اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سفره مهربانی به وسعت دل‌های آسمانی /از آبمیوه گیری برای بیماران کرونایی تا توزیع نان رایگان

این روزها طوفان امید وهمدلی در سراسر کشور به راه افتاده است، اصناف وکسبه با انصاف نیز در این مهربانی‌ها سهیم شده‌اند، از آبمیوه گیری برای بیماران کرونایی تا پخت نان و درست کردن زولبیا و بامیه برای شیرینی سفره افطار نیازمندان.

سفره مهربانی به وسعت دل‌های آسمانی /از آبمیوه گیری برای بیماران کرونایی تا توزیع نان رایگان

خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه درخشان:  خانواده‌های نیازمند این روزها دلشان به مهر و محبت و همدلی انسان‌های سخاوتمند گرم است تا سفره افطار آنان نیز خالی از نان نباشد. هر چند این روزها اوضاع اقتصادی کشور به خاطر رکود حاصل از بیماری کرونا خوب و جالب نیست ولی باز هم هستند جوانمردانی که دلشان با نیازمندان است و هوای آنها را دارند.

آنها با سخاوت دل هایشان گل لبخند را بر روی صورت کودکان و نوجوانان می‌نشانند و به خوبی می‌دانند خدای مهربان در دل‌های شکسته جا دارد و خریدار دل‌های شکسته است.

طوفان" امید و همدلی" 

این روزها طوفانی از " امید و همدلی"  در جامعه به راه افتاده و نسیم رحمت و سعادت‌بخش رمضان وزیدن گرفته و در ضیافت خاص الهی صحنه‌های زیبا و وصف‌ناپذیر دیگری از اتحاد به نمایش درآمده و ضیافت همدلی در شهرستان‌های کوچک و بزرگ برپا شده است.

سفره مهربانی به وسعت دل‌های آسمانی در گوشه و کنار کشور برپا شده است، همه دست به دست هم داده‌اند، فرقی ندارد غنی هستند یا نیازمند همه در این خوان رحمت و مهربانی سهیم شده‌اند.

حال و هوای گوشه و کنار کشور ایران اسلامی پر از صحنه‌هایی است که مردم، بسیجیان، طلاب و خیران به میدان آمده‌اند تا خدای ناکرده آب در دل کودکان تکان نخورد و با خاطره و صحنه و تاریخی پر افتخار و زیبا کرونا بی‌رحم را پشت سر گذاشته و کرونای مهربانی در جهان به نام خود ثبت کرده‌اند.

سفره‌های افطاری اگرچه مانند گذشته پر جمعیت نیست اما سخاوت مردم جاریست و سفره‌های اطعام جای خود را به کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان داده تا با حفظ کرامت انسانی آنها نیز از خوان کرم الهی بهره مند شوند.

 

اصناف پای کارند

این روزها بسیاری از کسبه و اصناف دستان یاریگر و روح بلند نوع دوستی‌شان، همچون ریسمان محکمی دستگیر این عزیزان شده و آنها یاری رسان خانواده‌های آسیب پذیر در این روزها شده‌اند.

اصناف وکسبه با انصاف شهرستان مرند نیز با هماهنگی و فراخوان بسیج اصناف در این مهربانی‌ها سهیم شده‌اند و هر کدام از آنها با هر توانی که داشتند به صحنه آمده‌اند. کارها و اقدامات زیادی انجام دادند از آبمیوه‌گیری برای بیماران کرونایی تا پخت نان و درست کردن زولبیا و بامیه برای شیرینی سفره افطار نیازمندان.

برایمان امکان‌پذیر نبود که صحبت‌های تک‌تک کسبه و اصناف را به رشته تحریر درآوریم به همین منظور سراغ رئیس اتحادیه‌ها رفتیم تا آنها سخنگوی اصناف و کسبه با انصاف و مهربان شهرستان مرند بوده و از نیت‌های پاک و خیرخواهانه اصناف سخن بگویند.

آبمیوه‌گیری برای بیماران کرونایی توسط هیات حب‌الحسین

جعفر مستقیم رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به مشارکت اصناف و کسبه عضو اتحادیه لوازم صوتی و تصویر گفت: این حرکت خودجوش مردمی و کمک به نیازمندان در موکب "حب الحسین"  آغاز شد. اعضای اتحادیه در موکب " حب الحسین" در روزهای اربعین در کربلا حضور دارند و با همکاری همدیگر در طی سال نیز از این حرکت‌های جهادی و دستگیری از نیازمندان را انجام می‌دهند.

وی افزود: بعد از شروع بیماری کرونا و رکود حاکم بر بازار این اتحادیه و موکب حب‌الحسین برای چندمین بار از این اقدامات کمک مومنانه انجام داده است. به عنوان مثال اعضای اتحادیه دست به دست هم داده و در اولین روزهای شیوع این بیماری در کمک به بیماران کرونایی فعال بودند. در مرحله اول با کسب اجازه از مرکز بهداشت شهرستان مرند  برای این بیماران آبمیوه‌گیری کرده و در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار می‌دادیم و آنها نیز در بین بیماران و مسوولان و کادر پزشکی و پرستاری توزیع می‌کردند.

میوه‌هایی که خود شبکه بهداشت اعلام کرده و اجازه داده بود از جمله هویج، سیب و پرتغال  خریداری کرده و به آبمیوه تبدیل می‌کردیم.

لبیک گویی به فرمایش رهبر معظم انقلاب

وی ادامه داد: وقتی در نیمه شعبان مقام معظم رهبری فرمان رزمایش مواسات و کمک مومنانه را صادر کردند ما همه به تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری فعالیت‌های خود را وارد فاز جدید کرده و بسته‌های مواد غذایی تهیه کردیم. به همین منظور در روز نیمه شعبان ۱۶۰ بسته غذایی بسته‌بندی شده و در اختیار خانواده‌های آبرومند و نیازمند قرار گرفت.

همچنین حدود ۵۰ بسته مواد غذایی شامل ( برنج، روغن مایع، جو، سویا، عدس و قند) در اتحادیه بسته‌بندی شده و همزمان با میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام کریم اهل بیت از طرف موکب حب‌الحسین در بین این خانواده‌ها توزیع شده است.

بخش دیگر کمک‌های این اتحادیه محصولات فرهنگی شامل اسباب بازی و لوازم التحریر و شیرینی و شکلات  بود که به کمک طلاب جهادی و کمیته امداد در بین تعدادی از خانواده‌ها پخش شده است.

وی با اشاره به مشارکت همکاران خود در رزمایش مواسات خاطرنشان کرد: ۵۰ نفر از اعضای اتحادیه صوتی و تصویری شهرستان مرند به صورت  خودش جوش پای کار آمده و در رزمایش مواسات حضور فعال دارند.

 

توزیع نان رایگان

سیدرضا ختمی مآب رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان مرند نیز به خبرنگار فارس در تبریز گفت: در پنجم اردیبهشت ماه جاری هر کدام از  اتحادیه‌ها ۴۰۰هزار تومان به صورت نقدی به رزمایش کمک مومنانه کمک کردند که این کمک‌های اتحادیه‌ها برای تهیه سبد غذایی مورد استفاده قرار گرفت.

علاوه بر این کمک‌های نقدی اتحادیه نانوایان مجددا کمک‌های جداگانه‌ای را آغاز کرد. با وجود همه مشکلات و تنگناها تعدادی از لواش پزها که وسع مالی دارند روزانه حداقل پنج بسته نان به تعداد هر کدام ۲۴ عدد به نیازمندان هر محله اهداء می‌کنند.

وی با اشاره به تعداد نانوایانی که در انجام این کارها شریک هستند اظهار داشت: حداقل ۳۰ واحد نانوایی روزانه بسته‌های نان را در محلات خود به خانواده‌های نیازمند اهداء می‌کنند و هم اکنون ۱۰۰ بسته نان در اتاق اصناف موجود است و سه واحد نانوایی تقبل کرده‌اند که در راستای کمک مومنانه به همراه یک قوطی زولبیا و بامیه آنها را در بین خانواده‌های آبرومند توزیع کنند. به طور کلی می‌توان گفت روزانه ۱۰۰ بسته نان در سطح شهر مرند توزیع می‌شود.

وی با اشاره به کمک نقدی اتحادیه نانوایان به رزمایش کمک مومنانه خاطرنشان کرد: اهدای این بسته‌های نان جدا از ۴۰۰هزار تومان کمک نقدی است که توسط اعضای اتحادیه برای تهیه بسته‌های غذایی پرداخت شده است و در کنار آن بسته‌های ۶ هزار تومانی نان کمک شده است.

رییس اتحادیه نانوایان شهرستان مرند با اشاره به نحوه توزیع این اقلام گفت: گاهی اوقات بسته‌های نان به همراه بسته‌های معیشتی اهداء شده ولی گاهی روزها نیز به تنهایی بوده است یعنی یک روز بسته های معیشتی اهداء شده و روز دیگر بسته‌های نان به صورت رایگان توزیع شده است.

توزیع روزانه 100 بسته نان در شهر مرند

ختمی مآب تصریح کرد: از اول ماه مبارک رمضان هر روز ۱۰۰بسته نان به صورت رایگان در کل شهر توزیع شده است و البته در این کار خیرین نیز سهیم بوده‌اند. به عنوان مثال فرد خیری ۵۰۰ هزار تومان به عنوان نذر و احسان درخواست طبخ نان کرده و اعلام می‌کند نان‌های طبخ شده در بسته‌بندی بین خانواده ها توزیع شود.

وی افزود: اینجا همه دست روی دست گذاشته‌اند تا سفره مسلمانی خالی از نان نباشد.

 

شیرینی سفره نیازمندان با زولبیا و بامیه قنادان

اکبر کریم پور نیز رئیس اتحادیه قنادان شهرستان مرند است که مدیریت قنادی آذربایجان شهر مرند را نیز بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشورما روزهای بسیار سختی را می‌گذراند به خبرنگار فارس در تبریز گفت: وظیفه مسلمانی هر کدام از ما ایجاب می‌کند در چنین شرایطی در کنار هم باشیم، دستگیر همدیگر بوده و تا هر کجا که در توان  داریم یار و مددکار همشهریان و هموطنان خود باشیم.

 کریم‌پور با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان ادامه داد: وقتی مقام معظم رهبری با درک شرایط موجود جامعه مردم را به شرکت در رزمایش کمک مومنانه سفارش کردند بنابراین همه باید به این فرمایش رهبر معظم انقلاب لبیک بگوییم. در این زمینه همزمان با روز نیمه شعبان و به یمن میلاد آخرین حجت الهی یک تن شیرینی توسط قنادی آذربایجان و از طریق ستاد نماز جمعه و امام جمعه این شهر همراه با بسته‌های غذایی بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد.

رئیس اتحادیه قنادان شهرستان مرند  ادامه داد: همچنین مبلغ یک میلیون تومان از طرف قنادی آذربایجان به این امر خداپسندانه اختصاص یافت.

کریم پور با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با بسیج اصناف نیز خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر همزمان با میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام  نیز ۵۰ جعبه زولبیا و بامیه توسط قنادی آذربایجان و ۵۰ جعبه توسط اتحادیه قنادان تهیه شده است که به همراه بسته‌های معیشتی به این خانواده‌های آبرومند نیازمند اهداء می‌شود.

از مالی که خدا بخشیده انفاق کنیم

وی با اشاره به اینکه تنها کارهای خیر و نام نیک انسان بر جای می‌ماند افزود: در جامعه ما تعداد افراد نیازمند زیاد است و هر کدام از ما باید بدانیم پول و تمام مادیات در این دنیا ماندنی هستند. ما هیچ ثروتی با خود نمی‌بریم پس چه خوب و زیباست که نیازمندان و فقرا را  کمک و یاری کرده و دلی را شاد کنیم.

 کریم‌پور ادامه داد: خداوند می فرماید" از آنچه که به شما دادم انفاق کنید" هر کدام از ما اگر یقین داشته و باور کنیم دارایی های ما همگی از سوی خداست و ما از مال خدا می‌بخشیم قطعا فقرا و نیازمندان را فراموش نمی‌کنیم.

ما مسلمان هستیم در ذات دین مبین اسلام، همدلی نهفته است؛ همانطور که در آیات قرآن در وصف مومنان در سوره بقره آمده است: مومنین کسانی هستند که ایمان به غیب دارند و نماز را به پا می‌دارند و از هر آنچه که به آنها روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند.

اکنون کشور ما در مرحله سختی قرار دارد  زمان آن است که ما دست به دست همدیگر دهیم تا بتوانیم از وضعیت موجود به راحتی گذر کنیم.

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول