اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

آذرنیا: پیش نویس اساسنامه، قبل از فیفا باید به باشگاه‌ها داده شود/چرا باید به پرسپولیس حسادت کنیم؟

سرپرست باشگاه ماشین سازی تبریز گفت: چرا ما باید به پرسپولیس حسادت کنیم؟ تیم ما نهم جدول است و به قهرمانی کاری نداریم.

آذرنیا: پیش نویس اساسنامه، قبل از فیفا باید به باشگاه‌ها داده شود/چرا باید به پرسپولیس حسادت کنیم؟

حسن آذرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به آماده شدن پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون اظهار داشت‌: پیش‌نویس اساسنامه قبل از ارسال به فیفا به نظر اعضای مجمع فدراسیون می‌رسد اما نکته مهم این است که صاحبان اصلی فوتبال نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا، باشگاه‌ها هستند که در فوتبال هزینه می‌کنند. باشگاه‌ها باید نقش فعال‌تری در مجمع و تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند اما با اینکه باشگاه‌ها هزینه می‌کنند، تصمیم‌گیری برعهده افراد دیگری است. من به عنوان یک باشگاه نظرم این است که تعداد نفرات باشگاه در ترکیب مجمع باید بیشتر شود تا بتوانند با تصمیم‌گیری‌ها نقش اساسی خودشان را ایفا کنند. آنطور که شنیده‌ام تعداد نفرات مجمع را بیشتر کردند اما باز هم چینش افراد طوری است که باشگاه‌ها عملاً نمی‌توانند آن چیزی که نیاز فوتبال است را در تصمیم‌گیری‌ها اعمال کنند.

سرپرست باشگاه ماشین‌سازی تبریز اضافه کرد: شنیده‌ام که کمیته تدوین مقررات این پیش‌نویس را تدوین کرده و قرار است پس از تائید هیات رئیسه، به تأیید فیفا برسد اما باید قبل از اینکه به فیفا ارسال شود باید یک نسخه از آن در اختیار باشگاه‌ها قرار داده شود. بعد از تأیید فیفا که باشگاه‌ها نمی‌توانند کاری کنند. 

دوگانگی دولتی-خصوصی از مشکلات بزرگ فوتبال است

آذرنیا در مورد حضور بخش خصوصی در فوتبال ایران عنوان کرد: در این شرایط اقتصادی، بخش خصوصی خیلی راغب به فعالیت در فوتبال نیست و آن‌هایی هم که این کار سخت را پذیرفته‌اند متاسفانه از جانب هیچ نهاد یا سازمانی حمایت نمی‌شوند. حالا ما مالکی داریم که خدا را شکر آنقدر به فوتبال علاقه‌مند است که در این شرایط بد اقتصادی از جیب خودش هزینه و دو تیم را اداره می‌کند اما در حقیقت بخش خصوصی که می‌داند یک ریال برگشت نخواهد داشت به چه امیدی باید در فوتبال فعالیت کند؟

وی در مورد مسئله خصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: سال‌هاست که می‌خواهند استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی بدهند چر این اتفاق تحقق پیدا نمی‌کند؟ مسلما چون ما نه زیرساخت خوبی داریم نه مواردی مانند بلیت‌فروشی، حق پخش، وضعیت ورزشگاه‌ها و... هر کسی هم بیاید باید آنقدر علاقه‌مند باشد که با وجود اینکه می‌داند هزینه‌هایش هیچ برگشتی نخواهند داشت باز عاشقانه کار کند. الان دوگانگی دولتی و خصوصی از مشکلات بزرگ فوتبال ما است. اگر تمام باشگاه‌ها به بخش خصوصی سپرده شوند قدرت‌های نابرابر حذف می‌شوند و کسانی که می‌توانند هزینه و مدیریت کنند پا پیش می‌گذارند. شما ببینید در لیگ امسال چند تیم دولتی در میانه کار رها شدند. باید در فوتبال که درآمد آنچنانی ندارد باید از بخش خصوصی حمایت شود. 

شروع بازی‌ها ممکن است هرکسی را درگیر کرونا کند

سرپرست باشگاه ماشین‌سازی در خصوص تعیین تکلیف لیگ نوزدهم اظهار داشت: برای اجرای یک فوتبال خوب هم از نظر فنی، هم از نظر بدنی و هم از نظر روحی باید شرایط فراهم باشد. از نظر روحی، استرس حاصل و حاکم بر جامعه به خاطر پدیده شوم و منحوس کرونا نگرانی خانواده‌ها و بازیکنان را در پی داشته و قطعا هر کسی وقتی از نظر روحی و روانی آمادگی انجام کار را نداشته باشد نمی‌تواند فعالیت خوبی انجام دهد. 

وی گفت: سلامت جامعه و عوامل فوتبال از اولویت‌های باشگاه است. در چند روز گذشته پزشکان متبحر که همگی در زمینه فوتبال هم متخصص هستند گفتند شروع بازی‌ها به هیچ وجه به نفع فوتبال نیست. چون این ویروس وقتی بدن را درگیر می‌کند آثار نهفته و آشکاری در ریه‌ها ایجاد می‌کند که باعث کاهش ظرفیت تنفس می‌گردد. به تبع آن قلب هم کارایی لازم را نخواهد داشت. به این خاطر نظر پزشکان این بوده که شروع بازی‌ها ممکن است هر کسی را با جبران‌ناپذیری روبه‌رو کند. 

مادر بازیکن اجازه نمی‌دهد به تمرین بیاید

آذرنیا با اشاره به بلاتکلیف بدون تیم‌ها برای شروع تمرینات، عنوان کرد: در فضای مجازی صحبت‌هایی مطرح است که برای شروع تمرینات زمان می‌دهند و می‌گویند20 یا 25 اردیبهشت تمرینات شروع می‌شود. والدین یک بازیکن با ما تماس گرفتند و گفتند اگر تمرینات شروع شود چه کسی تضمین می‌دهد فرزند ما که سالیان سال برایش خون‌دل خوردیم دچار مشکل نشود؟ یا پدر یک بازیکن تماس گرفته می‌گوید او نمی‌تواند سر تمرین بیاید مادرش اجازه نمی‌دهد. ما نمی‌توانیم بگوییم چون او قرارداد دارد باید سر تمرینات حاضر شود چون سلامتی بازیکنان برای ما مهمتر است. برای همین شروع تمرینات و مسابقات را به صلاح نمی دانیم. دوست داریم بازی‌ها همین جا خاتمه پیدا کنند و همه تیم‌ها با راهکارهایی که کارشناسان در نظر می‌گیرند برای بازی‌های فصل بعد آماده شوند. 

وی اضافه کرد: وقتی شما احساس می‌کنید ماشین گرانقیمت‌تان می‌خواهد به تیر برق برخورد کند خودتان را به بیرون پرت می‌کنید تا جانتان را نجات دهید یا وقتی زلزله می‌آید همه چیز را می گذارید و فرار می‌کنید، نمی‌گویید این فرش گران قیمت است و باید آن را بردارم. الان هم اولویت سلامتی افراد است. قهرمانی مدنظر من نیست و اصلا این بحث را نداریم. تیم‌ها دو ماه و نیم است که تمریناتشان تعطیل شده، به همین خاطر برای آمادگی مجدد، زمان بیشتری لازم است و با توجه به فاصله بین دو لیگ، این مسئله غیرقابل حل است. بنابراین بهتر است بازی‌ها برگزار نشود و تکلیف لیگ هم تعیین شود. ما الان بازیکن خارجی را نگه داشته‌ایم و نمی‌دانیم به او اجازه بدهیم برود یا نه. اگر لیگ را تعطیل کنند باشگاه‌ها می‌توانند با خیال راحت برنامه‌هایشان را انجام بدهند. 

یک سوم بازی‌ها باقی مانده، چه کسی می‌تواند بگوید حق قهرمانی دارد؟

آذرنیا در مورد اینکه 13 تیم لیگ برتری خواهان اتمام لیگ نوزدهم هستند و باشگاه‌ و هواداران پرسپولیس معتقدند به این تیم حسادت می‌شود، عنوان کرد:‌ چرا ما باید به پرسپولیس حسادت کنیم؟ تیم ما نهم جدول است و به قهرمانی کاری نداریم.

سرپرست باشگاه ماشین سازی در پاسخ به این سؤال که ممکن است بگویند او به خاطر تیم تراکتور این صحبت ها را مطرح می‌کند، گفت: برفرض که من به نفع تراکتور صحبت کنم، 11 تیم دیگر چه می‌شوند؟ بعضی می‌گویند قهرمان را اعلام کنید اما 9 هفته مانده و 27 امتیاز می‌تواند جابجا شود. یک‌سوم بازی ها باقی مانده چه کسی می‌تواند بگوید حق قهرمانی دارد یا چه تیم‌هایی حق صعود و سقوط دارند؟ بر فرض که من تراکتوری باشم بقیه تیم‌ها چه؟ نفت مسجد سلیمان، گل‌گهر و... چه؟ ما سر در استادیوم‌ها می‌نویسیم؛ زنیرو بود مرد را راستی ز سستی کژی زاید و کاستی،  یعنی سلامت محور بودن جامعه برای ما اولویت است. اگر با شروع بازی‌ها برای یک بازیکن مشکلی پیش بیاید هیچ کس جوابگو نخواهد بود. 

از سیاست‌های زنوزی صددرصد حمایت می‌کنم

آذرنیا در مورد پرونده‌ها و شکایت‌های خارجی ماشین سازی و همچنین افشاگری مالک باشگاه‌های تراکتوروماشین سازی در مورد پرونده‌های ایرانی در فیفا، عنوان کرد: به علت مهم بودن این پرونده‌ها از طرف مالک باشگاه یک نفر به عنوان نماینده تام الاختیار مأمور شده که شبانه‌روز مشغول کار روی آن‌ها است. من از سیاست‌های باشگاه و زنوزی صددرصد حمایت می‌کنم. وقتی تیم‌های دولتی در هزینه‌هایشان دچار مشکل هستند مالک ما دو باشگاه را به بهترین شکل اداره می‌کند. من در مورد باشگاه خودمان صحبت می‌کنم. مثلا ورزشگاه بنیان دیزل امکانات عالی و زمین خوب دارد و یکی از بهترین‌ها است. واقعا زحمات زنوزی جای تقدیر و تشکر دارد.

وی تصریح کرد: به خاطر این پرونده‌ها مشکلاتی وجود داشت اما حالا در حال حل شدن است. ما پرونده‌ای برای دخسوسداشتیم که  به توافق رسیدیم و یک پرونده هم برای شیمبا است که فکر می‌کنم ظرف یکی دو هفته آینده توسط نماینده باشگاه آن هم حل شود. 

امیدوار به باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی هستیم

سرپرست باشگاه ماشین سازی در مورد حکم فیفا برای جای کویتینگو و اینکه گفته می‌شود پاسپورت این بازیکن برای فسخ قرارداد نزد مدیران باشگاه نگه داشته شده بود، گفت: در مورد این پرونده نماینده باشگاه به رای صادر شده اعتراض کرده و پرونده به دادگاه عالی ورزش رفته است. من در زمان این اتفاق در باشگاه نبودم. البته اینطور نبوده که پاسپورت را بگیرند و او را مجبور به فسخ کنند. به هرحال پاسپورت هر بازیکن خارجی در باشگاه‌ها می‌ماند. برای این پرونده فیفا زمان داده بود، باشگاه ما هم دفاعیه فرستاده و قرار است در دادگاه عالی ورزش پرونده بررسی شود. همیشه بازیکنان خارجی این مشکلات را داشته‌اند. ولی این مشکلات حل می‌شوند و امیدواریم که در فصل نقل و انتقالات پنجره باشگاه ماشین‌سازی باز شود. 

برای کمک به فوتبال تبریز هرکاری از دستم بربیاید انجام می‌دهم

آذرنیا در مورد اینکه چه زمانی حکم سرپرستی او به مدیرعاملی تبدیل خواهد شد، گفت: فعلا در این خصوص صحبتی نکرده‌ایم. مشغول انجام کارهای اجرایی و اداری هستیم. با علاقه‌ای که به فوتبال داریم مشغول خدمت به فوتبال شهرمان هستیم و تا جایی که از دستمان بربیاید کار می‌کنیم. دوست داریم به فوتبال شهرمان به صورت بهینه کمک کنیم و سرمنشا اتفاقات خوب باشیم. 

انتهای پیام/ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول