اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تدوین دستورالعمل سازمان حمایت برای کنترل قیمت خودرو/اجرا به زودی

رئیس سازمان حمایت از تدوین دستورالعمل سازمان حمایت بنا بر دستور رییس جمهور برای کنترل و رصد قیمت خودرو خبر داد.

تدوین دستورالعمل سازمان حمایت برای کنترل قیمت خودرو/اجرا به زودی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عباس تابش در رابطه با جلسه امروز سازمان حمایت مصرف کنندگان برای کنترل قیمت خودرو در جمع خبرنگاران گفت: پیرو دستور رئیس جمهور و وزیر صنعت امروز جلسه‌ای با حضور مدیران سازمان حمایت برگزار شد و در این جلسه در مورد چگونگی رصد بازار خودرو و جلوگیری از قیمت های نامتعارف بحث شد. 

رئیس سازمان حمایت مصرف  کنندگان و تولیدکنندگان افزود: لذا این سازمان دستورالعملی تهیه که اجرای بخش هایی از آن نیازمند مصوبه ستاد تنظیم بازار است بنابراین در هفته جاری دستورالعمل سازمان حمایت برای کنترل قیمت خودرو در جلسه تنظیم بازار بررسی خواهد شد. 

وی اظهار داشت: همچنین اجرای دستورالعمل نیازمند همکاری تمام دستگاه های ذیربط و مرتبط است. 

تابش با بیان اینکه این دستورالعمل در چند بخش کنترل قیمت خودرو را رصد می‌کند، گفت: بخش اول عرضه است و در این بخش کلیه خودروسازان و تولیدکنندگان مکلفند برنامه تولید امسال را به ازای هر ماه به سازمان حمایت اعلام کنند، لذا این سازمان به صورت هر سه ماه یکبار حتما میزان تولیدات را رصد خواهد کرد و در صورتی که خودروسازان به تعهدات خود عمل نکرده باشند با آنها برخودار می‌شود.

* تکلیف خودروسازان برای جلوگیری از دلالان

وی در ادامه بیان داشت: همچنین خودروسازان مکلف شدند برای جلوگیری از فعالیت سوداگران و دلالان برنامه فروش را به نحوی ارائه کنند که حضور سودجویان به صفر برسد بنابراین مقرر شد دسترسی به سایت خودروسازان برای ثبت نام‌ها سهل الوصول باشد و از روش های نامناسب ثبت نام پرهیز شود و برای دستیابی به این هدف طی هفته گذشته هماهنگی با خودروسازان انجام شده است. 

* شرایط درج آگهی فروش در رسانه ها و فضای مجازی 

تابش در مورد شبکه‌های مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری آگهی دهنده عرضه و فروش خودرو اظهار داشت: این شبکه‌ها حتما باید چند موضوع را ملاک کار قرار دهند اول اینکه منتشر کننده آگهی فروش خودرو اطمینان داشته باشد که خودرو موجود است و دوم اینکه قیمت های ارائه شده حتما باید متعارف باشد. 

وی بیان داشت: طی نامه‌ای امروز به دادستان و شورای عالی فضای مجازی شرایط  انتشار آگهی فروش خودرو از رسانه ها اعلام شده است. 

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت‌های متعارف بیان داشت: قیمت مصوب درب کارخانه که توسط شورای رقابت تعیین می شود به علاوه درصد متعارف سود خرده فروشی قیمت متعارف نامیده می‌شود. 

وی همچنین بیان داشت: همچنین منتشر کننده آگهی از درج عناوین معاوضه و قیمت توافقی در شبکه‌های مجازی و رسانه ها خودداری کنند.

تابش اظهار داشت: موضوعات  مربوط به دستورالعمل درج آگهی فروش خودرو در جلسه تنظیم بازار هفته جاری بررسی و در صورت تصویب لازم الاجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه خرید و فروش های خودرو باید در مراجع رسمی خرید و فروش خودرو اتفاق بیفتد گفت: لذا خرید و فروشهای غیررسمی و توافقی قابل رسیدگی برای سازمان حمایت نیست.

وی افزود: مبایعه نامه ای که توسط مراجع رسمی ارائه می شود به منزله فاکتور فروش خودرو است و آن نیز سند گران فروشی خودرو در بازار خواهد بود. 

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیان داشت: لذا قیمت های مصوب فعلی تا زمانی که شورای رقابت قیمت های مصوب جدید را اعلام نکرده است ملاک عمل خواهد بود. 

* حذف تقاضای اضافی خودرو از بازار

تابش با بیان اینکه خودروسازان برای حذف تقاضای اضافه و غیر واقعی را از بین ببرند و مانع معامله خورد به عنوان یک کالای سرمایه ای شوند که در این راستا برای عرضه خودرو محدودیت‌هایی تعیین شده است.

* شرایط جدید ثبت نام خرید خودرو

وی با بیان این که از این پس برای متقاضیان خودرو شرایط سنی تعیین شده است، گفت: ‌این افراد حتماً باید 18 سال سن داشته باشند و دارای گواهینامه باشند ضمن این که ثبت نام کنندگان برای خرید خودرو نباید قبلا از خودروهای ثبت نامی استفاده کرده باشند.

*متقاضیان خرید و ثبت نام خودرو نباید دارای پلاک جاری باشند

تابش افزود: متقاضیان خرید و ثبت نام خودرو نباید دارای پلاک جاری باشند و این موضوع از نیروهای انتظامی استعلام می‌شود.

وی با تأکید بر این که سند خودرو به مدت یک سال در رهن باقی خواهد ماند، گفت:‌ این امر مخصوصا در فروش‌های فوق‌العاده رعایت می‌شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با بیان این که خودروسازان باید رعایت 60-40 را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بنا به پیشنهاد شورای رقابت انجام دهند، گفت: لذا 60 درصد تولید باید به تعهدات قبلی و 40 درصد به فروش‌های فوق‌العاده تعلق گیرد.

وی افزود: همچنین اگر خودرویی سه ماه به خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز برای سرویس‌های اولیه مراجعه نکند، حتماً گارانتی خودرو حذف می‌شود به این معنا که دارنده آن خودرو مصرف‌کننده نیست و احتکار و اختفا انجام داده است.

تابش همچنین اظهار داشت: با وزارت اقتصاد تعاملاتی انجام شد تا از درآمدهای بالا و اتفاقی مالیات اخذ شود تا بدین ترتیب فضا برای سودجویان و سرمایه‌گذاران در امر خرید و فروش خودرو محدود شود.

وی با تأکید بر این که همزمان بحث اختفا توسط بازرسان سازمان حمایت مدنظر خواهد بود، گفت: در این موضوع حتی یک خودرو هم برای ما ملاک خواهد بود، لذا اگر خودرویی بیشتر از سه ماه در پارکینگ‌های عمومی و پارکینگ‌های‌ شرکت‌های حقیقی و حقوقی بلااستفاده مانده باشد با آن برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با تأکید بر این که تمام عرضه کنندگان خودرو مکلف به درج خودرو هستند، گفت: درج قیمت در نمایشگا‌ه‌های عرضه کننده خودرو و همچنین شبکه‌های مجازی عرضه خودرو باید انجام شود و از امروز این مسائل مبنا است و حتماً مصرف کنندگان باید دقت کنند تا خرید گران قیمت انجام ندهند و اگر کسی در این باره شکایتی دارد به 124 و سازمان‌های صنعت و معدن شکایت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه دهد تا پرونده‌های آنها در تعزیرات و سازمان‌های قضایی مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: از سازمان تعزیرات خواسته‌ایم تا شعبه رسیدگی به جرایم خودرو ایجاد کند.

تابش با بیان این که به خودروسازان پیشنهاد شده است تا روشی برای ثبت نام خودرو (فروش فوری، فوق‌العاده و پیش فروش) ارائه دهند تا این روش ثبت نامی هیچ گونه محدودیت ثبت نامی نداشته باشد و برای این که محدودیت ثبت نامی از بین رود پیشنهاد‌اتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمان حمایت ارائه داده و از پیشنهاد خود دفاع خواهیم کرد، ضمن این که امکان دسترسی عادلانه و فروش فوق‌العاده برای مردم ایجاد شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بیان داشت: قیمت‌های مصوب باید در تمام سایت‌ها، نمایشگاه‌های خودرو، اتحادیه‌های اتاق‌های اصناف و هر جایی که مرتبط با عرضه و خرید و فروش خودرو است درج شود.

وی اظهار داشت: پیشنهاد شورای رقابت و سازمان بازرسی کل کشور برای فروش فوق‌العاده، بهره‌گیری از روش قرعه کشی است بدین ترتیب که در ثبت نام‌ها شرایطی فراهم شود تا تمامی متقاضیان درخواست خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کنند و بعد از تکمیل ثبت نام قرعه کشی شود و در نهایت خودرو به کسانی تعلق گیرد که در قرعه کشی برنده شده‌اند و وجه دریافتی اولیه به سایر ثبت‌نام کنندگان باز گردانده شود.

* تولید خودرو به 1.2 میلیون دستگاه می‌رسد

وی با بیان اینکه مقرر بود تا دو خودروساز ۹۰۰ هزار خودرو تولید کنند، گفت: به پیشنهاد خودروسازان این میزان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار خوردو افزایش یافته است. 

تابش با تاکید بر اینکه قیمت متعارف خودرو در بازار باید رعایت شود گفت : قیمت مصوب شورای رقابت بعلاوه درصد متعارف سود خرده فروشی قیمت متعارف است و فقط خورو صفر شامل سود خرده فروشی میشود و خودرو در فروش های دوم به بعد شامل این سود نخواهد بود. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول