اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فرمان تولید و تجارت باید دست یک نفر باشد/هزینه سنگین تشکیل وزارت بازرگانی برای کشور

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت ضمن مخالفت با تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تولید و تجارت باید در یک وزارتخانه متمرکز و فرمان این دو حوزه باید دست یک نفر باشد.

فرمان تولید و تجارت باید دست یک نفر باشد/هزینه سنگین تشکیل وزارت بازرگانی برای کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی غضنفری وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: امورات کشور با وزارتخانه ادغامی و تفکیکی خواهد گذشت یعنی یکی حالت بهشت و دیگری حالت جهنم را ندارد فقط سخن روی اینکه کدام یک کمی بهتر می تواند باشد. اگر برخی اختلاف نظرها در این زمینه وجود دارد بیشتر ناشی از اینکه نگاه موشکافانه می خواهد که کشف کند کدام روش بهتر است هرکدام از این روش ها مزایایی دارد و می تواند طرفدارانی در ادبیات سیاسی کشور داشته باشد.

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت گفت: به شخصه طرفدار وضعیت ادغامی است چون در وضعیت ادغامی زنجیره های تولید و تجارت به یکدیگر وصل می شوند.

وی با اشاره به اینکه یک طرف تولید واردات و سمت دیگر آن صادرات است، افزود: زنجیره تولید تا مصرف یک فرآینده یکپارچه و پیوسته است. بطورکلی در وزارت ادغامی یک نفر به عنوان وزیر در راس امور قرار می گیرد تا پاسخگوی تمامی حلقه های این زنجیره باشد. اگر فرمان تولید و تجارت دست یک نفر باشد هم به بازار داخلی به خوبی رسیدگی می کند و هم با صادرات کالاهای ساخت داخل برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

غضنفری ادامه داد: منتقدان می گویند این پیشنهاد درستی است اما وزارت ادغامی یک وزارتخانه بزرگی می شود و یک وزیر به تنهایی نمی تواند چنین وزارتخانه عریض و طویلی را اداره کند. حال باید از منتقدان پرسید که وزارت صنعت، معدن و تجارت را با چه چیزی مقایسه می کنید که می گوید این وزارتخانه بزرگ است؟ مردم از صبح تا شب یک مجموعه حوائجی اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، هنری و غیره دارند و حکومت و دولت باید به بهترین وجه کمک کند تا این نیازهای مردم تامین شود. بطورکلی برای مردم مهم نیست اسم وزارتخانه ها چیست یا چه تعداد وزارتخانه در کشور وجود دارد بلکه مردم انتظار دارند دستگاه های اجرایی به آنان سرویس دهند.

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت گفت: نیازهای مردم را باید یکپارچه جواب داد برای پاسخ بهتر به نیازهای مردم در یک دولت کوچک تر امکان پذیر است نه در یک دولت بزرگ و سنگین که صدا به صدا نمی رسد. بدون شک با وزارتخانه کمتر بهتر می تواند امور مردم را سامان داد.

*فرمان تولید و تجارت باید دست یک نفر باشد

غضنفری با تاکید بر اینکه فرمان تولید و تجارت باید دست یک نفر باشد، اظهار داشت: وزیر در چنین حالتی تمام تلاش خود را خواهد کرد که امور تولید و تجارت را با هم به سامان برساند و دیگر هیچ بهانه ای ندارد چون همه امور در یک وزارتخانه متمرکز شده است.

وی گفت: برخی ها انتقاد دیگری دارند می گویند این بحث خوبی است اما وزیری پیدا نمی شود به این دو حوزه تسلط کامل داشته باشد وزرا یا بر امر بازرگانی یا تولید تسلط دارند.

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این انتقاد گفت: وزیر بیشتر باید هماهنگی امور را انجام دهد این قائم مقام های وزیر هستند که باید به موضوعات بصورت تخصصی نگاه کنند.

وی افزود: «محمدرضا نعمت زاده» وزیر پیشین صمت علاقه ای به بازرگانی نداشت بازرگانی کشور آسیب دید. این موضوع ناشی از این نبود که وزارتخانه بزرگ بود ناشی از این بود که خود این شخص معتقد بود بازرگانی واسطه گری بی خودی است. افکار نعمت زاده وزیر وقت صمت افکار قدیمی بود و وزارتخانه را به این روز انداخت بنابراین در انتخاب وزیر باید دقت شود نه اینکه وزارتخانه را تکه تکه کرد. محور تصمیم نباید توان وزیر باشد محور تصمیم باید رفع نیاز مردم با کمترین هزینه باشد. رفع نیاز مردم با کمترین هزینه اینکه حوزه تولید و تجارت در یک وزارتخانه متمرکز باشد.

غضنفری تصریح کرد: تفکیک وزارت صمت و تشکیل یک وزارتخانه مستقل به نام بازرگانی هزینه زیادی بر کشور تحمیل می کند. بدون شک با این تفکیک فرآیندهای فضای کسب و کار هزینه بر و زمان بر می شود. یکی از دلائلی که رتبه کشور در کسب و کار جهانی پائین است زیاد بودن تعداد فرآیندها و بالا بودن هزینه هاست. قطع به یقین با تفکیک وزارت صمت هم هزینه ها و هم تعداد فرآیندهای کسب و کار به شدت زیاد و در ضمن بخش خصوصی را سرگردان خواهد کرد.

غضنفری خطاب به دولت تدبیر و امید و مجلس دهم اظهارداشت: دولتی که می خواهی خداحافظی کنی و باید به عمکرد هشت ساله خود پاسخگو باشی مجلسی که هیچ چیزبرای دفاع نداری پس از چهار سال می خواهی خدا حافظی کنی اگر می خواهید پشت سر شما سلام و صلوات و رحمت و درود باشد دست به هیچ چیزی نزنید.

وی خاطرنشان کرد: علت اینکه می گویم مجلس دهم هیچ چیز برای دفاع ندارد به سبب این که مردم دوباره به آنان رای ندادند. شما مجلسی نیستید که توانسته باشید درک درستی از مسائل مردم به دست بیاورید، شما بر دردهای مردم درمان نیستید، شما به رنج های مردم مرحم نیستید و... لطفا زخم جدیدی نزنید.

وی افزود: اینکه تصمیم بگیرید یک وزارتخانه را تفکیک کنید دردی از مردم دوا نمی شود اگر راست می گوید کاری کنید که اقتصاد تورم نداشته باشد، ارزش پولی ملی حفظ شود، دولت پشت سر هم پول چاپ نکند، هزینه های دولت کاهش پیدا کند و ...

*استقرار وزارت بازرگانی در کشور هیچ وجهی ندارد

در بخش دیگری از این برنامه رادیویی، روح الله ایزدخواه نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: وزارت بازرگانی طی ۱۰۰ سال اخیر در کشور ۱۰ تا ۱۲ بار ادغام و تفکیک شده است. بررسی ها نشان می دهد این وزارتخانه هر وقت ادغام شده همه شاهد رشد صنعتی و تولیدی در کشور بوده اند و بر عکس هر وقت وزارت بازرگانی مستقل بوده کشور دچار واردات گرایی بی رویه بوده است. البته تنها ریشه واردات این نیست.


وی افزود: بطورکلی در دنیا خیلی مرسوم نیست وزارت بازرگانی مستقل باشدطبق معمول بازرگانی با وزارتخانه های صنعت یا اقتصاد ادغام شده است. عقلانیت قضیه همین است چراکه تولید یک زنجیره یکپارچه است اینطور نیست که یکی تولید کند و دیگری بفروشد.

ایزدخواه در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بازرگانی به نفع تولید کشور نیست، گفت: اکنون مواد اولیه و طبیعی کشور صادر و در برابر کالاهای ساخته شده وارد مملکت می شود که این به ضرر تولید است در حالیکه باید برعکس این قضیه باشد یعنی مواد اولیه دنیا را به قیمت های پائین وارد و محصولات صنعتی تولیدی خود را به دنیا صادر کرد.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که چرا در حال حاضر این گونه نیست، گفت: فرهنگ واردات گرایی که در ایران شکل گرفت تجار و بازرگان مستقل از تولید دیده شد گوی که تولید یک امر حاشیه ایست و اصل بازرگانی و تجارت است به همین سبب جامعه به سمت پاساژسازی و مارک سازی و نظایر این هدایت شد. تفکر خاصی به اسم تکنوکرات جامعه را به این سمت و سو برده است.تفکر مزبور بود که بطور دائم دامن می زد به این قضیه و اکنون هم استقرار وزارت بازرگانی در کشور هیچ وجهی ندارد.

وی ادامه داد: این که می گویند بازرگان بهتر می فروشد این با وزارتخانه شدن بازرگانی اتفاق نمی افتد.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: دولت بجای اینکه دنبال استقرار وزارت بازرگانی باشد بهتر اینکه نهادهای بازرگانی مثل سازمان توسعه تجارت را در کشور تقویت کند.

ایزدخواه اظهار داشت: تولید کشاورزی به یک وزارتخانه و بازرگانی به وزارتخانه دیگری محول شود پر واضح است که به سمت واردات غش خواهد کرد کما اینکه در زمان وزارت بازرگانی سابق چنین اتفاقاتی زیاد در مملکت رخ می داد. وزارت بازرگانی در زمان برداشت محصولات کشاورزی در کشور به اسم تنظیم بازار نسبت به واردات محصولات مشابه اقدام و کشاورزان داخلی را به خاک سیاه می نشاند. وزارت بازرگانی باید با وزارت صنعت و معدن ادغام باشد.

وی تصریح کرد: برخی ها می گویند وزارت صمت فربه شده باید کوچک شود خوب حرفی نیست می توانند قسمت معدنی این وزارتخانه یعنی از تولید تا بازرگانی آن را جدا کنند. بازرگانی بخش با ارزش زنجیره اقتصادی است.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم افزود: بررسی ها نشان می دهد با اجرای قانون انتزاع طی چند ساله اخیر در کشور رشد بخش کشاورزی مثبت بوده است. صادرات برخی از اقلام و تولیدات کشاورزی طی چهار تا پنج سال اخیر تا ۳۰۰ درصد رشد داشته در ضمن پنج میلیارد دلار تراز تجاری بهبود یافته است.

ایزدخواه گفت: در دولت روحانی چهار باردر قالب طرح و لایحه بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس مطرح اما رای نیاورد آخر سر در سران قوا مصوب شد بخش بازرگانی از جهاد کشاورزی پس گرفته و به وزارت صمت منتقل شود.
 این همه اصرار تشکیل وزارت بازرگانی از سوی دولت به خاطرچیست؟

وی افزود: تشکیل وزارت بازرگانی جزء دامن زدن به واردات و رهاشدگی و تضعیف تولید داخلی هیچ نفعی برای کشور ندارد. جدا از این بحث امنیت غذایی هم ایجاب می کند بازرگانی منفک نشود بلکه متولی تولید خود متولی تنظیم بازار، صادرات و واردات هم باشد.

*وزارت بازرگانی به دنبال افزایش واردات خواهد بود

علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: بطورکلی از مجموع ۴۹ کشوری که در دنیا ادغام وزارتخانه بازرگانی را انجام داده اند تنها موردی که تا به امروز گزارش برای بازگشت آن وجود دارد مربوط به ایران است. هیچ کشوری تاکنون از این تصمیم خود پشیمان نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: درسالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده واقعا جای تعجب و تامل است که چرا دولت و هیئت رئیسه مجلس به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی هستند. تشکیل وزارت بازرگانی افزایش هزینه برای دولت و کشور را به همراه دارد. کشور درحال حاضر به دلیل آسیب های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا با کسری بودجه روبه روست که تشکیل وزارت بازرگانی به یقین این موضوع را تشدید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی به دنبال افزایش واردات خواهد بود، گفت: مدیریت واحد تولید و بازرگانی کلید موفقیت کشورهای توسعه یافته است. تولید داخل اصل و کلید پیشرفت است از اینرو در وضعیت فعلی کشور باید به معنای واقعی از تولید داخل حمایت شود. وزارت بازرگانی یا همان وزارت واردات درمقابل تولید است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول