اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

افزایش افسارگسیخته قیمت حبوبات در کردستان/سبد خانوارهای کردستانی کوچک‌تر می‌شود

قیمت حبوبات در کردستان به صورت افسارگسیخته در حال افزایش است در حالی مسئولان از تشدید نظارت‌ها بر بازار عرضه و تولید بیش از 45 هزار تن نخود در استان سخن می گویند..

افزایش افسارگسیخته قیمت حبوبات در کردستان/سبد خانوارهای کردستانی کوچک‌تر می‌شود

خبرگزاری فارس استان کردستان/شیرین مرادی، اواخر بهمن ماه سال گذشته نخستین نشانه‌های کروناویروس خود را در کشور ما نشان داد، ویروس ناشناخته‌ای که بهترین راه چاره برای مقابله با آن را قرنطینه خانگی اعلام کردند و به همین دلیل بسیار از اصناف برای شکست دادن کووید 19 کرکره مغازه‌هایشان را پایین کشیدند.

بعد از روزها و هفته‌ها تعطیلی نبض بازار بار دیگر به تپش افتاد و واحدهایی که میزان خطر آنها در شیوع این کرونا کم بود فعالیت خود را شروع کردند و به این ترتیب بازار دوباره جان گرفت.

همزمان با بازشدن مغازه‌ها، قیمت حبوبات هم به طرز باورنکردنی در کردستان بالا کشید، پایین‌بودن سرانه مردم کردستان قطعا قدرت خرید را در میان آنها به ویژه در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه پایین آورده است و افزایش قیمت حبوبات که یکی از مهمترین اقلام پوردنیاز سبد غذایی خانواده‌هاست آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

قیمت حبوبات سر به فلک کشید

با مریم خانم یکی از شهروندان سنندجی در حالی که نایلون خریدش را به دست دارد هم کلام می‌شویم، می‌گوید: قیمت کالاها به شدت افزایش پیدا کرده است.

معمولا همسرم وظیفه خرید مایحتاج خانه را به عهده دارد، از زمان شیوع ویروس کرونا از منزل بیرون نیامدیم امروز اتفاقی برای انجام یک کار ضروری به بازار آمدم واقعا قیمت‌ها باور نکردنی است قیمت برخی کالاها خیلی بالا رفته است.

قیمت اقلامی مانند حبوبات اعم از لوبیا و نخود که دیگر سر به فلک می‌کشد اسفند سال گذشته قیمت لوبیا و نخود خوب بود الان کیلویی بالای 20 هزار به فروش می‌رسد.

معلوم نیست کرونا آمده انصاف برخی مغازه دارها ته کشیده و یا واقعا مشکل دیگری پیش آمده است، مردم ما قدرت خرید پایینی دارند تا دیروز نمی‌توانستند گوشت و ماهی و مرغ در سبد غذایی‌شان قرار دهند از حال حتی قدرت خرید حبوبات را هم ندارند.

بدبختی مردم این است که قیمت خرید کالا از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت است واقعا این جای سوال است چرا هر کس در بازار عرضه برای خودش یک ساز می‌زند؟

این وضعیت نگران‌کننده است، قبول داریم متغیر بودن قیمت‌ها در محصولی که کیفیت بالاتری دارد طبیعی است، اما در یک محصول با همان کیفیت جای سوال دارد!

رشد قیمت حبوبات

آقای سیروان دیگر شهروند سنندجی هم می‌گوید: هنوز هفته‌ای از بازگشایی بازار نگذشته که قیمت برخی اقلام از جمله حبوبات روند صعودی دارد و رشد تقریبا دو برابری نسبت به سال گذشته دارد.

وی ادامه داد: احساس می‌کنیم برخی از مغازه‌دارها خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود کرده تا به گونه‌ای روزهای تعطیلی مغازه خود را جبران کنند و در این شرایط تنها مصرف‌کننده دچار فشار مضاعف آن هم در شرایط اقتصادی امروز می‌شود.

 یک کیلوگرم عدس الان به قیمت 25 تا 26 هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود این در حالی است که قبل از عید و در ایام پایانی سال و حتی در فروردین ماه سال جدید حبوبات با نرخ مناسب عرضه می‌شد.

نظارت جدی بر بازار انجام می‌شود

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: نظارت بر اصناف به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به صورت ویژه و مستمر انجام می‌شود.

فرزاد سردارزاده افزود: در ایام مختلف مانند، پایان سال، آغاز سال جدید، ماه رمضان و حتی در بحران‌هایی مانند شیوع کرونا ویروس این نظارت‌ها تشدید می‌شود و در قالب دو شیوه بازرسی مشترک و غیرمشترک انجام می‌گیرد.

به گفته وی، طبق طرح نظارت در ماه مبارک رمضان، همانند سال‌های گذشته به صورت جدی در سطح استان کار انجام می‌شود و این نظارت‌ها روی کالاهای اساسی بیشتر بوده و برای جلوگیری از گران‌فروشی بازرسین به صورت 24 ساعته فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: البته بحث گرانی و گران‌فروشی دو مقوله متفاوت است وظیفه ما در اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نظارت بر گران‌فروشی است نه گرانی..

سردارزاده تصریح کرد: نظارت وجود دارد اگر نظارت وجود نداشت قطعا پرونده‌ای برای متخلفان در این راستا تشکیل نمی‌شد، نظارت داریم ولی واقعیت این است میزان نظارت‌ها متناسب با سطح عرضه نیست.

نظارت 48 بازرس بر 85 هزار واحد صنفی

وی اضافه کرد: در حال حاضر 85 هزار واحد صنفی در سطح استان وجود دارد اما تعداد بازرسین سازمان 48 نفر است یکی از معضل‌های اصلی ما در این راستا کمبود نیروی انسانی برای نظارت بر بازار است.

به گفته رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صمت کردستان، در زمینه کمبود نیروی بازرسی مکاتبات زیادی انجام شده و قطعا مردم خود می‌توانند در چنین شرایطی برای جلوگیری از گران‌فروشی به عنوان بازویی در کنار سازمان صنعت معدن و تجارت باشند.

وی گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف واحدهای صنفی اعم از کم‌فروشی، گرانفروشی و عدم درج قیمت واحدهای مختلف صنفی، مراتب را با شماره تلفن ۱۲۴ و یا با مراجعه به ادارات تابعه در شهرستان‌ها و در مرکز استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و موارد تخلف را گزارش دهند و با این کار هر کردستانی نقش یک ناظر در بازار را داشته باشد.

تشکیل 731 پرونده برای متخلفین 

وی خاطرنشان کرد: از اسفندماه سال گذشته به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عرضه مناسب اقلام بهداشتی، یک هزار و 107 مورد بازرسی توسط بازرسان خود سازمان در سطح استان انجام شده است.

وی از تشکیل 731 پرونده به ارزش 17 میلیارد و 596 میلیون ریال در قالب انجام این نظارت‌ها خبر داد و گفت: 653 مورد بازرسی نیز در قالب گشت‌های مشترک از سطح عرضه انجام شده است.

سردارزاده گفت: در همین مدت 2 هزار و 562 مورد شکایت مردمی از اصناف از طریق تلفن ثبت شده که 936 مورد آن قابل رسیدگی بود و در نهایت حدود 180 پرونده برای متخلفین تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: لوبیا و عدس از کالاهای وارداتی است که با ارز نیمایی وارد می‌شوند که به دلیل مشکلاتی که به واسطه شیوع کرونا پیش آمد این محصول وارد نشد و در نتیجه نابرابری میزان عرضه و تقاضا، موجب افزایش قیمت حبوبات در بازار شده است.

تولید 45 هزار تن نخود در کردستان

رئیس روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان هم به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر 45 هزار تن نخود در استان تولید می‌شود و در این زمینه رتبه چهارم کشوری را داریم.

مهدی فتحی خاطرنشان کرد: 100 هزار هکتار از  سطح زیرکشت اراضی استان کردستان به کشت نخود اختصاص دارد اما در تولید سایر حبوبات سهم ناچیزی داریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تولید حبوبات در استان قیمت این کالا در بازار روند روبه رشدی را دارد، گفت: البته این افزایش قیمت تنها مربوط به استان ما نیست، اما در کل مسئله اصلی گران‌شدن قیمت حبوبات عدم پرداخت ارز دولتی برای واردات این محصول است.

فتحی اذعان داشت: واردات حبوبات قبلا با ارز دولتی انجام می‌گرفت الان دیگر ارز دولتی پرداخت نمی‌شود و در نتیجه شاهد افزایش قیمت حبوبات در سطح عرضه هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های مناسب سال زراعی جاری، کشاورزان به سمت کشت‌های دیمی و انتظاری نخود رفته‌اند که در کاهش قیمت این محصول در بازار اثرگذار خواهد بود. 

و اما...

هر چند مسوولان کشوری در ابتدای شیوع ویروس کرونا به مردم اطمینان‌خاطر دادند که قیمت‌ها در بازار افزایش نخواهد یافت و مانع سودجویی سوءاستفاده کنندگان خواهند شد اما متاسفانه کنترل قیمت‌ها کم‌رنگ شده و امروز مردم در خرید کالاهای اساسی دچار مشکل شده‌اند.

اگرچه سبدهای حمایتی برخی نهادها و دستگاه‌ها و حمایت خیرین در بین اقشار نیازمند در قالب طرح‌های کمک مومنانه و مهر ایرانیان توزیع می‌شود و تا حدود زیادی به اقشار نیازمند جامعه کمک کرده است اما باید به فکر مردم بود و از گران‌شدن قیمت‌ها جلوگیری کرد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول