این کار انجام شده اما کافی نبوده است. 

** به سمت بهبود واقعی فضای کسب و کار برویم 

از بین 10 هزار قانونی که در کشور وجود دارد بخش زیادی از قوانین با یکدیگر همپوشانی داشته و یا ضد و نقیض یکدیگر است که باید مجلس یازدهم این موضوع را سبک و سنگین کرده و بتواند در زمینه تنقیح قوانین و همچنین شناسایی قوانین مشابه و معارف معضلات و مشکلات را رفع کند. هر چند که اگر در این زمینه نیازمند قوانین در مجلس یازدهم باشیم سریعا این کار را انجام خواهیم داد لذا می‌کوشیم که شرایط تسهیل سرمایه‌گذاری جدید را تسهیل کرده و در این زمینه دریغ نخواهیم کرد و می‌کوشیم دغدغه‌های در این زمینه را رفع کرده و در این باره دریغ نخواهیم کرد. 

مجلس یازدهم باید در زمینه بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی که در شرایط فعلی به دلایل مختلف کساد است را تقویت خواهد کرد.

فارس: یکی از موانع اصلی کشور تعارض منافع در قوانین و بین مدیران و مسئولان است؛ جامعه فعلی چقدر نیازمند این موضوع است؟

کریمی‌فیروزجایی: ما در حال حاضر قانون تعارض منافع را داریم ولی به نظر می‌رسد باید اصلاحات لازم در مورد این قانون اعمال شود. ولی اینکه ببینیم چقدر انگیزه لازم بین مجلس، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و بقیه سیستم‌های نظارتی وجود داشته و بتوانند نظارت بر ارکان دولت را به صورت قاطع اعمال کنند،‌مهم است.

قاطعیت دولت برای اجرای قانون تعارض منافع بسیار مهم است وگرنه اصل این موضوع در زمره ملزومات و گام‌هایی است که اگر اقتصاد کشور به شکوفایی برسد بخشی از بایسته‌ها و زمینه‌های اصلی به حساب می‌آید. 

فارس: اخیرا برخی نمایندگان مجلس دهم از اینکه برخی افراد در ادبیات مصوبات مجلس دست می‌برند گلایه داشتند که این موضوع در دوره‌های پیشین مسبوق به سابقه نبوده است؛ چرا برخی افراد حاضرند مصوبه‌ای که به تصویب مجلس رسیده را بر اساس منفع طلبی فرد و جریانی منحرف کنند؟‌

کریمی‌فیروزجایی: ما در مجلس هشتم دست بردن در مصوبات مجلس را نداشتیم. ولی اگر کسی در این قضیه در مجلس دهم سو استفاده کرده است باید سریعا بررسی و رفع شود چرا که عنوان شده آن چیزی که مصوب نمایندگان مجلس بوده با مصوبه مکتوب و نهایی متفاوت است.

** برخورد قاطع با متخلفین دستبرد در مصوبات مجلس عبرت آموز باشد

اگر کسی در مصوبات مجلس دست برده است تخلف انجام داده و باید با مسببان آن برخورد شود و ضمن اینکه باید سازوکاری در مجلس در پیش گرفته شود که هیأت رئیسه بتواند قوی‌تر نظارت کرده و کمیسیون‌ها در این زمینه همراهی لازم داشته باشند تا مانع از تکرار چنین قضیه‌ای شویم.

فارس: اخیرا گزارش دیوان محاسبات در مجلس درباره گزارش تفریغ بودجه 97 قرائت شد که ضمن انحراف 67 درصدی در اجرای بودجه مشخص شد که مقادیر زیادی ارز 4200 تومانی به نام واردات کالای اساسی توزیع شده که نه جنس آن وارد شده و نه ارز تسویه شده است؛ چرا فساد در این مصوبه دولت و مجلس ایجاد شده است؟

کریمی‌فیروزجایی: از میزان فساد و رانت‌های موجود در اعطای ارزهای 4200 تومانی تاکنون چیزی به صورت رسمی منتشر نشده که ما بتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم اما فقط بخش‌هایی از این گزارش اولیه در رسانه‌ها منتشر شده است، اما همین گزارش اولیه حکایت از انحراف اولیه این ارزها دارد و به نظر می‌رسد که ارزها در جایی که باید مصرف می‌شده صورت نگرفته ولی قطعا این موضوع را در مجلس یازدهم و به ویژه کمیسیون اقتصادی و برنامه بودجه رسیدگی خواهد کرد.

 

مجلس آتی باید در مورد تخلفات صورت گرفته در اعطای ارزهای 4200 تومانی و ورود سریع و قاطع کند و در همین زمینه تلاش می‌کنیم اطلاعات لازم را به مردم بدهیم.

فارس: بعد از شیوع ویروس کرونا آموزش به‌ویژه در مدارس به صورت مجازی شد که وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این اقدام شبکه شاد را عملیاتی کرد که منجر به تذکرات نمایندگان و نائب رئیس مجلس شد؛ شما به عنوان یکی از تشکل‌های فرهنگی در کشور چه ایرادی به این موضوع دارید؟

کریمی‌فیروزجایی: در شرایطی که کرونا توانست مشکلات زیادی را برای کشورمان به وجود آورد یکی از الزامات استفاده از شبکه شاد داشتن تلفن همراه هوشمند بود که بر این اساس خانواده‌ها با وجود ضعف معیشت ناچار به خرید تلفن‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت شدند. 

** نرم افزار شاد منجر به ارتقا نظام تعلیم و تربیت شد

استفاده از نرم افزار شبکه شاد و فضای مجازی برای استفاده دانش‌آموزان در زمان شیوع کرونا گامی رو به جلو محسوب می‌شود و آموزش پرورش قول رفع مشکلات این شبکه را داده و شاید به همین دلیل است این وزارتخانه از متخصصان دانشگاه شریف خواسته تا برای سطح کیفی این شبکه به کمک آموزش و پرورش بیایند؛ اشکالات مربوط به نرم افزار شاد وجود دارد و باید آموزش پرورش سریعا این موضوع را حل و فصل کند اما در مجموع آموزش مجازی در زمان شیوع کرونا فرصتی برای کشور محسوب می‌شود که باید آن را توسعه دهیم و بر همین اساس باید دسترسی خانواده‌ها به این نرم افزار افزایش یابد. اما با این حال منکر مشکلات حاشیه‌ای آن نیستم؛ اصل استفاده از نرم افزار شاد برای استفاده دانش‌آموزان را رو به جلو می‌دانم که می‌تواند منجر به ارتقا نظام تعلیم و تربیت کشور شود.

فارس: عدم تعیین تکلیف استخدام معلمان حق التدریس موجب گلایه فعالان این حوزه شده است؛ مجلس بارها در این باره تلاش کرد تا تکلیف مشخص شود ولی برخی ایرادات شورای نگهبان منجر به عدم تایید نظر مجلس شد که البته اخیرا شورای نگهبان با این مصوبه موافقت کرده است؛ چرا این وزارتخانه از این ظرفیت استفاده نمی‌کند؟

کریمی‌فیروزجایی: در مورد تعیین تکلیف استخدام نیروهای حق التدریسی و پیش دبستانی این موضوع در مجلس یازدهم پیگیری خواهد شد. اما در مجموع سیاست کلان کشور بر تقویت دانشگاه فرهنگیان و جذب نیرو از طریق این دانشگاه است؛ به دنبال تقویت این موضوع در مجلس یازدهم هستیم و اخیرا هم به این دلیل دیداری با رئیس دانشگاه فرهنگیان داشتم و از نزدیک با اقدامات خوب این دانشگاه علیرغم مشکلات بودجه‌ای که دارند آشنا شدم.

**نباید حق و حقوق نیروهای حق التدریسی را منکر شد

سیاست ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات حمایت از دانشگاه فرهنگیان وجذب نیرو از آنجاست؛ ‌هیچ کسی منکر حق و حقوق نیروهای حق التدریسی نیست چرا که آنها سالیان سال جوانی خود را در آموزش پرورش گذاشته و تجارب خوبی دارند لذا باید جذب این وزارتخانه شوند. به شرطی که این جذب استخدام در صورتی باشد که این افراد قابلیت اداره کشور را داشته باشند. ولی حتی‌الامکان باید جذب حق التدریسان را باید متوقف کنیم زیرا می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به زیرساخت‌های نظام تعلیم و تربیت کشور بزند.

معلم باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شود چرا که باید در آنجا مهارت‌ها و فنون معلمی را فرا گرفته و سپس به کلاس درس بیاید.

** رتبه‌بندی معلمان به دنبال ایجاد فضای رقابتی و افزایش کیفیت آموزش

فاز اول نظام رتبه‌بندی معلمان مربوط به حقوق و دستمزد و افزایش مزایای آنها است. اما اصل رتبه‌بندی برای ایجاد فضای رقابتی بین معلمان و افزایش کیفیت آموزشی و فضای کلاس درس است که در نظام جامع این موضوع حتما دیده خواهد شد.

فارس: برخی منتقدین دولت و مجلس و حسابداران معتقد به تفریغ بودجه آنلاین هستند تا مبادا قضیه تخلفات و فسادهای تفریغ بودجه 97 تکرار شود؛ آیا مجلس و دیوان محاسبات می‌توانند ضمن تفریغ بودجه، تفریغ بودجه آنلاین و روزانه را هم دنبال کند؟

کریمی‌فیروزجایی: دیوان محاسبات باید سیستم نظارتی خود را آنلاین، به روز و به لحظه کند. و اصلا چرا باید یک سال و نیم بعد از اجرای بندهای مختلف بودجه به سمت بررسی تفریغ بودجه و نظارت بر آن باشد. چرا که دولت فعلی و وزرای آن مسئولیت خود را تمام کرده‌اند و عملا نمی‌توانند از آنها بازخواستی داشت. 

مجلس یازدهم و دیوان محاسبات باید از لحاظ فنی تمهیدات لازم را داشته باشند تا برای سال 1399 و یا سال 1400 تفریغ آنلاین و به روز را عملیاتی کنند. 

فارس: ترکیب مجلس یازدهم را چگونه می‌بینید؟ بحث بر سر انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه بسیار بالاست و رایزنی‌ها هم گسترده از قبل شده است؛

کریمی‌فیروزجایی: منتخبین مردم در مجلس یازدهم معتقدند باید یک فراکسیون قوی با عنوان طرفداران انقلاب با بیش از 200 عضو شکل بگیرد لذا هر گونه حرکتی که به انسجام و وحدت نیروهای انقلاب خدشه وارد کند خوشایند مردم نیست؛ حتی مردمی که در انتخابات شرکت نکردند و یا اینکه شرکت کرده و به منتخبین فعلی رای ندادند چرا که آنها هم امیدشان به مجلس یازدهم است بنابراین باید مجلسی کارآمد شکل بگیرد ضمن اینکه این کارآمدی ذیل اتحاد و انسجام است.

**پاشنه آشیل مجلس یازدهم اختلاف و دو دستگی بین نیروهای انقلاب

بودن فراکسیون‌های غیر سیاسی هیچ ایرادی ندارد که برای مثال فراکسیون‌هایی چون فرهنگیان، دانش‌بنیان‌ها و ورزش را اشاره می‌کنم. هیچ ایرادی ندارد ولی فراکسیون سیاسی باید فقط یک فراکسیون غالب باشد تا انسجام لازم در مجلس به وجود آید و همین فراکسیون باید رئیس مجلس را با آراء بالا انتخاب کند. رئیس مجلس هم باید بکوشد تراز مجلس را بالاتر ببرد. و وقتی در جلسه سران سه قوه می‌نشیند بداند که یک مجلس یکدست و قوی پشت سر او قرار دارد.

مجلس یعنی مردم و تبلور اراده‌های آنها ضمن اینکه خانه توده‌های مردم است. 

 

در انتخاب نائب رئیس و هیات رئیسه هم باید موضوع اتحاد و انسجام را حفظ کرد؛ سم مجلس پیش رو و پاشنه آشیل آن اختلاف و دو دستگی بین نیروهای انقلاب است؛‌ در روزهای اخیر جلسات مختلفی برای رسیدن به اتحاد و انسجام لازم برگزار شده است که امیدوارم این مهم عملیاتی شود. 

** کاندیداتوری 10 نفر برای ریاست مجلس آسیب‌زاست

به برخی از گزینه‌های ریاست مجلس به صورت علنی و غیرعلنی و حضوری و غیر حضوری اعلام کرده‌ایم که برخی از آنها توانمندی‌هایی در بخش خاصی دارند که باید کشور و مجلس از توانمندی آنها در بخش‌های مختلف استفاده کند. برای مثال اگر کسی متخصص اقتصاد است باید به حوزه اقتصاد برود؛ در مجلس متخصصین مختلف کم نیستند که اکثر آنها از بدنه کارشناسی و پژوهشی و اجرایی و دانشگاهی هستند و همین گزینه‌ها می‌تواند از بین این افراد برنامه‌های قوی برای حل مشکلات اقتصادی و حل مشکلات بانکی، بیمه‌ای و گمرکی بنویسد. ضمن اینکه برخی از گزینه‌های مجلس که متخصص حوزه عمران وشهرسازی هستند به حوزه مربوطه خود برود. این در حالی است که ریاست مجلس فقط یک نفر است و اینکه 10 نفر کاندیدای این صندلی شوند می‌تواند به مجلس آسیب بزند.

من مخالف پویایی نیستم بلکه معتقدم باید یک رقابت سالم در مجلس شکل بگیرد چرا که مجلس جایگاه بحث و گفت‌وگو و اقدامات پویاست ولی خط قرمز ما در مجلس آتی موضوع اتحاد و انسجام نیروهای انقلاب است و انشاالله باید این موضوع را حفظ کنیم.

** ترجیح منافع مردم در مجلس آتی بر منافع جریانی و گروهی

مجلس آینده مجلسی مردمی، قوی، انقلابی و دارای پشتوانه مقام معظم رهبری است که می‌تواند در موضوعات مختلف بین‌المللی و دیگر موضوعات مرتبط عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت؛‌ مجلس آتی قطعا عملکرد خوبی داشته و می‌تواند اثبات کند که اگر درگیر برخی مسائل حاشیه‌ای شود نمی‌تواند پای رهبری و پای مردم برای حل مشکلات کشور حرکت کند.

در مجلس یازدهم قطعا منافع مردم بر منافع جریانی و گروهی ترجیح داده خواهد شد لذا باید وحدت مردم را حفظ کرد.

 

اگر جریانات و رگه‌هایی از فتنه و انحراف در هر مقطعی از کشور بخواهد سر بلند کند قطعا مردم و منتخبان دست رد به سینه آنها خواهد زد.

فارس: انتقادات به دولت پیر و خسته و کم توان فعلی زیاد است ولی بعد از مشخص شدن ترکیب مجلس یازدهم همگان منتظر هستند که مجلس می‌تواند دولت را به ریل اصلی فعالیت و کار بازگرداند؛ آیا قوه مقننه می‌تواند قوه مجریه را به تلاش بیشتر وادار کند؟

کریمی‌فیروزجایی: خیلی از مردم منتظرند تا دولت فعلی تمام شود چرا که آن را مسبب خیلی از مشکلاتشان می‌دانند ضمن اینکه دولت هم به دنبال آن است که زمان مسئولیتش تمام شود چرا که انگیزه آنان کاهش پیدا کرده و خیلی از وزرای آن پیر و خسته هستند و به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور و وزرای آن برای پایان مسئولیت‌شان لحظه‌ شماری می‌کنند. هر چند که این عرف در دولت‌های قبلی هم وجود داشته که فعالیت دولت‌ها در سال هشتم دولت نسبت به 7 سال پیش از آن کمرنگ‌تر بوده است.

** نمی‌گذاریم قطار دولت حتی یک لحظه متوقف شود

در طول 4 ساله دوم دولت آقای روحانی ما انگیزه لازم را ندیدیم و در ماه‌های آینده هم قطعا چنین وضعیتی وجود خواهد داشت اما ما به همراه مجلس یازدهم تلاش خود را تا روز آخر داشته باشیم که دولت به وظایفش عمل کرده و ما بر روند آن نظارت کنیم. هر چند که مجلس دهم تا 7 خرداد وظیفه دارد به وظایفش عمل کند.

ما باید تلاش کنیم که دولت را به ریل اصلی خودش بازگردانیم تا کارش را انجام دهد و قطار دولت نباید حتی یک لحظه متوقف شود و تا مرداد 1400 که باید دولت جدید مستقر شود باید کارش را با قدرت و قاطعیت انجام دهد. 

** اگر مجلس پای کار باشد دولت هم به میدان می‌آید

آن انتظاری که مردم از دولت داشتند برآورده نشد ولی ما ناامید نیستیم و امیدواریم با همین وضعیت فعلی در بیش از یک سال آینده بتوانیم این دولت را در حوزه‌های زیربنایی و به ویژه بخش‌های اقتصادی، عمران، جلو ببریم هر چند که افراد مستعد و متخصصی هم در دو وزارتخانه اقتصاد و راه حضور دارند که راس آنها افراد بسیار متخصصی هستند و معتقدم این افراد استعداد دارند و اگر ببینند مجلس یازدهم پای کار است آنها هم سریع‌تر مشکلات را رفع خواهند کرد که با این کار قطعا حجم زیادی از مشکلات حوزه عمران و مسکن و اقتصاد کشور با کمک این دو وزارتخانه و دستگاه‌های مرتبط حل خواهد شد.

فارس: یکی از تحلیل‌های موجود آن است که مجلس یازدهم اگر نتواند به مطالبات مردم پاسخ دهد احتمالا مشارکت از میزان درصد اعلام شده در انتخابات مجلس کمتر شده و حتی برخی‌ها از تاثیر آن بر مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، ارزیابی شما از این تحلیل چیست؟

کریمی‌فیروزجایی: اگر ما بتوانیم مجلس را کارآمد کنیم و نتوانیم به این انتظارات پاسخ دهیم مشکل به وجود خواهد آمد در حالی که مردم کشورمان عاقل و فهیم هستند و اگر ببینند یک جریان دلسوز و آگاه بنای رفع مشکلات کشور را دارد و برای این کار چند گام برداشته قطعا مردم به آن اعتماد پیدا خواهند کرد.

** تاثیر عملکرد مجلس یازدهم در تغییر ذائقه مردم برای انتخاب رئیس جمهور بعدی

اگر ما مشاهده کردیم که انتخابات دوم اسفند در طول 41 سال اخیر پایین‌ترین میزان مشارکت را  داشت به دلیل آن بود که مردم از عملکرد دولت مستقر و مجلس دهم ناراحت بودند ولی قرار هم نیست مشکلات کشور از سوی مجلس یازدهم و آن هم یک شبه حل و فصل شود؛ اگر چند گام برای رفع مشکلات برداشته شود و مردم هم آن را احساس کنند و نشان دهیم کارآمدی مجلس بالا رفته این موضوع به کل حاکمیت تعمیم پیدا کرده و نگاه مردم تغییر خواهد کرد. و قطعا شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات خرداد 1400 خواهیم بود ضمن اینکه اعتماد مردم به جریان انقلابی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

جریان مجلس دهم و دولت فعلی بیشتر در دستان اصلاح طلبان بوده است ولی جریانی که به نام آرمان‌های انقلاب و طرفداری از رهبری در مجلس یازدهم روی کار آمدند می‌تواند منجر به افزایش مشارکت مردم در آینده شود ضمن اینکه اگر عملکرد مجلس یازدهم مطلوب باشد می‌تواند در زمینه تغییر ذائقه مردم برای انتخاب فردی ریاست جمهوری و در امتداد مسیر نیروهای انقلاب حرکت کند تا مشکلات کشور با کمک دولت حل شود. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول